Konteksty współczesnej edukacji 4101-3PKWE
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z wyzwaniami współczesnej edukacji językowej, w szczególności z koncepcją edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej, i z podstawowymi dokumentami związanymi z tą tematyką.
Studenci będą mieli okazję zweryfikować swoją wiedzę związaną z różnorodnością językową na świecie. Posiądą podstawową wiedzę na temat funkcjonowania instytucji europejskich ich działalności na rzecz promowania różnorodności językowej i kulturowej.
Poprzez lekturę wybranych artykułów z czasopisma dla nauczycieli „ Języków „Języki Obce w Szkole”, z ostatnich dwóch lat, zmierzą się z aktualnymi wyzwaniami współczesnej edukacji językowej.
Zajęcia mają również na celu ułatwienie rozwijania posiadanej kompetencji różnojęzycznej i wielokulturowej, otwierają na występującą wokół nas różnorodność kulturową i językową, a w konsekwencji sprzyjają akceptacji przejawów inności zarówno językowej jak i kulturowej.
Tematy zajęć
1. Różnorodność językowa na świecie/w Europie
2. Wyzwania współczesnej edukacji językowej
3. Działalność instytucji europejskich na rzecz promowania różnorodności językowej i kulturowej
4. Programy i projekty edukacyjne realizowane przez polskie instytucje oświatowe na rzecz podnoszenia jakości kształcenia językowego
5. Prezentacja wybranych zagadnień związanych z polską edukację językową na podstawie lektury czasopisma dla nauczycieli języków: „Języki Obce w Szkole”.
Efekty kształcenia
Wiedza – student wie i rozumie
S_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu różnorodności językowej i kulturowej j oraz z europejskiej polityki językowej zorientowane na zastosowane praktyczne w sferze edukacji językowej w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym
S_W02 niezbędną terminologię z zakresu edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej
S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z promowaniem edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej
S_W16 w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku polskim, ich prawidłowości i zakłócenia
Umiejętności: student potrafi
S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim
S_U15 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim na tematy dotyczące edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin powiązanych z podejściami pluralistycznymi w nauczaniu języków
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
S_K01 uczenia się przez całe życie i rozwijania własnej kompetencji różnojęzycznej i kompetencji swoich wychowanków
S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
Metody i kryteria oceny
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia warsztatów jest:
- obecność na zajęciach,
- przygotowanie do zajęć: znajomość zalecanych pozycji bibliograficznych, przygotowanie i prezentacja wymaganych zadań ,
- aktywność (uczestnictwo w dyskusji i w refleksji),
Jakość pracy zaliczeniowej.
Podstawą do oceny końcowej jest jakość streszczenia wybranego artykułu z „Języków Obcych w Szkole” i jego prezentacji na zajęciach. W przypadku nieobecności na zajęciach, student będzie zobowiązany do złożenia dodatkowej pracy.
Literatura
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, Counsil of Europe (2001)
https://rm.coe.int/16802fc1bf
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (ESOKJ), (2003), CODN,
http://issuu.com/frse/docs/europejski_wymiar_edukacji_internet_1_3_/1
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment - Companion Volume, Counsil of Europe (2018)
https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages
Guide for the development and implementation of curricula for plurilingual and intercultural education (2016.) Jean-Claude Beacco, Michael Byram, Marisa Cavalli, Daniel Coste, Mirjam Egli Cuenat, Francis Goullier, Johanna Panthier.
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016806ae621
„Języki Obce w szkole”
:Kształcenie językowe w Polsce. 60 lat czasopisma „Języki Obce w Szkole”. FRSE, Warszawa 2017
https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2021/02/18/zxdj6x/ksztalcenie-jezykowe-w-polsce-www1.pdf
„Języki obce w szkole” czasopismo dla nauczycieli języków obcych, wydawane przez FRSE – nunery
https://jows.pl/wydania
Numery z lat 2019-2021
Dla chętnych – lektura dodatkowa
Dorren, G. (2019), Babel. W dwadzieścia języków dookoła świata, Wydawnictwo Karakter, Kraków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: