Kultura brytyjska 4101-3PKANW
Zapoznanie słuchaczy studium z głównymi aspektami historii i kultury brytyjskiej. Podniesienie świadomości językowej i kompetencji interkulturowej słuchaczy kursu podyplomowego poprzez zwrócenie ich uwagi na teksty dotyczące wybranych elementów historii i kultury Wysp Brytyjskich. Wskazanie dostępnych źródeł informacji i sposobów podniesienia własnych kwalifikacji w zakresie historii i kultury Wysp Brytyjskich oraz propozycje, jak można wprowadzać elementy kulturowe w kontekście nauczania języka angielskiego jako języka obcego na różnych poziomach zaawansowania i w różnych grupach wiekowych. Wykład i konwersatorium połączone są z prezentacją multimedialną oraz aktywnym udziałem studentów na zajęciach oraz pracą własną w domu.
Szczegółowy harmonogram kursu:
Poszczególne tematy mogą być omawiane fragmentarycznie na kilku zajęciach.
(Uwaga: niektóre tematy studenci opracowują samodzielnie - nauka własna).
1. Geografia Wysp Brytyjskich (regiony geograficzne i kulturowe).
2. Podstawowa wiedza o społeczeństwie brytyjskim: ustrój
polityczny, instytucje państwowe, rola monarchy; system edukacji.
3. Znane postaci z historii Wielkiej Brytanii.
4. System edukacji w Wielkiej Brytanii i Irlandii.
5. Kultura wysoka (muzyka, malarstwo i architektura) i kultura
popularna. Jak je nauczać na lekcjach języka angielskiego w
ramach komponentu kulturowego.
6. Piosenki brytyjskie, w tym piosenki i rymowanki dla dzieci.
7. Zwyczaje i obyczaje, święta oraz legendy Wysp Brytyjskich.
8. Kultura życia codziennego.
9. Sport na Wyspach Brytyjskich.
10. Wielokulturowość i wieloetniczność.
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu kultury brytyjskiej zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego H1P_W01
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową w zakresie kultury brytyjskiej, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności H1P_W02
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu kultury brytyjskiej, właściwą dla nauczania języków obcych H1P_W03
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów H1P_U01
K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych H1P_U02 K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków H1P_U10
K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U13
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia H1A_K01 H1A_K04 S1A_K02
K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, różnojęzyczności i wielokulturowości w odniesieniu do społeczeństwa Wielkiej Brytanii H1P_K05
K_K10 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki H1A_K04 S1A_K04
Kryteria oceniania
Przygotowanie na ocenę projektu wprowadzenia wybranego zagadnienia z historii lub kultury brytyjskiej na lekcji języka angielskiego – 50% oceny końcowej; ustna, indywidualna prezentacja jednego zagadnienia dotyczącego kultury brytyjskiej – 50% oceny końcowej;
kontrola obecności
Literatura
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom and the Republic of Ireland. Warsaw: WSiP, 1999; e-book, 2016; Room, A. An A-Z of British Life. Dictionary of Britain. Oxford: OUP, 1996; PowerPoint Presentations.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: