Kultura amerykańska 4101-3PKAMW
Kurs oferuje wiedzę o historii i kulturze USA od czasów kolonialnych do dziś. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia tożsamości amerykańskiej. Uwypukla idee i problemy pluralizmu i różnorodności kultury amerykańskiej. Stosowana jest perspektywa porównawcza z procesami w kraju ojczystym, co rozwija międzykulturowe kompetencje przyszłych nauczycieli.
1.Instytucje polityczne i życie publiczne
2.Edukacja
3.Religia
4.Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z etnicznością oraz wprowadzenie do fal emigracji do USA
5.Indianie – ich historia i znaczenie w kulturze
6.Czarni Amerykanie - ich historia i znaczenie w kulturze USA
7.Amerykanie hiszpańskiego pochodzenia - ich historia i znaczenie w kulturze USA
8.Amerykanie azjatyckiego pochodzenia - ich historia i znaczenie w kulturze
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W01 ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym H1A_W10
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu kultury USA zorientowaną na zastosowania praktyczne w instytucjach edukacyjnych H1P_W01
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu kultury USA, wykorzystywanej do nauczania języków obcych H1P_W03
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów H1P_U01
K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z kulturą USA H1P_U02
K_U03 samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych poprzez wykorzystanie komponentu kulturowego H1P_U03
K_U12 posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku specjalności, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U13
K_U27 ma umiejętności językowe w zakresie studiowanej dyscypliny, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia JęzykowegoH1A_U10 H1P_U14
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role H1P_K02
K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy H1P_K05
K_K10 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki H1A_K04 S1A_K04
Kryteria oceniania
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność);
kontrola obecności;
praca własna - wykonanie planów lekcji bądź projektu (70%), aktywne zaangażowanie w kurs (30%)
Literatura
Gołębiowski, Marek. Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych. Warszawa: PWN, 2004.
Kottak, Conrad P., ed. Researching American Culture: A Guide for Student Anthropologists. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1998.
Lemert, Charles, ed. Social Theory: The Multicultural and Classic Readings. 3rd ed. Boulder: Westview Press, 2004.
Mauk, David, and John Oakland. American Civilization: An Introduction. 5th ed. London: Routledge, 2009.
Rozbicki, Michał J., and Krzysztof Michałek, eds. A Selection of Sources on the History and Culture of the United States of America: From Colonization to 1945. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1994.
Sollors, Werner, ed. Theories of Ethnicity: A Classical Reader. New York: New York University Press, 1996.
Takaki, Ronald. A Different Mirror: A History of Multicultural America. Boston: Back Bay Books, 1993.
Tindall, George B., and David E. Shi. America: A Narrative History. 2 vols. New York: W.W. Norton, 1996.
Wolfe, Alan, ed. America at Century’s End. Berkeley: University of California Press, 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: