Gramatyka pedagogiczna z elementami gramatyki kontrastywnej i historii języka 2 4101-2WGPEGKO
Cele szczegółowe:
- zaznajomienie studentów z terminologią gramatyczną używaną przy opisie gramatyki angielskiej
- podniesienie poprawności gramatycznej studentów
- nauczenie studentów wydawania poprawnych osądów gramatyczności i rozpoznawania błędów
- nauczenie studentów odkrywania i formalnego formułowania reguł gramatyki angielskiej
- zapoznanie studentów z głównymi zmianami, które zaszły w języku angielskim od okresy staro angielskiego do współczesności
- zapoznanie studentów z różnicami i podobieństwami w zakresie gramatyki i leksyki pomiędzy językiem angielskim i polskim
- rozbudzenie zainteresowań poznawczych i wsparcie rozwoju intelektualnego, poprzez wzbogacenie wiedzy dotyczącej rozwoju regionalnych dialektów współczesnego języka angielskiego, genezy zjawisk mających status wyjątków we współczesnej angielszczyźnie, wpływ interferencji polskiego na struktury słownictwo występujące w angielszczyźnie - wykorzystanie wiedzy akademickiej do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych w zawodzie nauczyciela języka obcego na pierwszym i drugim etapie edukacji, w tym uczenia gramatyki i leksyki języka angielskiego
Zakres tematów:
1.Wyrażenia obowiązku i powinności z should i ought to, użycie could i might dla wyrażenia zarzutu (tzw. duty with reproach).
2.Różnorodne zastosowania should: udzielanie porad, wyrażanie zdziwienia, should w zdaniach podrzędnych.
3.Modalność epistemiczna: logiczna konieczność: must, przewidywanie: will, prawdopodobieństwo: should, możliwość: may, might, could. Epistemiczne may w kontraście z can używanym dla wyrażenia możliwości (general possibility).
4.Użycie can dla wyrażenia umiejętności: kontrast pomiędzy can a be able to.
5.Will i would: czynności zwyczajowe z will i would, would
6. Komplementacja czasownikowa, użycie czasowników z gerundivum i bezokolicznikiem
7. Różnice w komplementacji czasownikowej między polskim a angielskim.
8. Mowa zależna
9. Najważniejsze zmiany w morfologii i składni języka angielskiego: zanik fleksji począwszy od późnego okresu staro-angielskiego i jego konsekwencje.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1) student ma uporządkowaną podstawową wiedzę dotycząca form i funkcji różnych pojęć gramatycznych takich jak: czasy gramatyczne, czasowniki modalne, itp.
2) student ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą zmiany językowe zachodzące w historii języka angielskiego zorientowaną na rozpoznawanie wpływu procesów historycznych na kształt współczesnego języka angielskiego, oraz wiedzę dotyczącą podobieństw i różnic w sferze gramatyki i leksyki pomiędzy językiem angielskim i polskim zorientowaną na eliminowanie błędów wynikających z interferencji
3) student zna podstawową terminologię z zakresu gramatyki pedagogicznej, historii języka i gramatyki kontrastywnej
Umiejętności:
1)Student potrafi analizować dane językowe z różnych okresów rozwoju języka angielskiego, począwszy od języka staro-angielskiego po język współczesny z wykorzystaniem autentycznych materiałów językowych
2)Student umie samodzielnie odkrywać procesy zachodzące w języku i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem gramatyki i leksyki języka angielskiego
3)Student samodzielnie planuje lekcje poświęcone uczeniu gramatyki i leksyki języka angielskiego warunkach szkolnych i innych instytucjach nauczających języków obcych
4)Student potrafi ocenić przydatność metody indukcyjnej i dedukcyjnej do nauczania gramatyki języka angielskiego oraz umie je łączyć w czasie lekcji.
Kompetencje społeczne:
1)Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie gramatyki pedagogicznej, rozumie potrzebę ciągłego zawodowego dokształcania się i rozwoju osobistego, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
2)Student potrafi współdziałać w grupie
3)Student uczy się tolerancji wobec innych języków i kultur
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze śródsemestralnych pisemnych testów kontrolnych. Przy wystawianiu oceny brane także jest pod uwagę bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność.
Literatura
Aitken, R. (1992) Teaching Tenses: Ideas for Presenting and Practising Tenses in English, Nelson.
Barber, C. (1976) Early Modern English. London, Deutsch.
Barber, C. (2007) The English Language: A historical introduction. Cambridge, Cambridge University Press.
Barber,C. , J. C. Beal and P. A. Shaw (2009) The English Language: A Historical introduction (wyd. 2). Cambridge, Cambridge University Press.
Biber D., S. Johansson, G. Leech, S. Conrad, and E. Finegan (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. Longman
Carter, R., R. Hughes, M. McCarthy (2000) Exploring English Grammar in Context, CUP.
Chalker, S. (1993, wyd. 8.) Current English Grammar, Macmillan.
Fisiak, J. M. Lipińska-Grzegorek and T. Zabrocki (1978) An introductory English-Polish contrastive grammar. Warszawa, PWN.
Foley,M. and D. Hall (2003) Advanced Learners’ Grammar. Longman
Freeborne, Dennis (1992) From Old English to Standard English. Macmillan.
Gethin, Hugh (1990, wyd. 2.) Grammar in Context, Collins ELT.
Gołębiowska, L. (2000) A book czy rhw book?: o przedimkach w języku angielskim. Warszawa, Prószyński i S-ka.
Graver, B. D. (1986, wyd. 3.) Advanced English Practice, OUP.
Haines, S. and M. Nettle (2007) Advanced Grammar in Use Supplementary Exercises, CUP.
Hall, N. and J. Shepheard (1991) The Anti-grammar Grammar Book, Longman.
Hewings, M. (1999) Advanced Grammar in Use, CUP.
Krzeszowski, T. (1978) Teaching English to Polish learners. Warszawa, PWN.
Krzeszowski, T. (1994) Gramatyka angielska dla Polaków. Warszawa, PWN.
Leech, G. (1987) Meaning and the English Verb, Longman.
Leech, G. and J. Svartvik (1990, wyd. 17.) A Communicative Grammar of English, Longman.
Lewis M. (1986) The English Verb, LTP.
McCrum, R., W. Cran and R. MacNeil (1986) The story of English. London, Faber and Faber/BBC Publications.
Millward, C. M. (1988) A biography of the English language. Holt, Reinhart and Winston.
Mitchell, B. (1995) An invitation to Old English and Anglo-Saxon England. Oxford: Blackwell.
Palmer, F. R. (1988, wyd. 2.) Modality and the English Modals, Longman.
Quirk, Randolph and Sidney Greenbaum (1991, wyd. 26.) A University Grammar of English, Longman.
Strang, B. M. (1970) A history of English. London, Metheun.
Swan, Michael (1997) Practical English Usage, OUP.
Swan, M. and D. Baker (2008) Grammar Scan, OUP.
Swan, Michael and Catherine Walter (1997) How English Works, OUP.
Wilim, E. and E. Mańczak-Wohlfeld (1997) A contrastive approach to problems with English. Warszawa, PWN.
Visser, F. T. (1963-73) An historical sytax of the English language. Leiden, E. J. Brill.
Yule, G. (2006) Oxford Practice Grammar, OUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: