Partie i system partyjny w RP 4100-IVPiSPwRP
Przedmiot obejmuje przegląd koncepcji, typologii i pojęć dotyczących polskich partii politycznych i polskiego systemu partyjnego. Istotnym elementem zajęć jest analiza zmian zachodzących w partiach politycznych w szerokim kontekście przemian społecznych, politycznych i instytucjonalnych.
W czasie zajęć z przedmiotu wyjaśnione zostaną najważniejsze pojęcia związane z tematem, przede wszystkim pojęcia: partii i systemów partyjnych. Zajęcia mają na celu wyjaśnienie genezy, źródeł powstawania ugrupowań i partii politycznych, jak również ewolucji i historii ich kształtowania. W czasie zajęć wskazane zostaną podstawowe typy i funkcje partii politycznych. Na spotkaniach przedstawione i zanalizowane zostaną również problemy związane z: powiązaniami występującymi między partiami politycznymi; wewnętrzne życie partii; zmiany organizacyjne i modele partii politycznych. Ponadto zanalizowane zostaną kampanie wyborcze, instytucjonalizacja partii politycznych; współzawodnictwo partyjne, jak tez formowanie polityki oraz zjawisko rządów partii .
W cyklu 2024L:
Przedmiot obejmuje przegląd koncepcji, typologii i pojęć dotyczących polskich partii politycznych i polskiego systemu partyjnego. Istotnym elementem zajęć jest analiza zmian zachodzących w partiach politycznych w szerokim kontekście przemian społecznych, politycznych i instytucjonalnych. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
S_W03 innowacyjne koncepcje i techniki zintegrowanego kształcenia w zakresie języków oraz przedmiotów niejęzykowych
S_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem wiedzy o społeczeństwie
S_W05 w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i kulturowym
Absolwent potrafi:
S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i angielskim
S_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem WOS w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych
S_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu wiedzy o społeczeństwie; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
S_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla wiedzy o społeczeństwie dla trzeciego etapu edukacyjnego w szkole wyższej
S_U05 wykonywać zadania związane z edukacją z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz metod zdalnej komunikacji i różnych mediów
Absolwent jest gotów do:
S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
S_K04 wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, budowania społeczeństwa obywatelskiego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach ( max. dwie nieusprawiedliwione nieobecnosci)
- aktywność na zajęciach
- praca w grupach
- wykonywanie zadanych prezentacji
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
W.Sokół, M. Żmigrodzki, Współczesne partie i systemy partyjne, Lublin 2003,
- A. Antoszewski, R.Herbut, Demokracje zachodnioeuropejskie. Analiza porównawcza, Wrocław 1997,
- K.Sobolewska-Myślik, Partie i systemy partyjne na świecie, Warszawa 2021
- K.Kowalczyk (red.), Partie i system partyjny III RP, Toruń 2011
- M.Migalski W.Wojtasik, M.Mazur, Polski system partyjny, Warszawa 2007
- A.Dudek, Historia polityczna Polski 1989-2012, Kraków 2013
W cyklu 2024L:
- A. Antoszewski, R.Herbut, Demokracje zachodnioeuropejskie. Analiza porównawcza, Wrocław 1997, - K.Sobolewska-Myślik, Partie i systemy partyjne na świecie, Warszawa 2021 - K.Kowalczyk (red.), Partie i system partyjny III RP, Toruń 2011 - M.Migalski W.Wojtasik, M.Mazur, Polski system partyjny, Warszawa 2007 - A.Dudek, Historia polityczna Polski 1989-2012, Kraków 2013 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: