Podstawy promocji zdrowia i prewencji chorób dla nauczycieli 4100-IVPPZPCH
Szczególny nacisk zostanie położony na: paradygmaty i determinanty zdrowia, zagrożenia zdrowotne, koncepcję promocji zdrowia, założenia, kierunki i obszary działań, zdrowie a zdrowy styl życia, zapobieganie chorobom związanym ze stylem życia, promowanie zdrowych wzorców życia, rolę i zadania nauczyciela w obszarze promocji zdrowia, planowanie działań edukacyjnych w odniesieniu do jednostki i społeczności. Studenci poznają uwarunkowania zachowań zdrowotnych jednostki i społeczności oraz czynniki ryzyka chorób wynikających ze stylu życia. Studenci będą ćwiczyć korzystanie z różnych źródeł informacji celem analizy i oceny zachowań umacniających zdrowie oraz zagrożeń zdrowia oraz opracowywać materiały i oddziaływania w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
K_W05 w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i kulturowym
K_W13 w niezbędnym zakresie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach związanych z edukacją, zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
K_U12 formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy
własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających
zmian w przyszłym działaniu
K_U19 przygotować zaawansowane prace pisemne w języku polskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U26 udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej
K_U27 samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać
umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku polskim i angielskim
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
W kursie można zdobyć maksymalnie 50 punktów. Aby zaliczyć przedmiot, należy uzyskać minimum 60% punktów (30 punktów).
Składowe oceny:
Prezentacja treści z literatury z elementami microteachingu (praca zespołowa) – 10 punktów
Ocena obejmuje przygotowanie zespołowej prezentacji kluczowych treści z literatury, opracowanie scenariusza zajęć promujących zdrowie oraz przeprowadzenie wybranego ćwiczenia w formie microteachingu.
Materiały graficzne promujące zdrowie (praca zespołowa) – 10 punktów
Punktacja za przygotowanie kreatywnych i skutecznych materiałów graficznych, takich jak plakaty, ulotki lub komiksy, promujących zdrowe postawy i zachowania.
Pisemny test końcowy (krótkie pytania otwarte) – 30 punktów
Test sprawdza wiedzę merytoryczną oraz umiejętność jej zastosowania w praktyce poprzez krótkie pytania otwarte, wymagające zwięzłych odpowiedzi.
Progi zaliczeniowe:
Poniżej 30 punktów – ocena 2
30–35 punktów – ocena 3
35,5–38 punktów – ocena 3,5
38,5–43 punktów – ocena 4
43,5–46 punktów – ocena 4,5
46,5–49 punktów – ocena 5
49,5–50 punktów – ocena 5!
Zasady obecności:
Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach
Literatura
MEN (2020). Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecanie działania w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów.
Mercer, S./Puchta, H./Thornbury, S. (red.). (2023). Sarah Mercer and Herbert Puchta's 101 Psychological Tips. Cambridge University Press.
Sulis, G./Mercer,S./ Babic, S. Mairitsch, A. (2023). Language Teacher Wellbeing across the Career Span. Bristol, Jackson: Multilingual Matters.
Woynarowska, B./Woynarowska-Sołdan, M. (2019) (red.). Szkoła promująca zdrowie. Podręcznik dla szkół i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Woynarowska, B. (red.). (2023). Edukacja zdrowotna: podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Woynarowska, M./Woynarowska, B. (red.). (2022). Szkoła i zdrowie jej uczniów i pracowników. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: