Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (WoS) - III etap edukacyjny 4100-IVPKKDWoS
Celem praktyk jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela na III etapie edukacyjnym. Praktyki zawodowe są organizowane w tych typach szkół i placówek, do pracy w których absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje. Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych są przygotowani zarówno w zakresie nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć), jak i realizowania zadań wychowawczych i opiekuńczych. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów).
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W07: w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_W08: w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
S_W09: różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji
S_W12: prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z wiedzy o społeczeństwie, podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości
S_W21: podstawę programową wiedzy o społeczeństwie na trzecim etapie edukacyjnym
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U02: samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na trzecim etapie edukacyjnym
S_U03: dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu przedmiotu wiedza o społeczeństwie; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
S_U04: stosować założenia i wymagania podstawy programowej wiedzy o społeczeństwie dla trzeciego etapu edukacyjnego
S_U06: w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją
S_U07: ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U08: wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U10: pracować z młodzieżą i dorosłymi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego
S_U11: posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
S_U14: planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do
pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego
S_U28: dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K06: współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K08: prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
S_K10: podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
S_K13: dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia praktyk dydaktycznych jest wstawienie na platformie Kampus 2, w wyznaczonym przez Zespół ds. praktyk terminie, następujących dokumentów:
- dziennika praktyk (podpisanego przez Mentora),
- teaching portfolio: 5 konspektów lekcji wraz pomocami dydaktycznymi
- potwierdzenia odbytych praktyk (na podstawie dokumentów praktyk, które studenci przedstawiają w szkole)
- oraz na podstawie opinii Mentora (wysłanej bezpośrednim mailem do opiekuna praktyk)
Kryteria szczegółowe:
5 (bdb) – 5! (bdb!)
- starannie wypełniony dziennik praktyk z bardzo trafnymi spostrzeżeniami z obserwowanych i przeprowadzonych lekcji, zgodnie z podanym wzorem
- bardzo dobra opinia nauczyciela mentora
- rzetelnie opracowane konspekty lekcji złożone w Portfolio wraz z pomocami dydaktycznymi przygotowanymi i wykonanymi przez studenta, potwierdzające bardzo dobrą znajomość metodyki wiedzy o społeczeństwie i umiejętność jej zastosowania w praktyce
- terminowe* złożenie wszystkich dokumentów potwierdzających odbycie praktyk
4 (db) – 4,5 (db+)
- drobne uchybienia w dzienniku praktyk, niepełny opis obserwowanych lekcji lub częściowy brak uwag własnych studenta
- dobra opinia nauczyciela mentora
- drobne uchybienia formalne w konspektach lekcji złożonych w Portfolio, inne pomoce dydaktyczne przygotowane przez studenta, potwierdzające dobrą znajomość metodyki nauczania wiedzy o społeczeństwie i umiejętność jej zastosowania w praktyce
- terminowe* złożenie wszystkich dokumentów potwierdzających odbycie praktyk
3 (dst) – 3,5 (dst.+)
- niestarannie wypełniony dziennik praktyk, brak własnych uwag i spostrzeżeń, chaotyczne i niezrozumiałe zapisy
- dostateczna opinia nauczyciela mentora
- uchybienia formalne w konspektach lekcji złożonych w Portfolio, niestaranne, nieodpowiednie materiały wizualne (np. zbyt małe, niewyraźne zdjęcia, ‘flashcards’ / brak pomocy dydaktycznych). Przedstawione materiały świadczą o słabej znajomości metodyki nauczania wiedzy o społeczeństwie i braku umiejętność jej zastosowania w praktyce
- złożenie pełnej dokumentacji po terminie ustalonym w regulaminie praktyk bez żadnego formalnego powodu
Brak zaliczenia - jeśli opisane powyżej kryteria nie są spełnione
*terminowe złożenie dokumentów nie dotyczy studentów wyjeżdżających na wymianę Erasmus+, szczególnych wypadków losowych, pobytów w szpitalu, zwolnień lekarskich, czy też ukończenie praktyk po zakończeniu zajęć akademickich, praktyki Erasmus+, zielone szkoły etc.
Literatura
Podstawa programowa kształcenia ogólnego Wiedzy o społeczeństwie dla III etapu edukacyjnego: Cele kształcenia, Treści nauczania.
Informacje o egzaminie maturalnym wraz z podstawą programową znajdują się na stronie internetowej CKE: https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/egzamin-maturalny-w-formule-2023/
Wskazane przez Mentora: podręcznik, przewodnik metodyczny, vademecum maturalne.
Literatura wskazana przez Mentora.
W cyklu 2024L:
Wskazana przez Mentora. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: