Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (j. niemiecki) - szkoła wyższa 4100-IVPKKDNIEMSW
Celem praktyki jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego w szkole wyższej.
Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych są przygotowani zarówno w zakresie nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć) z języka niemieckiego, jak i w podstawowym stopniu do prowadzenia zajęć z innych przedmiotów w języku niemieckim. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów).
W programie studiów w zakresie przedmiotu dydaktyka przedmiotowa szkoły wyższej zostaje zapewniony czas na przygotowanie studentów do praktyki oraz jej omówienie. CKNJOiEE UW utrzymuje systematyczny kontakt ze szkołami wyższymi i wydziałami, w których studenci odbywają praktykę. Praktyka odbywana w ramach modułu „Szkoła wyższa” jest kontynuacją praktyki odbytej w module (III etap edukacyjny).
Obserwacja zajęć
Student rozwija i sprawdza w praktyce wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia obserwacji zajęć i ich dokumentowania, umie dokonać analizy pracy nauczyciela i studentów oraz analizy efektów pracy nauczyciela i studentów, potrafi ocenić realizację zamierzonych przez nauczyciela celów, rozpoznaje czynniki wyznaczające osiągnięcia studentów, rozpoznaje przyczyny trudności. (D.2.W1, D.2.W2, D.2.W3.)
Asystowanie nauczycielowi w zajęciach
Student potrafi zaplanować, poprowadzić i dokumentować zajęcia, potrafi dokonać analizy pracy nauczyciela i studentów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów, potrafi dobrać, konstruować i modyfikować materiały edukacyjne, potrafi zaprojektować działania edukacyjne, kierować procesem kształcenia w grupie, oceniać osiągnięcia studentów, badać i modyfikować czynniki wyznaczające te osiągnięcia, rozpoznawać przyczyny niepowodzeń. (D.2.U1, D.2.K1.)
Samodzielne prowadzenie zajęć pod opieką nauczyciela
Praktykant potrafi dokonać analizy własnej pracy i jej rezultatów oraz analizy pracy studentów i realizacji zamierzonych celów, współpracować z innymi nauczycielami. Szkoła wyższa lub jej jednostka organizacyjna, przyjmująca studenta na praktyki zawodowe stwarza warunki umożliwiające studentowi zarówno poznanie różnych rodzajów zajęć, jak i zdobycie pożądanego doświadczenia dydaktycznego w zakresie organizacji pracy jednostki, planowania, realizowania i oceniania wyników procesów kształcenia, zapewnia dostęp do sprzętu i pomocy dydaktycznych, wyznacza opiekunów praktyk przyjmujących studentów na praktyki zawodowe. Stwarza warunki umożliwiające studentowi samodzielne opracowanie konspektów lekcji/scenariuszy zajęć w oparciu o informacje i wskazówki przekazane przez opiekuna praktyk. Stwarza warunki do prowadzenia w ramach praktyk zajęć z języka obcego i w języku obcym z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych, a zwłaszcza treści i zasobów edukacyjnych znajdujących się na portalach internetowych (D.2. U2., D.2. U3.)
W związku z koniecznością integracji zdobywanych przez studentów umiejętności z procesem kształcenia, praktyki zawodowe odbywają się w przeważającej części w okresie realizacji zajęć w uczelni. Praktyki zawodowe nie mogą odbywać się wyłącznie w okresie wolnym od zajęć dydaktycznych w uczelni.
Udział studenta w zajęciach objętych praktykami zawodowymi jest dokumentowany. Praktyki zawodowe podlegają ocenie z uwzględnieniem opinii opiekuna praktyk w szkole wyższej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, właściwą dla nauczania języka niemieckiego
S_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych
S_W07 w sposób uporządkowany środowisko szkoły wyższej, jego specyfikę i procesy w nim zachodzące
S_W08 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
S_W09 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji
S_W10 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
S_W11 w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
S_W21 uwarunkowania kształcenia językowego w szkole wyższej
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języka niemieckiego w warunkach szkoły wyższej
S_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
S_U06 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, w szczególności z nauczaniem języków obcych
S_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języka niemieckiego oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U08 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U10 pracować z młodzieżą i dorosłymi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego
S_U11 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
S_U13 wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi
S_U14 planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego
S_U16 formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami wdrożeniowymi
S_U24 wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka niemieckiego w szkole wyższej
S_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
S_U27 samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języka niemieckiego, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku niemieckim
S_U28 animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
S_K05 prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
S_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K08 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
S_K10 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
S _K12 porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywania konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią
S_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wyliczana według wzoru: a x 0,5 + b x 0,5, gdzie
a= ocena opiekuna praktyki zawarta w opinii o praktykancie
b= ocena dokumentacji praktyki
W opiniach uwzględniane są następujące elementy:
- umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy merytorycznej i metodycznej
studentów-praktykantów, znajomość technik nauczania,
- umiejętność wykorzystania pomocy dydaktycznych i posługiwania się środkami
audiowizualnymi,
- umiejętność nawiązywania kontaktu z młodzieżą,
- takt pedagogiczny,
- kultura bycia,
- stopień zaangażowania w pracy, sumienność, punktualność i obowiązkowość.
Opisowa opinia sporządzona przez opiekuna praktyki jest zakończona oceną w postaci stopnia (skala 2-5).
Kryteria oceny konspektu i zajęć
Konspekt (0-2):
-sformułowanie celów i zaplanowanie faz zajęć,
-dobór zadań i ćwiczeń,
-zgodność z programem nauczania,
-zgodność treści zajęć z potrzebami studentów.
Przebieg zajęć (0-2):
-dynamika,
-zastosowanie technik motywujących,
-przejrzystość, czytelność działań,
-wykorzystanie mediów,
-społeczne formy pracy.
Działania nauczyciela/praktykanta (0-2):
-wobec studentów,
-znajomość technik nauczania.
Kompetencja zawodowa (0-2):
-językowa i kulturowa
-użycie języka.
Refleksja na temat zajęć (0-2)
-objaśnianie niezrozumiałych fragmentów zajęć,
-rozpoznawanie własnych błędów, autorefleksja.
b = dokumentacja praktyki (dziennik praktyk, arkusze obserwacji, konspekty zajęć - kryteria oceny powyżej)
Kryteria oceny końcowej:
Poniżej 60 % - 2,0
60-68 % - 3,0
69-78 % - 3,5
79-88 % - 4,0
89-96 % – 4,5
Powyżej 97 % – 5,0
Praktyki zawodowe
Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne na poziomie szkoły wyższej są uzupełnieniem zajęć z dydaktyki przedmiotowej – szkoła wyższa.
Literatura
Petty, G. (2015). Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Rohr, Dirk; Ouden, Hendrik den; Rottlaender, Eva-Maria (2016): Hochschuldidaktik im Fokus von Peer Learning und Beratung. [1. Auflage]. Weinheim, Basel: Beltz Juventa.
Uwagi
W cyklu 2024L:
Praktyki obejmują 30 godzin, w tym 5 godzin samodzielnie prowadzonych i 25 hospitowanych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: