Problemy globalne współczesnego świata 4100-IVPGWŚ
1. Czy procesy demokratyzacyjne nadchodzą i odchodzą falami?
2. Kiedy demokracje upadają?
3. Procesy integracyjne i dezintegracyjne we współczesnym świecie.
4. Reżimy niedemokratyczne we współczesnym świecie.
5. „Prześniona rewolucja” – społeczeństwo polskie w dobie transformacji.
6. Ruchy społeczne we współczesnym świecie
7. Wyzwania XXI wieku – szanse i zagrożenia.
8. „ Koniec historii ?”. Spór o trwałość ładu światowego w XXI wieku.
9. Rola mediów we współczesnym świecie.
10. Społeczeństwo obywatelskie – trwałość procesów partycypacyjnych we współczesnej Europie i wybranych krajach na świecie.
11. Współczesny powab autorytaryzmu – „droga do niewolności”. Analiza wybranych zagrożeń autorytarnych we współczesnym świecie.
12. „Koniec człowieka ?”. Debata nad kondycją cywilizacji XXI wieku.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
S_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu nauk socjologicznych właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania wos na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej
S_W02 niezbędną terminologię z zakresu nauk socjologicznych właściwą dla nauczania wos.
S_W03 innowacyjne koncepcje i techniki zintegrowanego kształcenia w zakresie języków oraz przedmiotów niejęzykowych
S_W05 w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i kulturowym
S_W06 różne rodzaje struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzące między nimi relacje, ze szczególnym uwzględnieniem krajów języka nauczanego
Absolwent potrafi:
S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim
S_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
S_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla trzeciego etapu edukacyjnego oraz wymagania kształcenia językowego w szkole wyższej
S_U05 wykonywać zadania związane z edukacją z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz metod zdalnej komunikacji i różnych mediów
Absolwent jest gotów do:
S_K03 odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata
Kryteria oceniania
Komponenty podlegające ocenie:
• Lektura dwóch, wybranych pozycji z listy ujętej w literaturze obowiązkowej.
• Esej, napisany samodzielnie odwołujący się do swoich refleksji po przeczytaniu lektury. 2-4 strony maszynopisu, czcionka 12 Times New Roman.
• Aktywny udział w zajęciach, debacie, dyskusji, zabieranie głosu.
• Liczba dopuszczalnych nieobecności: 2 godziny w semestrze.
• Minimum procentowe to spełnienie co najmniej 50 % wymagań przekazanych studentom na pierwszych zajęciach, rozpoczynających cykl wykładów.
Literatura
A. Applebaum, Zmierzch demokracji, Warszawa 2020
J. Baszkiewicz, Władza, Warszawa 2009
P. Sadura, S. Sierakowski, Społeczeństwo populistów, Warszawa 2023
T. Snyder, O tyranii – dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, Warszawa 2017
T. Snyder, Droga do niewolności – Rosja, Europa, Ameryka, Warszawa 2019
F. Fukuyama, Koniec człowieka, Kraków 2004
F. Fukuyama, Koniec historii, Kraków 2000
P. Bajor, E. Chwiej, Zarys stosunków międzynarodowych w erze współczesnej globalizacji, Warszawa 2024
A. Leder, Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej, Warszawa 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: