Ochrona własności intelektualnej w pracy nauczyciela 4100-IVOWI
Szkolenie w postaci wykładu z zastosowaniem multimediów jest przewodnikiem dla studentów, przyszłych pracowników placówek oświatowych i ma na celu zwiększenie świadomości praw autorskich w tej grupie.
Tematyka zajęć obejmować będzie najważniejsze zagadnienia z obszaru własności intelektualnej:
1. Prawo autorskie i prawa pokrewne
- przedmiot prawa autorskiego – pojęcie utworu, przykłady utworów, utwory pierwotne i zależne, nie-utwory;
- podmiot prawa autorskiego – autor;
- autorskie prawa majątkowe;
- autorskie prawa osobiste;
- dozwolony użytek utworów – w szczególności cel dydaktyczny, utwór w szkole;
- ochrona praw autorskich;
- prawa pokrewne;
- ochrona wizerunku;
- plagiat
2. Zarządzanie własnością intelektualną.
3. Q and A dotyczące najczęstszych problemów związanych z prawem autorskim i prawami pokrewnymi w pracy nauczyciela.
Nakład pracy studenta:
– 4 godziny pracy własnej
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W08
w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
K_W12
prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie, podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości
K_W14
w pogłębionym stopniu pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego
K_W19
w uporządkowany sposób zasady i normy etyczne oraz fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U06
w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych
K_U11
posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
K_U13
wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi
Kryteria oceniania
1. Podstawą zaliczenia kursu jest:
a) zapoznanie się z materiałami na stronie kursu zamieszczonymi na platformie Kampus;
b) uzyskanie zaliczenia z testu kontrolnego (60 % poprawnych odpowiedzi);
c) dostępne są dwa podejścia do testu - ocenie podlega lepsza próba.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Wykład z zastosowaniem multimediów przygotowany przez wykładowcę na podstawie poniższych źródeł.
Przedstawiony tu kanon lektur składa się z aktów prawnych i bogatej oferty opracowań oraz stron internetowych instytucji dbających o ochronę praw własności intelektualnej.
Literatura ta jest polecana studentom do utrwalenia i poszerzenia wiedzy.
Akty prawne
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r. (Dz. U. Nr 24, poz. 83)
Prawo własności przemysłowej z dnia 30 czerwca 2000 r. (Dz. U. 2011, Nr 49, poz. 508)
Kodeks cywilny z wprowadzeniem. 33. wydanie. C. H. Beck 2010.
Podstawowe podręczniki i opracowania
Adamczak A., Dobosz E., Gędłek M.: Co pracownik i student szkoły wyższej o ochronie własności przemysłowej wiedzieć powinien. Warszawa 2009.
Domańska-Baer A.: Co pracownik i student szkoły wyższej o prawie autorskim wiedzieć powinien. Warszawa 2009.
Adamczak A., du Vall M. (red.): Ochrona własności intelektualnej. Warszawa 2010.
Szczepanowska-Kozłowska K. (red.): Własność Intelektualna. Wybrane zagadnienia praktyczne. Warszawa 2013.
Sieńczyło-Chlabicz, J. (red.): Prawo własności intelektualnej. Teoria i praktyka. Warszawa 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: