Organizacja pracy szkoły z elementami prawa oświatowego i prawa o szkolnictwie wyższym 4100-IVOPSEPOPSW
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z funkcjonowaniem systemu oświaty i szkolnictwa wyższego w Polsce oraz niezbędnymi aktami prawnymi, normami umożliwiającymi i regulującymi jego funkcjonowanie w RP.
Tematyka zajęć:
• organizacja i struktura systemu oświaty w Polsce po reformie 2017
• porównanie systemów edukacji do 1999 i po 1999 i struktura docelowa
• akty prawne, normy, źródła prawne niezbędne w systemie oświaty:
Konstytucja RP
Ustawa o systemie oświaty
Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe
Karta Nauczyciela – awans zawodowy nauczyciela, ocena pracy, wynagradzanie nauczycieli, zatrudnianie nauczycieli, czas pracy nauczycieli, kary dla nauczycieli
Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych
Ustawa o systemie informacji oświatowej
Kodeks Pracy
Zestawienie zmian w prawie oświatowym w 2021 r.
• Kuratorium Oświaty
• Struktura systemu szkolnictwa wyższego
• Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce
• relacje uniwersyteckie
• regulacje prawne określające granicę między tym, co dopuszczalne, a tym, co niedozwolone w przestrzeni akademickiej
• Ministerstwo Edukacji i Nauki
Kurs realizowany jest dwutorowo – poprzez 5 spotkań synchronicznych (Zoom) oraz materiały do pracy własnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: Absolwent zna i rozumie:
K_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscypliny naukowej: nauki o polityce i administracji, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych, ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie, na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej
K_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscypliny naukowej: nauki o polityce i administracji, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych, ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie
K_W07 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
K_W08 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
UMIEJĘTNOŚCI: Absolwent potrafi:
K_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
K_U19 przygotować zaawansowane prace pisemne w języku angielskim na poziomie C1+, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Absolwent jest gotów do:
K_K10 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_K11 w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
K_K13 w niezbędnym zakresie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach związanych z edukacją, zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie
Kryteria oceniania
Kurs realizowany jest dwutorowo – poprzez 5 spotkań synchronicznych (Zoom) oraz materiały do pracy własnej.
Podczas spotkań synchronicznych oceniane jest:
- znajomość dokumentów udostępnionych studentom oraz aktywność studentów – praca w parach, grupach i na forum.
Materiały do pracy własnej składają się z 5 modułów – w każdym zamieszczone są materiały do pracy własnej – oraz test. Możliwe są 2 podejścia do każdego testu. Materiały zamieszczane są regularnie zgodnie z podanym studentom harmonogramem.
Na koniec kursu przewidziany jest test sprawdzający wiedzę obejmujący materiał z zajęć synchronicznych oraz z pracy własnej.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach synchronicznych.
Ocena wystawiana jest na podstawie punktów uzyskanych z następujących składowych:
- test podsumowujący – 40% oceny końcowej
- aktywność na zajęciach synchronicznych – 30% oceny końcowej
- 5 testów do materiałów do pracy własnej na platformie – 30% oceny końcowej
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Akty prawne:
- Konstytucja RP z dn. 2 kwietnia 1997 r. – Dz. U. 1997 nr 78, poz. 483
- Prawo oświatowe – ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. – Dz.U. 2021 poz. 1082
- Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – ustawa z dn. 20 lipca 2018 - Dz.U. z 2021 r. poz. 478
- Karta Nauczyciela – ustawa z dn. 26 stycznia 1982 r. – Dz.U. z 2021 r. poz. 1762
- Kodeks Pracy – ustawa z dn. 26 czerwca 1974 r. – Dz.U. z 2020 r. poz. 1320
- Ustawa z dn. 27 października 2017 r. o finasowaniu zadań finansowych – Dz. U. 2017 poz. 2203
- Ustawa z dn. 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej - Dz.U. 2011 nr 139 poz. 814
Opracowania:
- Krajewski M.: Leksykon Prawa oświatowego. Płock 2018.
- Grzybczyk K. (red.): Kultura akademicka i relacje uniwersyteckie w XXI wieku. Warszawa 2021
Uwagi
W cyklu 2024L:
Zajęcia odbywają się online na platformie |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: