Literatura niemiecko-języczna dla nauczycieli języka II (język niemiecki) 4100-IVLITNIEM
Wprowadzenie komponentu literackiego do procesu nauczania języka niemieckiego kieruje uwagę w stronę metody, przy pomocy której sproblematyzowany zostaje temat wybranego literackiego tekstu i przedyskutowana zostaje jego poznawcza i pedagogiczna funkcja. Kolejnym zagadnieniem jest kwestia kanonu literackiego, który łączy się z pytaniem, jakie teksty powinni dzisiaj czytać młodzi ludzie i jaką refleksję budzi uaktualnienie treści historycznych. Wychodząc od utrwalonych tradycją i lekturą szkolną utworów, omówione będą na zajęciach propozycje lektur wykraczające poza obowiązujący kanon i adresowane do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Ich wybór pozwoli prześledzić 1. zmiany we współczesnym języku niemieckim (leksyka, składnia, słowotwórstwo) 2. zachęcić do dyskusji nad tematyką utworu i do utrwalenia w formie pisemnej najciekawszych wypowiedzi i komentarzy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA 1. S_W01, S_W02, S_W21: Absolwent zna i rozumie główne procesy, zjawiska z dziedziny literaturoznawstwa, zna niezbędną terminologię z teorii literatury ( analiza literackiego tekstu na lekcji) ,zna postawę programową języka niemieckiego, , UMIEJĘTNOŚCI S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, S_U02 , S_U04 samodzielnie planować i realizować także przy użyciu technik informacyjno- komunikacyjnych typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków szkolnych w warunkach szkoły licealnej, branżowej wyższej oraz w kształceniu dorosłych, S_U05 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności oraz efekty: S_U14, _ S_U17, S_U21 KOMPETENCJE SPOŁECZNE, S_ K01, S_K02, S_K03, S_K09, S_K_11
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę ( zaliczenie na ocenę)składają się: 1. aktywność na zajęciach, udział w pracy grupowej, pisemne zadania 40%, 2. Ocena przygotowanego projektu (konspekt lekcji z opisem) zawierający dydaktyzację wybranego utworu literackiego spośród kanonu tekstów literatury, literatury 20 i 21. wieku, w tym literatury młodzieżowej, 40%, 3. bieżące przygotowanie na zajęcia 20%.
Limit obecności:dopuszcza się dwukrotną nieobecność w semestrze, każdą następna nieobecność, także usprawiedliwiona, nalezy zaliczyć, zdając przerobiony na zajęciach matetriał w formie pisemnej.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1.Simone, Schiedermair, Literaturdidaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, Eine Einführung für Studium und Unterricht, Narr Dr. Gunter Verlag 2021
2. Martin Leubner, Anja Saupe, Erzählende Texte im Literaturunterricht und Textanalyse Schneider Verlag Hohengehren 2017
3. Martin Leubner, Anja Saupe, Matthias Richter, Literaturdidaktik, De Gruyter Verlag 2016
4. Matthis Kepser, Ulf Abraham, Literaturdidaktik Deutsch: Eine Einführung, Erich Schmidt Verlag 2016
5. Swantje Ehlers, Literaturdidaktik: Eine Einführung ,Reclams Studienbuch Germanistik Taschenbuch 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: