Kultura języka i komunikacji 4100-IVKJiK
Celem zajęć jest opanowanie wiedzy z zakresu kultury języka oraz kultury komunikacji, co pozwoli na wykształcenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem, regułami etykiety językowej oraz uświadomienie konieczności przestrzegania zasad etyki i norm kulturowych w zachowaniach komunikacyjnych. Student poznaje też publikacje z zakresu poprawności językowej i różne formy poradnictwa językowego; doskonali praktyczne umiejętności posługiwania się językiem zgodnie z normą wzorcową i indywidualny poziom kompetencji językowej i komunikacyjnej. Pogłębione zostaną następujące zagadnienia: podstawowe pojęcia kultury języka i kultury komunikacji (etyki wypowiedzi i etykiety językowej, pragmatycznych zasad komunikacji), norma językowa: wariancja normy, kodyfikacja normy językowej, kryteria oceny normatywnej, typologia błędów językowych, usterki językowe, wydawnictwa poprawnościowe, poradnictwo językowe, norma ortograficzna, interpunkcyjna, fonetyczna, poprawność w zakresie fleksji, składni, łączliwości leksykalnej i frazeologicznej, norma stylistyczna, zasady i norm etyczne języka, estetyka wypowiedzi, etykieta językowa – polski model grzeczności, wulgaryzacja języka a etyka komunikacji, kulturowa wartość języka, rozwijanie umiejętności poprawnego i sprawnego posługiwania się językiem, odpowiednie do typu sytuacji komunikacyjnej, umiejętność krytycznej analizy tekstów dziennikarskich pod kątem ich poprawności językowej i komunikacyjnej
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: Absolwent zna i rozumie:
K_W09 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji
K_W17 w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku polskim i angielskim, ich prawidłowości i zakłócenia
UMIEJĘTNOŚCI: Absolwent potrafi:
K_U18 porozumiewać się w języku polskim i języku angielskim na poziomie C1+, prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych
K_U21 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku polskim i angielskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
K_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Absolwent jest gotów do:
K_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K09 uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
K_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Wspólna analiza wystąpień i tekstów publicznych (tendencji ) pod względem językowym 30%
Przygotowanie i analiza słów roku/ młodzieżowych i spostrzeżenia ich językowego wpływu na kulturę oraz funkcjonowanie dzieci i młodzieży w szkole 30%
Udział w dyskusjach 15%
Zadawanie pytań i dzielenie się spostrzeżeniami 10%
Współpraca w grupach 15%
Literatura
1. Jerzy Mikułowski Pomorski, Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2012, wyd. II uzupełnione
2. Jerzy Bralczyk, Mój język prywatny,Wydawnictwo Iskry, 2015
3. Barge J. Kevin, Morreale Shewryn P, Spitzberg Brian H.Komunikacja między ludźmi, Wydanie II-: Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN 2021
4. Jacek Wasilewski, Adam Skibiński, Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej. Difin, sp. z o.o. Warszawa, 2008
5. Jacek Wasilewski, Bezecnik gramatyki polskiej, Wyd.Bosz Szymanik i wspólnicy, Olszanica, 2021
6. Stanisław Grabias, Język w zachowaniach społecznych.Podstawy socjolingwistyki i logopedii Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin, 2019
7. Jadacka Hanna, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005
8. Andrzej Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Wydawnictwo Naukowe PWN ,Wydanie: 2, 2018
9. Daniel Everett, Język narzędzie kultury, Tytuł oryginalny: Language - the Cultural Tool, Copernicus Center Press, Kraków, 2021
11. Małgorzata Kita, Iwona Loewe, Język w internecie.Antologia
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego,Katowice, 2016
12. https://www.heuristic.pl/blog/internet/Jezyk-internetowy-i-zagrozenia-z-nim-zwiazane;185.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: