System prawa i ochrona praw człowieka i obywatela w RP 4100-IMSPIOPCORP
Szczegółowy opis
1. Pojęcie prawa
a. Czym jest prawo i po co nam ono?
b. Ład społeczny i wizje prawa
c. Koncepcje prawa pozytywnego i prawa naturalnego
d. Funkcje prawa
e. Systemy normatywne – normy moralne i obyczajowe a inne systemy normatywne
f. Kultura prawna
2. System prawa
a. System prawa, porządek prawny i kultura prawna
b. System prawa stanowionego
c. System prawa precedensowego
d. Podział prawa na gałęzie
e. Zasada niesprzeczność norm i reguły kolizyjne
f. Zupełność systemu prawa a luki w prawie
3. Tworzenie prawa
a. Sposoby tworzenia prawa
b. Źródła prawa
c. Przemiany modelu tworzenia prawa (demokracja deliberatywna i soft law)
4. Działanie prawa (stosunki prawne)
a. Pojęcie stosunku prawnego
b. Podmioty prawa
c. Zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych
d. Struktura stosunku prawnego
e. Rodzaje stosunków prawnych (prywatnoprawne i publicznoprawne)
5. Przestrzeganie i stosowanie prawa oraz odpowiedzialność prawna
a. Stosowanie a tworzenie i przestrzeganie prawa
b. Znajomość prawa i jego przestrzeganie
c. Organy stosowania prawa
d. Zasady odpowiedzialności prawnej oraz odpowiedzialność prawna w prawie karnym
6. Sprawiedliwość i rządy prawa
a. Sprawiedliwie czyli jak – idee sprawiedliwości
b. Co to są rządy prawa?
c. Czym są gwarancje państwa prawnego?
d. Co to jest demokratyczne państwo prawne?
7. Prawa człowieka
a. Podstawowe pojęcia
b. Historia prawa człowieka – Europa v. USA
c. Generacje praw człowieka
8. Międzynarodowa ochrona praw człowieka
a. Historia międzynarodowej ochrony praw człowieka
b. System uniwersalny (ONZ)
c. System regionalny (RE) – znaczenie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
9. Prawa człowieka w Unii Europejskiej
a. Karta Praw Podstawowych UE
b. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich
c. Agencja Praw Podstawowych UE
10. Prawa człowieka w prawie krajowym – przepisy i instytucje
a. Polska a międzynarodowy system ochrony praw człowieka
b. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
c. Trybunał Konstytucyjny
d. Rzecznik Praw Obywatelskich
e. Kontrola praw człowieka – Trybunał Konstytucyjny, sądy i tzw. trzeci sektor
11. Prawa i wolności człowieka – wybrane zagadnienia
a. Prawo do życia
b. Zakaz tortur i nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania
c. Prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego
d. Prawo do rzetelnego procesu sądowego
e. Prawo do prywatności
f. Prawo do wolności słowa
g. Prawo do wolności sumienia
h. Zakaz dyskryminacji
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
S_W02 niezbędną terminologię z zakresu nauki o polityce i administracji i nauk prawnych, właściwych dla wiedzy o społeczeństwie
S_W03 innowacyjne koncepcje i techniki zintegrowanego kształcenia w zakresie języków oraz przedmiotów niejęzykowych
S_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem wiedzy o społeczeństwie
S_W05 w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i kulturowym
Absolwent potrafi:
S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i angielskim
S_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu wiedzy o społeczeństwie; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
S_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla wiedzy o społeczeństwie dla trzeciego etapu edukacyjnego w szkole wyższej
S_U05 wykonywać zadania związane z edukacją z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz metod zdalnej komunikacji i różnych mediów
Absolwent jest gotów do:
S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
S_K03 odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata
S_K04 wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, budowania społeczeństwa obywatelskiego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Aktywny udział na zajęciach.
Przygotowanie prac pisemnych (esejów) na wybrany przez prowadzącego temat.
Test zaliczeniowy.
Na ocenę końcową składa się ocena z testu, aktywności i ocena z eseju.
Dopuszczone są dwie nieobecności w semestrze.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Krzysztof J. Kaleta, Artur Kotowski, Podstawy prawoznawstwa, Difini, Warszawa 2019.
Wojciech Góralczyk, Podstawy prawa i administracji, Wolters Kluwer 2019.
Tomasz Stawecki, Piotr Winczorek, Wstęp do prawoznastwa, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2003.
Joanna Hołda, Zbigniew Hołda i in., Prawa człowieka. Zarys wykładu, Wolters Kluwer, Warszawa 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: