Nauka języka niemieckiego - komunikacja akademicka 1 4100-IMNJNKA
Student kończący kurs, powinien posiadać kompetencje językowe w zakresie posługiwania
się językiem akademickim w mowie i w piśmie, powinien rozumieć specjalistyczne teksty
naukowe i streszczać zaprezentowane w nich tezy, powinien w oparciu o zebrane materiały źródłowe zbudować logiczną, spójną w przedstawieniu głównych zagadnień i zakończoną konkluzją wypowiedź.
Systematycznie rozwijane na zajęciach kompetencje językowe powinny pozwolić mu wziąć udział w dyskusji na tematy podejmowane w artykułach czy w szerszych opracowaniach naukowych i i przedstawić swój własny pogląd.
Student powinien umieć robić notatki z przeczytanych tekstów i z wykładów, powinien umieć gromadzić i selekcjonować materiały źródłowe i korzystać z różnych technik informacyjnych
W cyklu 2024Z:
Student kończąc kurs powinien potrafić brać udział w dyskursie na poziomie akademickim i posiadać kompetencje związane z prowadzeniem takiegoż szeroko pojętego dyskursu w mowie i piśmie. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Efekty kształcenia
S_W01
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej
S_W17
Absolwent zna i rozumie w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku niemieckim, ich prawidłowości i zakłócenia
S_U01
Absolwent potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku niemieckim
S U03
Absolwent potrafi dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania 1.2.3
S_U07
Absolwent potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U12
Absolwent potrafi formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu
S_U17
Absolwent potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować merytorycznie w języku niemieckim, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
S_U18
Absolwent potrafi porozumiewać się w języku polskim i obcym prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku niemieckim
S_U19
Absolwent potrafi przygotować zaawansowane prace pisemne w języku niemieckim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S_U20
Absolwent potrafi przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku niemieckim, na temat zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S_U21
Absolwent potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku niemieckim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
S_U22
Absolwent potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku niemieckim popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów
S_U23
Absolwent potrafi posługiwać się językiem angielskim i niemieckim na poziomie C1+ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka
akademickiego i języka komunikacji szkolnej i ew. językiem obcym lektoratowym na poziomie B1+ ESOKJ
S_U25
Absolwent potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
S_U27
Absolwent potrafi samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku niemieckim
S_K01 Absolwent jest gotów do uczenia się przez całe życie
S_K02 Absolwent jest gotów do krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
S_K06 Absolwent jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K07 Absolwent jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
Ćwiczenia na recepcję i produkcję dłuższych skomplikowanych tekstów, w tym tekstów specjalistycznych, naukowych i literackich. Udział w dyskusjach (stawianie tez i argumentowanie), recenzowanie prac specjalistycznych i utworów literackich, wystąpienia publiczne, ćwiczenia retoryczne, przygotowanie do pisania pracy magisterskiej (cytowanie, redagowanie, tworzenie bibliografii i przypisów).
Student zalicza przedmiot wykazując się odpowiednią liczbą obecności, aktywnością na zajęciach, zaliczeniem poszczególnych kompetencji w proporcjach:
Mówienie 25%
Pisanie 25%
Czytanie 25 %
Rozumienie ze słuchu 25%
Do zaliczenia poszczególnych kompetencji zostaną dobrane odpowiednie zadania – prace pisemne, wystąpienia publiczne, referowanie w ramach rozumienia ze słuchu, streszczanie, udział w dyskusji etc.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Kurs Akademie Deutsch Hueber Verlag 2018
Wybrane artykuły i opracowania naukowe i publicystyczne
Wybrane teksty literackie (liryka i proza)
ARTE – francusko-niemiecki kanał telewizyjny, który prezentuje programy kulturalne,
reportaże ze świata sztuki i nauki oraz tzw. ambitne kino.
Wybrane strony internetowe
https://auratikum.de/blog/wissenschaftlich-schreiben-lernen-so-gehts/
https://www.scribbr.de/category/wissenschaftliches-schreiben/
https://www.bachelorprint.de/wissenschaftliches-schreiben/
https://studium.utb.de/wissenschaftlich-schreiben/
https://studium.utb.de/wissenschaftlich-schreiben/
https://home.uni-leipzig.de/schreibportal/
https://deutsch-mit-marija.de/wp-content/uploads/2017/01/Akademische-Sprache-normales-
Deutsch.pdf
W cyklu 2024Z:
Kurs Campus Deutsch Hueber Verlag |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: