Kultura i historia USA dla nauczycieli języka II 4100-IMKIHUSADNJ
Kurs oferuje pogłębioną wiedzę o kulturze i społeczeństwie USA w czasach współczesnych. Skupienie na czasach współczesnych oferuje najefektywniejsze odniesienie do sytuacji i zainteresowań ucznia nastolatka i dorosłego. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia rozmaitych aspektów tożsamości amerykańskiej, które mają zastosowanie do nauczania języka angielskiego.
Kurs składa się z trzech członów tematycznych:
1. kluczowych wydarzeń historycznych i społecznych XX i XXI wieku w USA w perspektywie transatlantyckiej (I i II wojna światowa a sprawa polska; Zimna Wojna, lata sześćdziesiąte, upadek komunizmu, wojna z terroryzmem)
2. kluczowe mechanizmy i instytucje amerykańskie: gospodarka, technologia i polityka, w szczególności wybory prezydenckie.
3. zagadnienia kultury adekwatne dla młodzieżowego i dorosłego ucznia
- z kręgu kultury masowej (muzyka, kultura popularna, film),
- kultury użytkowej (architektura, miasto, design, moda, ubiór, kuchnia, motoryzacja),
- kultury wysokiej (sztuki piękne, muzea i miejsca pamięci).
Co ważne, studenci uczestniczący w zajęciach są zaproszeni do rozszerzania i modyfikowania listy tematycznej, wspólnie konstruując treści przedmiotowe. Analiza kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym oraz w kształceniu dorosłych. Studenci otrzymują przegląd reprezentatywnych zjawisk, analizują ich znaczenie, aplikują perspektywę krytyczną. W następnym kroku studenci samodzielnie poszukują informacji i zasobów oraz stosownych materiałów w celu skonstruowania w małych grupach lekcji lub zadań dla uczniów w szkołach ponadpodstawowych i wyższych. Finalnym rezultatem są prezentacje grupowe przygotowanych materiałów dydaktycznych w trakcie zajęć i ich omówienie.
W cyklu 2024Z:
Kurs oferuje pogłębioną wiedzę o kulturze i społeczeństwie USA w czasach współczesnych. Skupienie na czasach współczesnych oferuje najefektywniejsze odniesienie do sytuacji i zainteresowań ucznia nastolatka i dorosłego. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia rozmaitych aspektów tożsamości amerykańskiej, które mają zastosowanie do nauczania języka angielskiego. Kurs składa się z trzech członów tematycznych: Co ważne, studenci uczestniczący w zajęciach są zaproszeni do rozszerzania i modyfikowania listy tematycznej, wspólnie konstruując treści przedmiotowe. Analiza kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym oraz w kształceniu dorosłych. Studenci otrzymują przegląd reprezentatywnych zjawisk, analizują ich znaczenie, aplikują perspektywę krytyczną. W następnym kroku studenci samodzielnie poszukują informacji i zasobów oraz stosownych materiałów w celu skonstruowania w małych grupach lekcji lub zadań dla uczniów w szkołach ponadpodstawowych i wyższych. Finalnym rezultatem są prezentacje grupowe przygotowanych materiałów dydaktycznych w trakcie zajęć i ich omówienie. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych , zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej
K_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauki o kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i angielskim
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 uczenia się przez całe życie
K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kryteria oceniania
Student otrzymuje ocenę na koniec zajęć, na którą składają się następujące elementy:
- ocena z prezentacji (zadanie domowe) - 50% (wysoka jakość merytoryczna i techniczna, oryginalnie wykonane materiały – 5.0; dobra jakość i sporadyczne błędy – 4.0; jakość poprawna, nieliczne błędy – 3.0; zła jakość i liczne błędy – 2.0)
- obecność,aktywne zaangażowanie w kurs (50%) w wersji synchronicznej. Student jest zobowiązany wykonać w trakcie trwania zajęć wszystkie zadania umieszczone na platformie Kampus2.
Brak prezentacji, wymaganej frekwencji (dopuszczalne 2 nieobecności na zajęciach synchronicznych/stacjonarnych) lub zadań wykonanych na platformie uniemożliwia uzyskanie zaliczenia.
Praktyki zawodowe
Praktyczne zadania do potencjalnego zastosowania na praktykach dydaktycznych.
Literatura
Chris Barker, Cultural Studies: Theory and Practice, London: Sage, 2005.
Kottak, Conrad P., ed. Researching American Culture: A Guide for Student Anthropologists. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1998.
Wayne Craven, American Art: History and Culture, Boston: McGraw-Hill, 2003.
Marek Gołębiowski, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa: PWN, 2004.
Zbigniew Lewicki, Historia cywilizacji amerykańskiej. Era konfrontacji 1941-1980, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2017.
David Mauk and John Oakland, American Civilization: An Introduction, London: Routledge, 2010.
Mark Rawlinson, American Visual Culture, London: Bloomsbury, 2009.
https://www.khanacademy.org/
www.pbs.org
W cyklu 2024Z:
Chris Barker, Cultural Studies: Theory and Practice, London: Sage, 2005. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: