Gramatyka języka niemieckiego 4100-IMGJN
Celem przedmiotu jest pogłębienie znajomości zaawansowanych struktur gramatycznych języka niemieckiego oraz rozwój umiejętności ich dydaktycznego przetwarzania. Kurs realizowany jest na poziomie B2 i ukierunkowany na przygotowanie do nauczania języka niemieckiego w klasach początkowych szkoły ponadpodstawowej, w których poziom biegłości uczniów mieści się w zakresie A2+ - B1.
Zajęcia koncentrują się na projektowaniu materiałów dydaktycznych oraz ćwiczeń gramatycznych dostosowanych do potrzeb uczniów na tym etapie zaawansowania. Studentki i studenci uczą się rozpoznawać typowe błędy popełniane przez uczniów oraz opracowywać zadania służące ich korekcji na poziomie niższym średnio zaawansowanym, formułować zadania wspierające rozwój poprawności gramatycznej oraz opracowywać strategie korekcyjne. Analizują rzeczywiste wypowiedzi uczniowskie, projektują zadania rozwijające świadomość gramatyczną i utrwalające złożone struktury językowe. Wszystkie działania ukierunkowane są na rozwój praktycznych kompetencji dydaktycznych niezbędnych do rozwijania poprawności gramatycznej w języku niemieckim na poziomie A2+–B1.
W cyklu 2025Z:
Celem przedmiotu jest pogłębienie znajomości zaawansowanych struktur gramatycznych języka niemieckiego oraz rozwój umiejętności ich dydaktycznego przetwarzania. Kurs realizowany jest na poziomie B2 z docelowym poziomem C1. Moduł 2: Um mir schnellstmöglich zu begegnen, fuhr sie mit, ohne ein Ticket gezogen zu haben, statt die paar Meter zu Fuß zu laufen. Moduł 3: Wenn ich das bloß wüsste, aber um die Zeit muss er schon gekommen sein. Moduł 4: Sie meint, er habe sie durch den Kakao gezogen und nutze sie bis jetzt nur noch aus. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza
Student rozumie reguły gramatyczne współczesnego języka niemieckiego, paradygmaty odmian i zna zasady ich zastosowania w modelu zintegrowanego kształcenia językowego K_W03
Student zna innowacyjne materiały dydaktyczne dotyczące struktur gramatycznych współczesnego języka niemieckiego w modelu zintegrowanego kształcenia językowego i rozumie koncepcje gramatyczne w nich zawarte K_W03
umiejętności
Student potrafi na poziomie zaawansowanym zastosować prawidłowo w kontekście komunikacyjnym nowe struktury gramatyczne, S_U01
Student potrafi określić typ przeprowadzonych ćwiczeń i zadań gramatycznych i ocenić stopień trudności z wykorzystaniem różnych źródeł i zasobów w języku niemieckim S_U01
Student potrafi wyszukiwać materiały dydaktyczne, analizować, oceniać ich wartość dydaktyczną S_U01
Student potrafi na poziomie średniozaawansowanym zidentyfikować błędne wypowiedzi, analizować je, oceniać stopień odstępstw gramatycznych i dokonać ich samodzielnej korekty w języku niemieckim na poziomach biegłości A2-B1 wg ESOKJ S_U01, S_U12
Student potrafi wykorzystać zdobyte kompetencje języka niemieckiego, w tym dostosować różnorodne struktury gramatyczne do odpowiednich grup wiekowych uczących się, ich stopnia opanowania języka obcego zgodnie wiążącymi programami nauczania w danej placówce edukacyjnej S_U06, S_U07
Kompetencje społeczne
Student jest świadom nieustannej konieczności i potrzeby podnoszenia własnych kwalifikacji zawodowych i kompetencji językowych. S_K01
Student jest świadom odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata jako osoba będąca pośrednikiem w przekazie wiedzy o kulturze, tradycjach, normach społecznych i prawnych w krajach i regionach języka docelowego. S_K03
Kryteria oceniania
1. Zasady zaliczenia przedmiotu
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze) oraz terminowe wykonanie wszystkich zadań cząstkowych przewidzianych do realizacji zarówno podczas zajęć stacjonarnych jak i na platformie e-learningowej.
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie wyników uzyskanych w ramach przyjętych metod i kryteriów oceniania, zgodnie z podanymi wagami.
Korzystanie z narzędzi AI i technologii wspierających przetwarzanie języka jest dopuszczalne wyłącznie za zgodą prowadzącego i po wcześniejszym zatwierdzeniu zakresu ich zastosowania.
Stosowanie takich narzędzi bez zgody prowadzącego i wcześniejszego uzgodnienia będzie traktowane jako naruszenie zasad samodzielności — skutkujące uznaniem pracy za niesamodzielną i oceną niedostateczną.
2. Metody oceniania
1. Testy gramatyczne (cząstkowe) – do każdego omawianego zagadnienia przeprowadzony zostanie test weryfikujący stan opanowania omawianych zagadnień gramatycznych. Przewidywana ilość testów cząstkowych to cztery (waga: 80%; weryfikowane efekty: K_W03, S2_U01, S2_U02).
2. Zadanie w parach lub małych grupach w trakcie zajęć bądź poza zajęciami i zaprezentowanie efektów pracy w trakcie zajęć – do omówionych typów ćwiczeń zaprezentowanie własnych autorskich ćwiczeń do wybranego tekstu przez prowadzącego w kontekście aktualnie omawianego zagadnienia gramatycznego wraz z prezentacja typowych błędów dla danego zagadnienia gramatycznego z uwzględnieniem podanego poziomu językowego (waga: 10%; weryfikowane efekty: S_U01, S_U02, S_K01, S_U06, S_U07).
3. Test identyfikacji i korekty błędów - w zdaniach zawierających omawiane zagadnienia gramatyczne (waga: 10%; weryfikowane efekty: S_U01, S_U02, S_K01, S_U06, S_U07, S_U12).
3. Kryteria oceniania
Testy cząstkowe składają się z poszczególnych form weryfikacji kompetencji gramatycznej - (waga: 90%)
• Poprawność wypełnienia brakujących morfemów gramatycznych, fraz, syntagm w zdaniach lub tekstach (wartość procentowa: 0–20 %, po 0 – 5 pkt na test cząstkowy).
• Trafność identyfikacji form poprawnych z podanych opcji do jednorazowego lub/i wielokrotnego wyboru (wartość procentowa: 0–20 %, po 0 – 5 pkt na test cząstkowy).
• Prawidłowe przekształcanie zdań, dokonywanie transformacji leksykalno-gramatycznych (wartość procentowa: 0–20 %, po 0 – 5 pkt na test cząstkowy).
• Analiza zadania i diagnoza odnośnie jego poprawności gramatycznej, dokonanie ewentualnej poprawy błędnej formy gramatycznej po przeprowadzeniu prawidłowej diagnozy błędu. (wartość procentowa: 0–20 %, po 0 – 5 pkt na test cząstkowy).
Za każdy test student uzyskuje max. 20 pkt. Za 4 testy cząstkowe, wyplenione w 100% uzyskuje on 80% całkowitego wyniku, który mozna uzyskać w ciągu semestru. Zaliczenie poszczególnych testów cząstkowych od 10 pkt.
Zadanie „Dydaktyzacja” w parach lub małych grupach w trakcie zajęć bądź poza zajęciami i zaprezentowanie efektów pracy w trakcie zajęć – (waga: 20%)
• Poprawność merytoryczna i językowa podczas prezentowania jednego z typów ćwiczeń i zadań gramatycznych (0 – 10 pkt.).
• Egzemplifikacja własnego ćwiczenia w kontekście aktualnie omawianego zagadnienia gramatycznego na zajęciach oraz ćwiczenia dla uczniów / uczących się na poziomie językowym A2-B1 (0 – 10 pkt.).
Obliczanie oceny końcowej
Wyniki końcowy (WK) to średnia wyników z testów (T) cząstkowych, np.
• T1=60% + T2=75% + T3= 65% + T4=40% = 200 : 4 = WK 50 %
Do wyniku dodajmy wynik zadnia „dydaktyzacja”
• T1=50 + D=18% =68 %
Jezeli średnia WK będzie poniżej 50%, wówczas pod koniec semestru pisany jest test z całego materiału ćwiczeniowego!!!
Skala ocen (z progiem zaliczenia)
91–100 % – bardzo dobry (5,0)
81–90 % – dobry plus (4,5)
71–80 % – dobry (4,0)
61–70 % – dostateczny plus (3,5)
51–60 % – dostateczny (3,0)
0–50 % – niedostateczny (2,0)
Literatura
Jin, Friederike & Voß, Ute (2018): Grammatik aktiv. B2-C1. Berlin: Cornelsen
Buscha, Anne & Szita Szilvia (2034/2024): B- und C-Grammatik. Leipzig: Schubert Verlag
Schreiner, Barbara & Hall, Karin (2018): Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Ismaning: Hueber Verlag
Dreyer, Richard & Schmitt, Hilke (2016): Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik – Aktuell. Hueber
Deutsch intensiv. Brammatik B2 i C1. KlettVerlag
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: