Gramatyka języka francuskiego 4100-IMGJF
Przedmiot obejmuje kształcenie w zakresie tworzenia tekstów o określonych funkcjach komunikacyjnych, przy użyciu złożonych struktur językowych służących do budowania zdań złożonych.
Celem kursu jest prawidłowe zastosowanie odpowiednich spójników logicznych oraz czasów i trybów.
Tematyka zajęć:
1. Typy tekstów - funkcje komunikacyjne i wyznaczniki językowe.
2. Wyrażanie związków przyczynowo-skutkowych w różych typach tekstów.
3. Wyrażanie celu.
4. Wyrażanie warunku i hipotezy.
5. Wyrażanie porównania.
6. Wyrażanie przyzwolenia i opozycji.
7. Wyrażanie wątpliwości i niepewności.
8. Wyrażanie emocji.
9. Wyrażanie czasu wydarzeń: uprzedniości, symultaniczności i późniejszości.
W cyklu 2025Z:
Przedmiot obejmuje kształcenie w zakresie tworzenia tekstów o określonych funkcjach komunikacyjnych, przy użyciu złożonych struktur językowych służących do budowania zdań złożonych. Tematyka zajęć: 1. Typy tekstów - funkcje komunikacyjne i wyznaczniki językowe. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2025Z: obowiązkowe języki obce | Ogólnie: obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Student wskazuje poprawne struktury językowe i nazywa ich funkcje (K_W03).
Umiejętności
Student buduje zdanie o określonej funkcji, dobierając adekwatne struktury językowe (K_U01).
Student rozpoznaje nieprawidłowe formy językowe i proponuje poprawne (S_U01).
Student tworzy tekst o określonej funkcji dyskursywnej (S_U06).
Kompetencje społeczne
Student wykorzystuje w praktyce wskazówki ekspertów w dziedzinie (S_K01).
Student bierze udział w realizacji zadań językowych w grupie (S_K03).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
1. Rozwiązywanie zadań językowych.
2. Projekt dydaktyczny.
3. Praca w grupie.
ZALICZENIE ZAJĘĆ
Podstawą zaliczenia zajęć jest:
1. obecność na zajęciach - student ma prawo do 2 nieobecności.
2. praca własna studenta na platformie Kampus (minimum 60%).
3. zaliczenie testów cząstkowych z określonych partii materiału (minimum 60%)
4. test końcowy z całości materiału (minimum 60%).
Metody i kryteria oceniania
Studenci są oceniani na skali 300 punktów, podzielonych w następujący sposób:
1. Ćwiczenia na platformie Kampus (praca własna studenta) - 100 punktów
2. Cząstkowe prace pisemne (4 x 25 pkt.) - 100 punktów
3. Test końcowy (1 x 100 pkt.) - 100 punktów
Ocena końcowa jest obliczana wg następującej skali (próg zaliczenia: 60%)
60%-69% (180–207 punktów): 3
70%-79% (208–237 punktów): 3,5
80%-85% (238–255 punktów): 4
86%-92% (256–276 punktów): 4,5
93%-100% (277–300 punktów): 5
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Gramatyka opisowa
Adam, J.-M. 1990. Éléments de linguistique textuelle. Théorie et pratique de l’analyse textuelle. Liège. Mardaga.
Adam, J.-M. 2001. Les textes. Types et prototypes. Paris. Nathan.
Adam, J.-M. 2008. La linguistique textuelle. Introduction à l’analyse textuelle des discours. Paris. Armand Colin.
Chovelon, B., Barthe, M. 2009. Expression et style. Presses universitaires de Grenoble.
Delatour, Y. et all. 2004. Nouvelle Grammaire du Français. Cours de Civilisation Française de la Sorbonne. Paris. Hachette.
Maingueneau, D. 2014. Précis de grammaire pour les concours. 4e éd. Paris. Armand Colin.
Poisson-Quinton, S. Et all. 2002. Grammaire expliquée du français. Paris. Clé International.
Riegel, M., et alli. 2014. Grammaire méthodique du français. Paris. PUF.
Zestawy ćwiczeń
Bolarès, M., Frérot, J.-L. 2012. Grammaire progressive du Français. Avancé. Paris. CLE International.
Bourmayan, A., et alli. 2017. Grammair essentielle du français. B2. Paris. Didier.
Guédon, P., Poisson-Quinton, S. 2013. La grammaire du français en 40 leçons et 201 activités. Niveau B1. Paris. Maison des langues.
W cyklu 2025Z:
Gramatyka opisowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: