System naczelnych organów państwowych w RP 4100-IIMSNOPRP
Przedmiot obejmuje następującą problematykę:
1. Zasady ustrojowe dotyczące organizacji i działania naczelnych organów władzy państwowej w świetle Konstytucji RP z 1997 r.
2. Władza ustawodawcza: Sejm i Senat
a) wybory parlamentarne
b) model dwuizbowości
c) funkcje parlamentu formalne i nieformalne
d) Zgromadzenie Narodowe
e) spory o model i zadania parlamentu
3. Władza wykonawcza: Prezydent RP
a) wybory prezydenckie
b) funkcje prezydenta i role pozakonstytucyjne
c) odpowiedzialność głowy państwa
d) jakiej prezydentury potrzebuje polski system polityczny?
4. Władza wykonawcza: Rada Ministrów
a) powoływanie rządu
b) struktura Rady Ministrów
c) funkcje Rady Ministrów
d) kontrola i odpowiedzialność rządu.
5. Tytułem podsumowania: model polskiego systemu rządów.
6. Sąd nad prawem i sąd nad funkcjonariuszami państwa: Trybunał Konstytucyjny i Trybunał Stanu.
7. Naczelne organy wymiaru sprawiedliwości: Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny. Rola Krajowej Rady Sądownictwa w funkcjonowaniu wymiaru sprawiedliwości.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student zna i rozumie terminologię z zakresu ustrojoznawstwa (K_W02)
2. Student zna i rozumie społeczny charakter funkcjonowania organów władzy (K_W05)
3. Student zna innowacyjny sposób charakteryzowania ról naczelnych organów władzy (S_W03)
4. Student zna i rozumie użyteczność opartej na badaniach edukacyjnych metodyki nauczania w zakresie ustrojoznawstwa (S_W04)
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student potrafi gromadzić i selekcjonować informacje z zakresu ustrojoznawstwa (K_U01, S_U01)
2. Student potrafi przygotowywać projekty z zakresu ustrojoznawstwa (K_U02, S_U02)
3. Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w potencjalnej działalności publicznej (K_U11)
4. Student potrafi budować hipotezy dotyczące procesów w przestrzeni państwowej (K_U12)
5. Student potrafi wykonywać zadania związane z procesami ustrojowymi i ich prezentowaniem (K_U13)
6. Student potrafi stosować metody zintegrowanego kształcenia w zakresie ustrojoznawstwa (K_U15)
7. Student potrafi projektować programy kształcenia w zakresie ustrojoznawstwa (S_U03)
8. Student potrafi stosować założenia i wymagania podstawy programowej z zakresu ustrojoznawstwa dla trzeciego etapu edukacyjnego (S_U05)
KOMPETENCJE
1. Student jest w stanie stale pogłębiać swoją wiedzę w zakresie ustrojoznawstwa (K_K01)
2. Student ma kompetencje komunikacyjne w zakresie ustrojoznawstwa (K_K05)
3. Student ma kompetencje do podejmowania działań w zakresie propagowania wiedzy o ustroju Polski (K_K10, K_K04)
Kryteria oceniania
Student jest zobowiązany uczestniczyć w zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz być przygotowany na bieżąco z zadanego materiału. Zaliczenie ma charakter projektu grupowego, który przygotowywany jest w oparciu o hipotezy przydzielone przez prowadzącego.
Praktyki zawodowe
Nie są wymagane
Literatura
L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016 i nast. wyd.
J. Kuciński, W.J. Wołpiuk, Zasady ustroju politycznego państwa w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku, Warszawa 2012
A. Chorążewska, Prezydent jako czynnik równowagi. Arbitraż prezydencki, „Przegląd Sejmowy” 2005, nr 6
W. Jakubowski, T. Słomka, Konstytucyjne organy władzy RP w latach 1989-2011 na tle polskich tradycji ustrojowych XIX i XX wieku, Warszawa 2012
T. Słomka (red.), Demokracja konstytucyjna w Polsce, Warszawa 2019
B. Dziemidok-Olszewska, M. Kowalska, K. Leszczyńska, M. Michalczuk-Wlizło, Ustrój polityczny Rzeczypospolitej Polskiej w konstytucji 1997 roku, Lublin 2018.
W cyklu 2023L:
L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2019 i nast. wyd. |
W cyklu 2024L:
L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2019 i nast. wyd. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: