Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (III etap edukacyjny, wiedza o społeczeństwie) 4100-IIMPKKDWOS
Praktyki dydaktyczne na I roku II stopnia studiów w specjalności dodatkowej z nauczania przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie obejmują 30 godzin lekcyjnych. Praktyki (na podstawie dziennika praktyk, teaching portfolio, potwierdzenia odbycia praktyk i karty oceny praktykanta wraz z opinią Mentora) zalicza opiekun praktyk I roku II stopnia w specjalności nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w semestrze letnim. Z obowiązujących 30 godzin - 10 godzin powinno być przeprowadzone przez studenta; 20 godzin to obserwacja zajęć WOS-u i innych pokrewnych przedmiotów. Praktyki dydaktyczne z zakresu nauczania Wiedzy o Społeczeństwie dotyczą szkół ponadpodstawowych.
W cyklu 2024L:
Praktyki dydaktyczne na I roku II stopnia studiów w specjalności dodatkowej z nauczania przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie obejmują 30 godzin lekcyjnych. Praktyki (na podstawie dziennika praktyk, teaching portfolio, potwierdzenia odbycia praktyk i karty oceny praktykanta wraz z opinią Mentora) zalicza opiekun praktyk IV roku w specjalności nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w semestrze letnim. Z obowiązujących 30 godzin - 10 godzin powinno być przeprowadzone przez studenta; 20 godzin to obserwacja zajęć WOS-u i innych pokrewnych przedmiotów. Praktyki dydaktyczne na I roku II stopnia z zakresu nauczania Wiedzy o Społeczeństwie dotyczą szkół ponadpodstawowych. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W04: w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różne uwarunkowania tego procesu
S_W09: metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
S_W21: podstawę programową języka angielskiego i wiedzy o społeczeństwie na trzecim etapie edukacyjnym
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U02: samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem WOS
S_U03: diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia
S_U04: stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka angielskiego i wiedzy o społeczeństwie dla trzeciego etapu edukacyjnego
S_U07: posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
S_U09: posługiwać się zaawansowanymi teoriami w celu analizowania motywów
i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
S_U24: zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami
S_U25: pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać
zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów
związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań
edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
S_U28: animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych
oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K02: krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
S_K06: odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K07: prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
S_K13: dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na
tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia praktyk dydaktycznych jest wstawienie na platformie Kampus 2, w wyznaczonym przez Zespół ds. praktyk terminie, następujących dokumentów:
- dziennika praktyk (podpisanego przez Mentora),
- teaching portfolio: 5 konspektów lekcji wraz pomocami dydaktycznymi
- potwierdzenia odbytych praktyk (na podstawie dokumentów praktyk, które studenci przedstawiają w szkole)
- oraz na podstawie opinii Mentora (wysłanej bezpośrednim mailem do opiekuna praktyk)
Kryteria szczegółowe:
5 (bdb) – 5! (bdb!)
- starannie wypełniony dziennik praktyk z bardzo trafnymi spostrzeżeniami z obserwowanych i przeprowadzonych lekcji, zgodnie z podanym wzorem
- bardzo dobra opinia nauczyciela mentora
- rzetelnie opracowane konspekty lekcji złożone w Portfolio wraz z pomocami dydaktycznymi przygotowanymi i wykonanymi przez studenta, potwierdzające bardzo dobrą znajomość metodyki wiedzy o społeczeństwie i umiejętność jej zastosowania w praktyce
- terminowe* złożenie wszystkich dokumentów potwierdzających odbycie praktyk
4 (db) – 4,5 (db+)
- drobne uchybienia w dzienniku praktyk, niepełny opis obserwowanych lekcji lub częściowy brak uwag własnych studenta
- dobra opinia nauczyciela mentora
- drobne uchybienia formalne w konspektach lekcji złożonych w Portfolio, inne pomoce dydaktyczne przygotowane przez studenta, potwierdzające dobrą znajomość metodyki nauczania wiedzy o społeczeństwie i umiejętność jej zastosowania w praktyce
- terminowe* złożenie wszystkich dokumentów potwierdzających odbycie praktyk
3 (dst) – 3,5 (dst.+)
- niestarannie wypełniony dziennik praktyk, brak własnych uwag i spostrzeżeń, chaotyczne i niezrozumiałe zapisy
- dostateczna opinia nauczyciela mentora
- uchybienia formalne w konspektach lekcji złożonych w Portfolio, niestaranne, nieodpowiednie materiały wizualne (np. zbyt małe, niewyraźne zdjęcia, ‘flashcards’ / brak pomocy dydaktycznych). Przedstawione materiały świadczą o słabej znajomości metodyki nauczania wiedzy o społeczeństwie i braku umiejętność jej zastosowania w praktyce
- złożenie pełnej dokumentacji po terminie ustalonym w regulaminie praktyk bez żadnego formalnego powodu
Brak zaliczenia - jeśli opisane powyżej kryteria nie są spełnione
*terminowe złożenie dokumentów nie dotyczy studentów wyjeżdżających na wymianę Erasmus+, szczególnych wypadków losowych, pobytów w szpitalu, zwolnień lekarskich, czy też ukończenie praktyk po zakończeniu zajęć akademickich, praktyki Erasmus+, zielone szkoły etc.
Literatura
Podstawa programowa kształcenia ogólnego Wiedzy o społeczeństwie dla III etapu edukacyjnego: Cele kształcenia, Treści nauczania.
Informacje o egzaminie maturalnym wraz z podstawą programową znajdują się na stronie internetowej CKE: https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/egzamin-maturalny-w-formule-2023/
Wskazane przez Mentora: podręcznik, przewodnik metodyczny, vademecum maturalne.
Literatura wskazana przez Mentora.
W cyklu 2024L:
Wskazana przez Mentora. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: