Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (III etap edukacyjny, język niemiecki) 4100-IIMPKKDNIEM
Celem praktyki jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela. Praktyki zawodowe są organizowane w tych typach szkół i placówek, do pracy w których absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje, czyli szkołach licealnych.
Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych są przygotowani zarówno w zakresie nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć), jak i realizowania zadań wychowawczych, szkoły. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów).
W programie studiów w zakresie przedmiotu dydaktyka przedmiotowa zostaje zapewniony czas na przygotowanie studentów do praktyki oraz jej omówienie. CKNJOiEE utrzymuje systematyczny kontakt ze szkołami i placówkami, w których studenci odbywają praktykę. Praktyka odbywana w ramach modułu III jest kontynuacją praktyki odbytej w module II.
Obserwacja lekcji
Student rozwija i sprawdza w praktyce wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia obserwacji zajęć i ich dokumentowania, umie dokonać analizy pracy nauczyciela i uczniów oraz analizy efektów pracy nauczyciela i uczniów, potrafi ocenić realizację zamierzonych przez nauczyciela celów, rozpoznaje czynniki wyznaczające osiągnięcia uczniów, rozpoznaje przyczyny trudności uczniów (D.2.W1, D.2.W2, D.2.W3.).
Asystowanie nauczycielowi w zajęciach
Student potrafi zaplanować, poprowadzić i dokumentować zajęcia, potrafi dokonać analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów, potrafi dobrać, konstruować i modyfikować programy nauczania, potrafi zaprojektować działania edukacyjne, kierować procesem kształcenia i wychowania w klasie szkolnej (grupie), oceniać osiągnięcia szkolne uczniów, badać i modyfikować czynniki wyznaczające osiągnięcia uczniów, rozpoznawać przyczyny niepowodzeń ucznia, zna interakcje nauczyciel - rodzice/opiekunowie ucznia, uczestniczy w zebraniach z rodzicami (D.2.U1, D.2.K1.)
Samodzielne prowadzenie lekcji pod opieką nauczyciela
Student potrafi dokonać analizy własnej pracy i jej rezultatów oraz analizy pracy uczniów i realizacji zamierzonych celów, współpracować z innymi nauczycielami, a w szczególności wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym, współpracować z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Przedszkole, szkoła lub placówka przyjmująca studenta na praktyki zawodowe stwarza warunki umożliwiające studentowi zarówno poznanie różnych klas i zespołów uczniowskich, jak i zdobycie pożądanego doświadczenia pedagogicznego w zakresie organizacji pracy przedszkola, szkoły lub placówki, planowania, realizowania i oceniania wyników procesów kształcenia, zapewnia dostęp do pracowni specjalistycznych, sprzętu i pomocy dydaktycznych, wyznacza opiekunów praktyk przyjmujących studentów na praktyki zawodowe. Stwarza warunki umożliwiające studentowi samodzielne opracowanie konspektów lekcji/scenariuszy zajęć w oparciu o informacje i wskazówki przekazane przez opiekuna praktyk. Stwarza warunki do prowadzenia w ramach praktyk zajęć lekcyjnych z języka obcego z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych, a zwłaszcza treści i zasobów' edukacyjnych znajdujących się na portalach internetowych (D.2. U2., D.2. U3.).
W związku z koniecznością integracji zdobywanych przez studentów umiejętności z procesem kształcenia, praktyki zawodowe odbywają się w przeważającej części w okresie realizacji zajęć w uczelni. Praktyki zawodowe nie mogą odbywać się wyłącznie w okresie wolnym od zajęć dydaktycznych w uczelni.
Udział studenta w zajęciach objętych praktykami zawodowymi jest dokumentowany. Praktyki zawodowe podlegają ocenie z uwzględnieniem opinii opiekuna praktyk w szkole.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W07 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_W09 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji
S_W11 w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
S_W12 prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z nauczaniem języków obcych oraz podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości
S_W21 podstawę programową języka niemieckiego na trzecim etapie edukacyjnym
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języka niemieckiego w warunkach szkoły licealnej
S_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
S_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka niemieckiego dla trzeciego etapu edukacyjnego
S_U06 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, w szczególności z nauczaniem języków obcych
S_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języka niemieckiego oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U08 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U10 pracować z młodzieżą i dorosłymi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego
S_U11 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
S_U13 wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi
S_U16 formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami wdrożeniowymi
S_U24 wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka niemieckiego na trzecim etapie edukacyjnym
S_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
S_U28 animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
S_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K08 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
S_K10 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
S_K12 porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywania konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią
S_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wyliczana według wzoru: a x 0,5 + b x 0,5, gdzie
a= ocena szkolnego opiekuna praktyki zawarta w opinii o praktykancie
b= ocena dokumentacji praktyki
W opiniach uwzględniane są następujące elementy:
- umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy merytorycznej i metodycznej
studentów-praktykantów, znajomość technik nauczania,
- umiejętność wykorzystania pomocy dydaktycznych i posługiwania się środkami
audiowizualnymi,
- umiejętność nawiązywania kontaktu z młodzieżą,
- takt pedagogiczny,
- kultura bycia,
- stopień zaangażowania w pracy, sumienność, punktualność i obowiązkowość.
Opisowa opinia sporządzona przez szkolnego opiekuna praktyki jest zakończona oceną w
postaci stopnia (skala 2-5).
Kryteria oceny konspektu i lekcji
Konspekt (0-2):
-sformułowanie celów i zaplanowanie faz lekcji,
-dobór zadań i ćwiczeń,
-zgodność z programem nauczania,
-zgodność treści lekcji z potrzebami uczniów.
Przebieg lekcji (0-2):
-dynamika,
-zastosowanie technik motywujących,
-przejrzystość, czytelność działań,
-wykorzystanie mediów,
-społeczne formy pracy.
Działania nauczyciela/praktykanta (0-2):
-wobec uczniów,
-znajomość technik nauczania.
Kompetencja zawodowa (0-2):
-językowa i kulturowa
-użycie języka.
Refleksja na temat lekcji (0-2)
-objaśnianie niezrozumiałych fragmentów lekcji,
-rozpoznawanie własnych błędów, autorefleksja.
b = dokumentacja praktyki (dziennik praktyk, arkusze obserwacji, konspekty lekcji - kryteria oceny powyżej)
Kryteria oceny końcowej:
Poniżej 60 % - 2,0
60-68 % - 3,0
69-78 % - 3,5
79-88 % - 4,0
89-96 % – 4,5
Powyżej 97 % – 5,0
Praktyki zawodowe
Na terenie każdej szkoły bezpośrednim opiekunem studenta-praktykanta jest wyznaczony przez dyrekcję szkolny opiekun praktyk - nauczyciel języka niemieckiego.
Szkolny opiekun praktyki ustala plan pracy studenta, ponadto terminy i formy zajęć pozalekcyjnych.
Uniwersytecki opiekun praktyk jest upoważniony do:
- porozumiewania się z dyrekcją szkoły,
- kontaktowania się z nauczycielem-opiekunem praktyki w danej szkole,
- kontrolowania przebiegu praktyki,
- hospitowania wybranych lekcji studentów.
Literatura
Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner, G. (2003): Deutschunterricht planen. Berlin / München: Langenscheidt
Bovet, G. / Huwendiek, V. (2000): Pädagogik und Psychologie für den Lehrerberuf. Berlin: Cornelsen. S. 240 - 263
Glaboniat, M. / Müller, M. / Rusch, P. (2002): Profile Deutsch. Berlin / München: Langenscheidt
Głowacka B. (2005): Czego Janek się nauczy... Przewodnik metodyczny dla nauczycieli do Europejskiego Portfolio Językowego. Warszawa: CODN
Ziebell, B. (2000): Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Berlin / München: Langenscheidt
Uwagi
W cyklu 2024L:
Praktyki obejmują 30 godzin, w tym 10 godzin samodzielnie prowadzonych i 20 hospitowanych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: