Pedagogika młodzieży i elementy andragogiki 4100-IIMPEDMLDIEA
W trakcie poszczególnych zajęć wprowadzone i zdefiniowane zostaną pojęcia oraz wybrane koncepcje teoretyczne kluczowe z punktu widzenia omawianych w ich trakcie zagadnień, a ponadto przedstawione zostaną wyniki wybranych badań odnoszących się do szerokiego spektrum zagadnień dotyczących kondycji i postaw młodzieży i dorosłych (szczególnie młodych). Tematyka dotyczyć będzie również sytuacji społecznej dorosłych, ról życiowych, zadań zawodowych oraz wybranych aspektów możliwości i potrzeb edukacji osób dorosłych. Ważnym elementem zajęć będzie również kondycja nauczyciela i jego kompetencje potrzebne do realizacji celów w edukacji młodzieży i dorosłych.
Szczegółowe treści:
Andragogika i pedagogika młodzieży: przedmiot, główne zagadnienia
Specyfika rozwoju w okresie adolescencji, zadania rozwojowe a wyzwania edukacyjne (np. w perspektywie wyborów zawodowych)
Promocja zdrowia psychicznego. Interwencja kryzysowa
Wspieranie relacji rówieśniczych i dobrostanu uczniów
Inkluzja szkolna - szanse i wyzwania
Zapobieganie i radzenie sobie z przemocą rówieśniczą
Zasady rozwiązywania sytuacji problemowych - podejście 'the whole school approach'
Dyscyplina i zarządzanie klasą/grupą
Wychowawcze aspekty wykorzystywania nowych mediów w edukacji
Specyfika pracy nauczyciela
Zasady i metody rozwiązywania konfliktów
Metody wspierania w realizacji wyzwań życiowych (np. mentoring)
Profilaktyka i radzenie sobie ze stresem zawodowym
Specyfika edukacji dorosłych
Uczenie się przez całe życie
Zasady skutecznego motywowania
Budowanie partnerstwa szkoły z rodzinami uczniów
W cyklu 2023L:
Podstawowym celem zajęć jest W trakcie poszczególnych zajęć wprowadzone i zdefiniowane zostaną pojęcia oraz wybrane koncepcje teoretyczne kluczowe z punktu widzenia omawianych w ich trakcie zagadnień, a ponadto przedstawione zostaną wyniki wybranych badań odnoszących się do szerokiego spektrum zagadnień dotyczących kondycji i postaw młodzieży i młodych dorosłych. Tematyka dotyczyć będzie również sytuacji społecznej dorosłych, ról życiowych, zadań zawodowych oraz wybranych aspektów możliwości i potrzeb edukacji osób dorosłych |
W cyklu 2024L:
Podstawowym celem zajęć jest W trakcie poszczególnych zajęć wprowadzone i zdefiniowane zostaną pojęcia oraz wybrane koncepcje teoretyczne kluczowe z punktu widzenia omawianych w ich trakcie zagadnień, a ponadto przedstawione zostaną wyniki wybranych badań odnoszących się do szerokiego spektrum zagadnień dotyczących kondycji i postaw młodzieży i młodych dorosłych. Tematyka dotyczyć będzie również sytuacji społecznej dorosłych, ról życiowych, zadań zawodowych oraz wybranych aspektów możliwości i potrzeb edukacji osób dorosłych |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie P7S_WG Zakres i głębia
K_W05; S_W05 w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i kulturowym P7S_WG Zakres i głębia
K_U08; S_U8 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań P7S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu P7S_KK Oceny / krytyczne podejście
K_K09 uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form P7S_KR Rola zawodowa / niezależność i rozwój etosu
Kryteria oceniania
- Zaliczenie wykładu: Obecność + terminowe przesyłanie na platformę Kampus zadań potwierdzających recepcję treści wykładu (np. notatka-refleksja). Jedna nieobecność dopuszczalna. Kolejne wiążą się z obowiązkowym wykonaniem zadania adekwatnego do tematyki konkretnych zajęć. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych brak możliwości uzyskania zaliczenia.
- Zaliczenie konwersatorium: Obecność (jedna dopuszczalna)+ terminowe Wykonanie prac (zadań) na kolejne zajęcia. Kolejne nieobecności wiążą się z obowiązkowym wykonaniem zadania adekwatnego do tematyki konkretnych zajęć. W zależności od zadania ich wykonanie oceniane jest od 1 do 3 punktów. Zaliczenie uzyskuje się przy rozliczeniu się z zadań w wymiarze 50%+1pkt. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych - brak możliwości uzyskania zaliczenia.
- Egzamin pisemny będzie składał się z części testowej prawda-fałsz (głównie z treści zajęć) i pytań otwartych (głównie z literatury).
Zaliczenie wykładów uzyskuje się poprzez weryfikację obecności. Jedna nieobecność nieusprawiedliwiona jest dopuszczalna. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych - brak możliwości uzyskania zaliczenia.
Ocena końcowa z przedmiotu będzie średnią arytmetyczną wynikającą z przeliczenia punktów za pracę na konwersatoriach i wyniku egzaminu.
Punktacja:
90-100% - 5
80-89,99% - 4,5
70-79,99% - 4
60-69,99% - 3,5
50-59,99% - 3
Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego 2023/24.
Literatura
Literatura podstawowa:
Andragogika, czyli jak uczyć dorosłych? (2013). Warszawa: ORE
Cybal-Michalska, A. (2019). Pedagogika młodzieży w: Pedagogika (2019) Kwieciński, Z., Śliwerski, B., (red.). PWN.
Demetrio, D. (2010). Edukacja Dorosłych, w: Śliwerski, B (red.). Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej t.3 GWP
Malewski, M. (2019). Andragogika w: Kwieciński, Z., Śliwerski, B., (red.).Pedagogika PWN.
Pyżalski, J. (2019). Cyfrowa Pedagogika medialna w: Pedagogika Kwieciński, Z., Śliwerski, B., (red.). PWN.
Woynarowska, M., Woynarowska, B. (red.) (2022). Szkoła i zdrowie jej uczniów i pracowników, Gdańsk: Grupa Wydawnicza red.Harmonia (Harmonia Universalis)
Pyżalski, J., Merecz, D. (2010). Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem. Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Korzeniowska, E., Pyżalski, J., Plichta, P., i in. (2013). Promocja zdrowia psychicznego. Promocja zdrowia psychicznego w placówce edukacyjnej. Podręcznik., MHP Hands Consortium
Materiały projektów edukacyjnych i profilaktycznych (np. ROBUSD, Szkoła dobrostanu, IMPACT), inne materiały wideo, zasoby korespondujące z treścią zajęć
Literatura uzupełniająca:
Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje / red. Ewa Przybylska. - Toruń : Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2001.
Aronson, E. (red.) : Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2002.
Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: PWN
Cialdini, R.: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2004 (oraz późniejsze wydania).
Doliński, D., Strelau, J. (red.), Psychologia Akademicka. Podręcznik. Tom 1-2. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2018.
Gueldner, B.A. (2020). Social and Emotional Learning in the Classroom: Promoting Mental Health and Academic Success. New York. London: The Guilford Press
Heszen, I. : Psychologia stresu. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2013.
Jarosiewicz, H.: Psychologia dążeń i skłonności zawodowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2012.
Kordziński, J. (2020). Autorytet nauczyciela czyli jak być skutecznym i zmotywowanym wychowawcą, Wolters Kluwer Polska.
Krahe, B. : Agresja. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2006.
Łączyk, M., Osobowościowe uwarunkowania preferencji zawodowych młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008.
Melosik Z.: Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Impuls. Kraków 2010.
Murawski, K., Scott, L. (2019). What Really Works With Universal Design for Learning, Sage.
Nowakowska-Siuta R.: Romantyczny i pragmatyczny. Idea niemieckiego uniwersytetu neohumanistycznego i jej społeczne rekonstrukcje. Wyd. ChAT. Warszawa 2018.
Paszkowska-Rogacz, A. : Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. Warszawa 2003.
Stephan, W.G., Stephan, C.W.: Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2003.
Swearer, S.M., Espelage, D.L., Napolitano, S.A. (2009). Bullying Prevention and Intervention: Realistic Strategies for Schools. New York. London: The Guilford Press
Śliwerski B., Z. Kwieciński (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2019
Woynarowska, M., Woynarowska, B. (red.) (2022). Szkoła i zdrowie jej uczniów i pracowników, Gdańsk: Grupa Wydawnicza red.Harmonia (Harmonia Universalis).
W cyklu 2023L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: