Pedagogika młodzieży i elementy andragogiki 4100-IIMPEDMLDIEA
W trakcie poszczególnych zajęć wprowadzone i zdefiniowane zostaną pojęcia oraz wybrane koncepcje teoretyczne kluczowe z punktu widzenia omawianych w ich trakcie zagadnień, a ponadto przedstawione zostaną wyniki wybranych badań odnoszących się do szerokiego spektrum zagadnień dotyczących kondycji i postaw młodzieży i dorosłych (szczególnie młodych). Tematyka dotyczyć będzie również sytuacji społecznej dorosłych, ról życiowych, zadań zawodowych oraz wybranych aspektów możliwości i potrzeb edukacji osób dorosłych. Ważnym elementem zajęć będzie również kondycja nauczyciela i jego kompetencje potrzebne do realizacji celów w edukacji młodzieży i dorosłych.
Szczegółowe treści:
Andragogika i pedagogika młodzieży: przedmiot, główne zagadnienia
Specyfika rozwoju w okresie adolescencji, zadania rozwojowe a wyzwania edukacyjne (np. w perspektywie wyborów zawodowych)
Promocja zdrowia psychicznego. Interwencja kryzysowa
Wspieranie relacji rówieśniczych i dobrostanu uczniów
Inkluzja szkolna - szanse i wyzwania
Zapobieganie i radzenie sobie z przemocą rówieśniczą
Zasady rozwiązywania sytuacji problemowych - podejście 'the whole school approach'
Dyscyplina i zarządzanie klasą/grupą
Wychowawcze aspekty wykorzystywania nowych mediów w edukacji
Specyfika pracy nauczyciela
Zasady i metody rozwiązywania konfliktów
Metody wspierania w realizacji wyzwań życiowych (np. mentoring)
Profilaktyka i radzenie sobie ze stresem zawodowym
Specyfika edukacji dorosłych
Uczenie się przez całe życie
Zasady skutecznego motywowania
Budowanie partnerstwa szkoły z rodzinami uczniów
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza (P7S_WG Zakres i głębia – kompletność perspektywy poznawczej i zależności)
Absolwent zna i rozumie
K_W04
opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie
K_W05
w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i kulturowym
K_W07
w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
K_W15
w uporządkowany sposób miejsce pedagogiki i psychologii w systemie nauk oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Umiejętności (P7S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)
Absolwent potrafi:
K_U09
posługiwać się zaawansowanymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
Kryteria oceniania
Studenci/studentki z tego przedmiotu otrzymują trzy wpisy:
Wykład (Zaliczenie bez oceny)
Konwersatoria (Zaliczenie bez oceny)
Egzamin (ocena)
- Zaliczenie wykładu: Obecność + terminowe przesyłanie na platformę Kampus zadań potwierdzających recepcję treści wykładu (np. notatka-refleksja). Jedna nieobecność dopuszczalna. Kolejne wiążą się z obowiązkowym wykonaniem zadania adekwatnego do tematyki konkretnych zajęć. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych brak możliwości uzyskania zaliczenia.
- Zaliczenie konwersatorium: Obecność (jedna dopuszczalna)+ terminowe Wykonanie prac (zadań) na kolejne zajęcia. Kolejne nieobecności wiążą się z obowiązkowym wykonaniem zadania adekwatnego do tematyki konkretnych zajęć. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych - brak możliwości uzyskania zaliczenia.
- Egzamin pisemny będzie składał się z części testowej "prawda-fałsz" (głównie z treści zajęć) i pytań otwartych (głównie z literatury).
Odsetki maksymalnego wyniku punktowego (sumy wyników części otwartej i zamkniętej):
90-100% - 5
80-89,99% - 4,5
70-79,99% - 4
60-69,99% - 3,5
pow. 50-59,99% - 3
Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego.
Literatura
Literatura podstawowa:
Andragogika, czyli jak uczyć dorosłych? (2013). Warszawa: ORE.
Cybal-Michalska, A. (2019). Pedagogika młodzieży. W: Z. Kwieciński, & B.
Śliwerski (Red.), Pedagogika. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Demetrio, D. (2010). Edukacja dorosłych. W: B. Śliwerski (Red.), Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej (t. 3). Gdańsk: GWP.
Malewski, M. (2019). Andragogika. W: Z. Kwieciński, & B. Śliwerski (Red.), Pedagogika. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pyżalski, J. (2019). Cyfrowa pedagogika medialna. W: Z. Kwieciński, & B. Śliwerski (Red.), Pedagogika. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Woynarowska, M., & Woynarowska, B. (Red.). (2022). Szkoła i zdrowie jej uczniów i pracowników. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia (Harmonia Universalis).
Pyżalski, J., & Merecz, D. (2010). Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli: Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Korzeniowska, E., Pyżalski, J., Plichta, P., i in. (2013). Promocja zdrowia psychicznego w placówce edukacyjnej. Podręcznik. MHP Hands Consortium.
Materiały projektów edukacyjnych i profilaktycznych (np. ROBUSD, Szkoła dobrostanu, IMPACT) oraz inne materiały wideo i zasoby korespondujące z treścią zajęć.
Literatura uzupełniająca:
Przybylska, E. (Red.). (2001). Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Aronson, E. (Red.). (2002). Człowiek – istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cialdini, R. (2004). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Doliński, D., & Strelau, J. (Red.). (2018). Psychologia akademicka. Podręcznik (t. 1-2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Gueldner, B. A. (2020). Social and Emotional Learning in the Classroom: Promoting Mental Health and Academic Success. New York & London: The Guilford Press.
Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jarosiewicz, H. (2012). Psychologia dążeń i skłonności zawodowych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kordziński, J. (2020). Autorytet nauczyciela, czyli jak być skutecznym i zmotywowanym wychowawcą. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Krahe, B. (2006). Agresja. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Łączyk, M. (2008). Osobowościowe uwarunkowania preferencji zawodowych młodzieży. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Melosik, Z. (2010). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Murawski, K., & Scott, L. (2019). What Really Works With Universal Design for Learning. Thousand Oaks, CA: Sage.
Nowakowska-Siuta, R. (2018). Romantyczny i pragmatyczny. Idea niemieckiego uniwersytetu neohumanistycznego i jej społeczne rekonstrukcje. Warszawa: Wydawnictwo ChAT.
Paszkowska-Rogacz, A. (2003). Psychologiczne podstawy wyboru zawodu: Przegląd koncepcji teoretycznych. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
Stephan, W. G., & Stephan, C. W. (2003). Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Swearer, S. M., Espelage, D. L., & Napolitano, S. A. (2009). Bullying Prevention and Intervention: Realistic Strategies for Schools. New York & London: The Guilford Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: