Nauka języka niemieckiego - komunikacja akademicka 2 4100-IIMNJNKA
Student kończący kurs, powinien posiadać kompetencje językowe w zakresie posługiwania się językiem akademickim w mowie i w piśmie, powinien rozumieć specjalistyczne teksty naukowe i streszczać zaprezentowane w nich tezy, powinien w oparciu o zebrane materiały źródłowe zbudować logiczną, spójną w przedstawieniu głównych zagadnień i zakończoną konkluzją wypowiedź.
Systematycznie rozwijane na zajęciach kompetencje językowe powinny pozwolić mu wziąć udział w dyskusji na tematy podejmowane w artykułach czy w szerszych opracowaniach naukowych i i przedstawić swój własny pogląd.
Student powinien umieć robić notatki z przeczytanych tekstów i z wykładów, powinien umieć gromadzić i selekcjonować materiały źródłowe i korzystać z różnych technik informacyjnych.
W cyklu 2023L:
Zajęcia sytuują się w nurcie szeroko definiowanej pragmatyki językowej, |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
S_W17
Absolwent zna i rozumie w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku niemieckim, ich prawidłowości i zakłócenia
S_U01
Absolwent potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych
technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku niemieckim
S_U07
Absolwent potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania
języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób
postępowania
S_U12
Absolwent potrafi formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających
zmian w przyszłym działaniu
S_U17
Absolwent potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować
merytorycznie w języku niemieckim, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
S_U18
Absolwent potrafi porozumiewać się w języku polskim i obcym prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze
wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w
zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku
nauczanie języków obcych, w języku niemieckim
S_U19
Absolwent potrafi przygotować zaawansowane prace pisemne w języku niemieckim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S_U20
Absolwent potrafi przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku niemieckim, na temat zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S_U21
Absolwent potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku niemieckim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
S_U22
Absolwent potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku niemieckim popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów
S_U23
Absolwent potrafi posługiwać się językiem angielskim i niemieckim
na poziomie C1+ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka
akademickiego i języka komunikacji szkolnej i ew. językiem obcym
lektoratowym na poziomie B1+ ESOKJ
S_U25
Absolwent potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
S_U27
Absolwent potrafi samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku niemieckim
S_K01 Absolwent jest gotów do uczenia się przez całe życie
S_K02 Absolwent jest gotów do krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
S_K06 Absolwent jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K07 Absolwent jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest frekwencja na zajęciach. Dopuszczalne są trzy nieobecności, każda następna, niezależnie od usprawiedliwienia/zwolnienia lekarskiego wymaga spotkania na dyżurze i zaprezentowania materiału z zajęć.
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie:
1. obecności na zajęciach
2. przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach prowadzonych stacjonarnie i w trybie zdalnym asynchronicznym (S_U09),
3. terminowego i zgodnego z instrukcją wykonywania pisemnych i ustnych zadań na zajęciach i w ramach prac domowych (S_W01, S_W02, S_U16, S_U09),
4. zaliczenia testu końcowego na poziomie 60% (S_W01, S_W02),
Narzędzia weryfikujące umiejętności:
• ćwiczenia na recepcję i produkcję dłuższych skomplikowanych tekstów, w tym tekstów specjalistycznych, naukowych i literackich.
• udział w dyskusjach (stawianie tez i argumentowanie),
• recenzowanie prac specjalistycznych i utworów literackich,
• wystąpienia publiczne,
• ćwiczenia z translatoryki
• prace pisemne, wystąpienia publiczne, referowanie w ramach rozumienia ze słuchu, streszczanie, udział w dyskusji etc.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen z ocen cząstkowych uzyskanych w trakcie semestru i oceny z testu końcowego. Skala ocen testu:
90-100% - 5
85-89% - 4,5
75-84% - 4
70-74% - 3,5
60-69% - 3
0-59% - 2
Uwaga: Osoby aktywnie i regularnie uczestniczące w zajęciach mogą być zwolnione z testu końcowego lub/i egzaminu. Otrzymują ocenę bdb.
Kryteria oceny prac pisemnych:
• kompletność/długość (praca zawiera wszystkie wymagane elementy składowe i wyczerpuje temat),
• treść
• relewantność w stosunku do tematu,
• klarowność i logika wywodu,
• wnikliwość i jakość argumentacji,
• organizacja treści,
• język: poprawność pod względem językowym - gramatycznym, leksykalnym, ortograficznym, stylistycznym, etc. (kryteria mogą się zmieniać w zależności od zadania)
• liczba, dobór i dokumentacja źródeł jeśli formuła pracy tego wymaga
Kryteria oceny wystąpień ustnych/prezentacji
• treść
• relewantność w stosunku do tematu,
• organizacja treści w czasie,
• język: poprawność pod względem językowym - gramatycznym, leksykalnym, etc.
• sposób prezentacji i interakcja z publicznością
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Kurs Akademie Deutsch Hueber Verlag 2018
Wybrane artykuły i opracowania naukowe i publicystyczne
Wybrane teksty literackie (liryka i proza)
ARTE – francusko-niemiecki kanał telewizyjny, który prezentuje programy kulturalne, reportaże ze świata sztuki i nauki oraz tzw. ambitne kino.
Wybrane strony internetowe
https://auratikum.de/blog/wissenschaftlich-schreiben-lernen-so-gehts/
https://www.scribbr.de/category/wissenschaftliches-schreiben/
https://www.bachelorprint.de/wissenschaftliches-schreiben/
https://studium.utb.de/wissenschaftlich-schreiben/
https://home.uni-leipzig.de/schreibportal/
https://deutsch-mit-marija.de/wp-content/uploads/2017/01/Akademische-Sprache-normales-Deutsch.pdf
W cyklu 2023L:
Kurs Akademie Deutsch Hueber Verlag |
W cyklu 2024L:
Kurs Akademie Deutsch Hueber Verlag 2018 |
Uwagi
W cyklu 2024L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: