Literatura brytyjska dla nauczycieli języka II 4100-IIMLITBRYT
Kurs, oparty na podbudowie z programu studiów I stopnia), obejmuje wybrane dzieła literatury angielskiej. Zawiera krótkie prezentacje w PowerPoint, pogłębioną analizę i interpretację wybranych dzieł literatury angielskiej (dramat, powieść, poezja). Analiza skupia się na kontekście historycznoliterackim, retoryce tekstu, stylu oraz omówieniu tematów ważnych w kontekście historii i kultury brytyjskiej.
Analiza i interpretacja obejmuje następujące utwory:
1. William Shakespeare, Romeo and Juliet
2. Jane Austen, Pride and Prejudice
3. Robert Browning, Porphyria’s Lover
4. Lewis Carroll, Alice in Wonderland (a fragment)
5. E.M. Forster, A Room With a View
6. John Fowles, The French Lieutenant’s Woman
Tydzień 1 Romeo and Juliet (e-book)
Tydzień 2 Jane Austen, Pride and Prejudice
Tydzień 3 Alfred Tennyson, The Lady of Shalott i Robert Browning, Porphiria's
Lover
Tydzień 4 Lewis Carroll, Alice in Wonderland: A Mad Tea-Party
Tydzień 5: E.M. Forster, A Room With a View (film)
Tydzień 6: John Fowles, The French Lieutenant’s Woman
Tydzień 7: Cd: John Fowles, The French Lieutenant’s Woman
W cyklu 2024L:
Kurs, oparty na podbudowie z programu studiów I stopnia), obejmuje wybrane dzieła literatury angielskiej. Zawiera krótkie prezentacje w PowerPoint, pogłębioną analizę i interpretację wybranych dzieł literatury angielskiej (dramat, powieść, poezja). Analiza skupia się na kontekście historycznoliterackim, retoryce tekstu, stylu oraz omówieniu tematów ważnych w kontekście historii i kultury brytyjskiej. |
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
K_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z
zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: literaturoznawstwo, właściwych dla
kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze
nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w
dydaktyce szkoły wyższej
K_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: literaturoznawstwo, właściwą dla nauczania języków obcych,
K_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy,
procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i
placówkach związanych z nauczaniem języków obcych
K_W21 podstawę programową języka angielskiego na trzecim etapie edukacyjnym oraz
uwarunkowania kształcenia językowego w szkole wyższej
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z
wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
K_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-
komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych
w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w
warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
K_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych;
diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i
realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
K_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji
zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i
zastosować właściwy sposób postępowania
K_U13 wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i
nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych
warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi
K_U14 planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego
spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia
gospodarczego, naukowego i społecznego
K_U17 komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować merytorycznie w
angielskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
K_U18 porozumiewać się w języku angielskim, prowadzić debatę z wykorzystaniem
różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu
dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych,
właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych
K_U20 przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku
angielskim na temat zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć
teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U22 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku angielskim,
popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów
różnych autorów
K_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma
umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem
i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO
K_K01 uczenia się przez całe życie
K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego
dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych
kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i
kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym
rozwiązaniem problemu
K_K03 odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata
K_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie
lub innych zadania
K_K09 uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i
różnych jego form
Kryteria oceniania
Ocena końcowa:
- obecność i przygotowanie do zajęć
- aktywne uczestnictwo w zajęciach
- zaliczenie w formie ustnej prezentacji i pracy pisemnej
- ocena za prowadzenie zeszytu (STUDENT'S DIGITAL NOTEBOOK)
Literatura
Głównym podręcznikiem jest zaktualizowany e-book: A. Diniejko, Introduction to the Study of Literature and Film in English, 2024.
Zalecane lektura (jedna pozycja):
Alexander, M. A History of English Literature, Macmillan, 2000
Burgess, A. English Literature, Longman, 1990.
Drabble, M. The Oxford Companion to English Literature, Oxford, 1985.
Sanders, A. The Short Oxford History of English Literature. Oxford, 2003.
Sikorska, L., A Short History of English Literature, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: