Językoznawstwo dla nauczycieli 4100-IIMJDNO
Przedmiot Językoznawstwo dla nauczycieli porusza zagadnienia językoznawstwa teoretycznego z perspektywy glottodydaktyki.
Zakres konwersatorium obejmuje:
- rozwinięcie wiedzy w zakresie językoznawstwa opisowego;
- językoznawstwo kontrastywne i komparatywne na przykładzie języka angielskiego i polskiego;
- wybrane zagadnienia fonetyki i fonologii kontrastywnej i komparatywnej;
- wybrane zagadnienia składni języka angielskiego;
- wybrane elementy semantyki i pragmatyki języka oraz ich zastosowanie w nauczaniu języka obcego;
- analizę zagadnień gramatycznych poruszanych w trakcie nauczania języka obcego z perspektywy gramatyki kontrastywnej.
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do:
- krytycznej analizy metod nauczania i materiałów dydaktycznych wykorzystywanych w nauczaniu języka obcego z perspektywy językoznawstwa;
- odpowiedniego doboru metod kształcenia do nauczanych zagadnień języka obcego;
- identyfikowania źródeł błędów językowych uczniów;
- odpowiedniego doboru sposobu przekazywania wiedzy, dopasowanego do indywidualnych umiejętności i wymagań uczniów;
- przygotowywania materiałów i zadań dotyczących gramatyki, słownictwa i wymowy języka obcego w oparciu o posiadaną wiedzę w zakresie językoznawstwa.
W cyklu 2023L:
Tematyka zajęć w semestrze letnim:
Tematyka poruszana w semestrze letnim skupia się na wykorzystaniu języka w komunikacji międzyludzkiej.
|
W cyklu 2024L:
Tematyka zajęć w semestrze letnim:
Tematyka poruszana w semestrze letnim skupia się na wykorzystaniu języka w komunikacji międzyludzkiej.
|
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent zna:
K_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu językoznawstwa, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na wszystkich etapach edukacyjnych, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej;
K_W02 niezbędną terminologię z zakresu językoznawstwa;
Umiejętności
Absolwent potrafi:
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów docierania do informacji;
K_U02samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na trzecim etapie edukacyjnym;
K_U03 dokonywać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych w odniesieniu do teorii językoznawczych oraz diagnozować indywidualne potrzeby uczniów w zakresie ich kompetencji lingwistycznych;
K_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych z perspektywy językoznawstwa teoretycznego;
Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
K_K01uczenia się przez całe życie;
K_K02ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia;
K_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Kryteria oceniania
Opis ocen w odniesieniu do efektów kształcenia:
2 - ndst
Wiedza
Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu językoznawstwa.
Umiejętności
Student nie potrafi powiązać teorii językoznawczych z dydaktyką; nie potrafi przewidzieć najczęstszych błędów językowych uczniów i/lub wytłumaczyć ich źródła.
Kompetencje społeczne
Student nie potrafi prawidłowo określić celu dydaktyki od strony językoznawstwa; nie potrafi projektować zadań dydaktycznych dotyczących zagadnień językowych.
3 (+) - dst (+)
Wiedza
Student posiada ogólną, podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa.
Umiejętności
Student w podstawowym zakresie potrafi powiązać teorie językoznawcze z dydaktyką; identyfikuje najczęstsze błędy językowe uczniów, ale nie potrafi określić ich źródła i powiązać go z konkretnymi zagadnieniami językoznawczymi.
Kompetencje społeczne
Student potrafi określić cel dydaktyki od strony językoznawstwa; potrafi projektować podstawowe zadania dydaktyczne dotyczące zagadnień językowych lub korzystać z gotowych materiałów dydaktycznych.
4 (+) - db (+)
Wiedza
Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa.
Umiejętności
Student potrafi powiązać teorie językoznawcze z dydaktyką; identyfikuje najczęstsze błędy językowych uczniów, określa ich źródła i łączy je z konkretnymi zagadnieniami językoznawczymi.
Kompetencje społeczne
Student potrafi określić cel dydaktyki od strony językoznawstwa; potrafi projektować zadania dydaktyczne dotyczące zagadnień językowych oraz korzystać z gotowych materiałów dydaktycznych.
5 (!) - bdb (!)
Wiedza
Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa; z łatwością posługuje się terminologią językoznawczą oraz odnosi się do literatury.
Umiejętności
Student z łatwością łączy teorie językoznawcze z dydaktyką; identyfikuje i przewiduje typowe i nietypowe błędy językowe uczniów, określa ich źródła i łączy je z konkretnymi zagadnieniami językoznawczymi.
Kompetencje społeczne
Student potrafi określić cel dydaktyki od strony językoznawstwa; potrafi samodzielnie projektować zaawansowane i skuteczne zadania dydaktyczne dotyczące zagadnień językowych; potrafi określić priorytety w nauczaniu języka obcego.
Skala ocen:
99-100% - 5!
91-98% - 5
83-90% - 4+
75-82% - 4
70-74% - 3+
60-69% - 3
0-59% - 2
Na ocenę końcową składają się:
Zadania wykonywane w trakcie semestru = 60%
Testy zaliczeniowe = 40%
Aby uzyskać zaliczenie student nie może przekroczyć dopuszczalnej liczby nieobecności oraz musi otrzymać przynajmniej 60% punktów z zadań wykonywanych w trakcie semestru i przynajmniej 60% z testów zaliczeniowych.
Literatura
- Carnie, A. (2021). Syntax - A Generative Introduction Fourth Edition.. John Wiley & Sons Inc (Chapters 1-4)
- Paveau, M-A.; Sarfati, G-E. (2009). Wielkie teorie językoznawcze. Kraków, Avalon. (Oryginał: Les grandes théories de la linguistique. De la grammaire comparée à la pragmatique. ARMAND COLIN, 2003)
- Thomas, J. (1995). Meaning in interaction: an introduction to pragmatics. New York, Longman Publishing.
- Wardhaugh, R. (2006). An Introduction to Sociolinguistics. Blackwell.
- Yule G. (2018). Explaining English Grammar. Oxford University Press.
Uwagi
W cyklu 2023L:
W przypadku konieczności prowadzenia zajęć w trybie zdalnym, zajęcia odbywają się za pośrednictwem platformy Zoom. Link do zajęć dostępny jest na platformie Kampus. |
W cyklu 2024L:
W przypadku konieczności prowadzenia zajęć w trybie zdalnym, zajęcia odbywają się za pośrednictwem platformy Zoom/Google Meet. Link do zajęć dostępny jest na platformie Kampus. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: