Wiedza o akwizycji i nauce języków obcych 4100-IIIMWOAINJO
Wykład z akwizycji i nauki języków obcych na studiach magisterskich dostarcza i poszerza wiedzę z zakresu przyswajania i nauki języków obcych w warunkach szkolnych. Wykład obejmuje cztery moduły tematyczne:
Moduł 1 zatytułowany „Produkty i procesy” wyjaśnia mechanizmy i efekty/produkty procesu przyswajania języka w warunkach nauczania klasowego. Moduł rozpoczyna się wprowadzeniem i poszerzoną analizą pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i glottodydaktyki : wiedza, umiejętności, sprawności, kompetencje, uczenie się przypadkowe i zamierzone. Moduł dostarcza także wiedzy na temat interjęzyka i jego wybranych cech: złożoność, poprawność i płynność.
Moduł 2 poświęcony jest nowoczesnym podejściom i metodom nauczania, tj: zintegrowane nauczanie językowo-przedmiotowe (CLIL); podejście zadaniowe (TBL); podejście kognitywne z uwzględnieniem roli interakcji w procesie uczenia się; nauczanie koncepcyjne); podejście kładące nacisk na przetwarzanie danych (processing instruction); dydaktyka konstruktywistyczna. Moduł obejmuje także zagadnienia związane z procesem ewaluacji i oceny w klasie językowej.
Moduł 3, „Aspekty języka ucznia”, koncentruje się na zagadnieniach dotyczących przyswajania podsystemów języka i kształtowaniu wybranych umiejętności językowych, np.: przyswajanie fonetyki, leksyki, gramatyki, rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych.
Moduł 4, „Różnice indywidualne w przyswajaniu języka”, porusza zagadnienie różnic indywidualnych w uczeniu się języków w klasie i omawia kolejno różnice o charakterze społecznym, poznawczym, psychologicznym (motywacja, osobowość, niepokój języków). Oddzielny wykład
W cyklu 2024Z:
Wykład z akwizycji i nauki języków obcych na studiach magisterskich dostarcza i poszerza wiedzę z zakresu przyswajania i nauki języków obcych w warunkach szkolnych. Wykład obejmuje cztery moduły tematyczne: Moduł 1 zatytułowany „Produkty i procesy” wyjaśnia mechanizmy i efekty/produkty procesu przyswajania języka w warunkach nauczania klasowego. Moduł rozpoczyna się wprowadzeniem i poszerzoną analizą pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i glottodydaktyki : wiedza, umiejętności, sprawności, kompetencje, uczenie się przypadkowe i zamierzone. Moduł dostarcza także wiedzy na temat interjęzyka i jego wybranych cech: złożoność, poprawność i płynność. Moduł 2 poświęcony jest nowoczesnym podejściom i metodom nauczania, tj: zintegrowane nauczanie językowo-przedmiotowe (CLIL); podejście zadaniowe (TBL); podejście kognitywne z uwzględnieniem roli interakcji w procesie uczenia się; nauczanie koncepcyjne); dydaktyka konstruktywistyczna; podejście kładące nacisk na przetwarzanie danych (processing instruction). Moduł obejmuje także zagadnienia związane z procesem ewaluacji i oceny w klasie językowej. Moduł 3, „Aspekty języka ucznia”, koncentruje się na zagadnieniach dotyczących przyswajania podsystemów języka i kształtowaniu wybranych umiejętności językowych, np.: przyswajanie fonetyki, leksyki, gramatyki, rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych. Moduł 4, „Różnice indywidualne w przyswajaniu języka”, porusza zagadnienie różnic indywidualnych w uczeniu się języków w klasie i omawia kolejno różnice o charakterze społecznym, poznawczym, psychologicznym (motywacja, osobowość, niepokój języków). Oddzielny wykład poświęcony jest cechom charakterystycznym i roli nauczyciela w procesie przyswajania języków. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza – po zakończonym kursie student zna i rozumie:
K_W01 w pogłębionym stopniu wybrane teorie, procesy, zjawiska z zakresu: językoznawstwa stosowanego, psycholingwistyki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki językowej, które odnoszą się do procesów akwizycji języka i nauki języków obcych
Umiejętności – po zakończonym kursie, absolwent potrafi:
K_U01 analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować w języku ojczystym i w językach obcych informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
K_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia w zakresie przyswajanego przez niego języka obcego
K_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
K_U12 formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu
K_U20 przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim, na temat zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U22 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów
K_U23 posługiwać się językiem angielskim i językiem francuskim lub niemieckim na poziomie C1+ ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej
K_U27 samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K01 uczenia się przez całe życie, poszerzania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności z zakresu akwizycji języka i nauki języków obcych w środowisku edukacyjnym
K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności w obszarze akwizycji języka i nauki języków obcych w środowisku
edukacyjnym
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia wykładu jest:
a) obecność na zajęciach, student ma prawo do 2 nieobecności, 4 nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać
b) egzamin w formie pisemnej z zadaniami półotwartymi i zamkniętymi. Zadania dotyczą każdego z czterech modułów tematycznych realizowanych w trakcie zajęć. (25% na każdy moduł)
Wymagane minimum opanowania wiedzy z zakresu prezentowanych treści w obrębie każdego bloku tematycznego wynosi 60%
Literatura
ARABSKI J., (1985) O przyswajaniu języka drugiego, (obcego), WSiP, Warszawa.
DAKOWSKA M., (2001), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, PWN, Warszawa.
GĘBAL P., (2019), Dydaktykajęzyków obcych, PWN, Warszawa.
KOMOROWSKA H., Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, Oficyna wydawcnicza Łośgraf, Łódź.
KURCZ I., (1992), Język a psychologia, WSiP, Warszawa.
KURCZ I., (2007), Psychologiczne aspekty dwyjęzyczności, GWP, Gdańsk.
PFEIFFER W., (2001), Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Wagros, Poznań.
RÓG, T., (2020), Nauczanie języków obcych. Teoria, badania, praktyka. Lublin, Wydawnictwo Werset.
WILCZYŃSKA W., (1999), Uczyć się czy być nauczanym ? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, PWN, Warszawa.
WOŹNICKI T., Zawadzka E.,(1979), Fazy procesu przyswajania języka obcego, PWN, Warszawa.
ZYLIŃSKA, M., (2013), Między podręcznikiem a internetem. Nowa dydaktyka języków obcych. Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
W cyklu 2024Z:
ARABSKI J., (1985) O przyswajaniu języka drugiego, (obcego), WSiP, Warszawa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: