Wiedza o akwizycji i nauce języków obcych 4100-IIIMWOAINJO
Wykład z akwizycji i nauki języków obcych na studiach magisterskich dostarcza i poszerza wiedzę z zakresu przyswajania i nauki języków obcych w warunkach szkolnych. Wykład obejmuje cztery moduły tematyczne:
Moduł 1 zatytułowany „Produkty i procesy” wyjaśnia mechanizmy i efekty/produkty procesu przyswajania języka w warunkach nauczania klasowego. Moduł rozpoczyna się wprowadzeniem i poszerzoną analizą pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i glottodydaktyki : wiedza, umiejętności, sprawności, kompetencje, uczenie się przypadkowe i zamierzone. Moduł dostarcza także wiedzy na temat interjęzyka i jego wybranych cech: złożoność, poprawność i płynność.
Moduł 2 poświęcony jest nowoczesnym podejściom i metodom nauczania, tj: zintegrowane nauczanie językowo-przedmiotowe (CLIL); podejście zadaniowe (TBL); podejście kognitywne z uwzględnieniem roli interakcji w procesie uczenia się; nauczanie koncepcyjne); podejście kładące nacisk na przetwarzanie danych (processing instruction); dydaktyka konstruktywistyczna. Moduł obejmuje także zagadnienia związane z procesem ewaluacji i oceny w klasie językowej.
Moduł 3, „Aspekty języka ucznia”, koncentruje się na zagadnieniach dotyczących przyswajania podsystemów języka i kształtowaniu wybranych umiejętności językowych, np.: przyswajanie fonetyki, leksyki, gramatyki, rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych.
Moduł 4, „Różnice indywidualne w przyswajaniu języka”, porusza zagadnienie różnic indywidualnych w uczeniu się języków w klasie i omawia kolejno różnice o charakterze społecznym, poznawczym, psychologicznym (motywacja, osobowość, niepokój języków). Oddzielny wykład poświęcony jest cechom charakterystycznym i roli nauczyciela w procesie przyswajania języków.
W cyklu 2023Z:
Wykład z akwizycji i nauki języków obcych na studiach magisterskich dostarcza i poszerza wiedzę z zakresu przyswajania i nauki języków obcych w warunkach szkolnych. Wykład obejmuje cztery moduły tematyczne: Moduł 1 zatytułowany „Produkty i procesy” wyjaśnia mechanizmy i efekty/produkty procesu przyswajania języka w warunkach nauczania klasowego. Moduł rozpoczyna się wprowadzeniem i poszerzoną analizą pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i glottodydaktyki : wiedza, umiejętności, sprawności, kompetencje, uczenie się przypadkowe i zamierzone. Moduł dostarcza także wiedzy na temat interjęzyka i jego wybranych cech: złożoność, poprawność i płynność. Moduł 2 poświęcony jest nowoczesnym podejściom i metodom nauczania, tj: zintegrowane nauczanie językowo-przedmiotowe (CLIL); podejście zadaniowe (TBL); podejście kognitywne z uwzględnieniem roli interakcji w procesie uczenia się; nauczanie koncepcyjne); podejście kładące nacisk na przetwarzanie danych (processing instruction). Moduł obejmuje także zagadnienia związane z procesem ewaluacji i oceny w klasie językowej. Moduł 3, „Aspekty języka ucznia”, koncentruje się na zagadnieniach dotyczących przyswajania podsystemów języka i kształtowaniu wybranych umiejętności językowych, np.: przyswajanie fonetyki, leksyki, gramatyki, rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych. Moduł 4, „Różnice indywidualne w przyswajaniu języka”, porusza zagadnienie różnic indywidualnych w uczeniu się języków w klasie i omawia kolejno różnice o charakterze społecznym, poznawczym, psychologicznym (motywacja, osobowość, niepokój języków). Oddzielny wykład poświęcony jest cechom charakterystycznym i roli nauczyciela w procesie przyswajania języków. |
W cyklu 2024Z:
Wykład z akwizycji i nauki języków obcych na studiach magisterskich dostarcza i poszerza wiedzę z zakresu przyswajania i nauki języków obcych w warunkach szkolnych. Wykład obejmuje cztery moduły tematyczne: Moduł 1 zatytułowany „Produkty i procesy” wyjaśnia mechanizmy i efekty/produkty procesu przyswajania języka w warunkach nauczania klasowego. Moduł rozpoczyna się wprowadzeniem i poszerzoną analizą pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej i glottodydaktyki : wiedza, umiejętności, sprawności, kompetencje, uczenie się przypadkowe i zamierzone. Moduł dostarcza także wiedzy na temat interjęzyka i jego wybranych cech: złożoność, poprawność i płynność. Moduł 2 poświęcony jest nowoczesnym podejściom i metodom nauczania, tj: zintegrowane nauczanie językowo-przedmiotowe (CLIL); podejście zadaniowe (TBL); podejście kognitywne z uwzględnieniem roli interakcji w procesie uczenia się; nauczanie koncepcyjne); dydaktyka konstruktywistyczna; podejście kładące nacisk na przetwarzanie danych (processing instruction). Moduł obejmuje także zagadnienia związane z procesem ewaluacji i oceny w klasie językowej. Moduł 3, „Aspekty języka ucznia”, koncentruje się na zagadnieniach dotyczących przyswajania podsystemów języka i kształtowaniu wybranych umiejętności językowych, np.: przyswajanie fonetyki, leksyki, gramatyki, rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych. Moduł 4, „Różnice indywidualne w przyswajaniu języka”, porusza zagadnienie różnic indywidualnych w uczeniu się języków w klasie i omawia kolejno różnice o charakterze społecznym, poznawczym, psychologicznym (motywacja, osobowość, niepokój języków). Oddzielny wykład poświęcony jest cechom charakterystycznym i roli nauczyciela w procesie przyswajania języków. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza – po zakończonym kursie student zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu wybrane teorie, procesy, zjawiska z zakresu: językoznawstwa stosowanego, psycholingwistyki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki językowej, które odnoszą się do procesów akwizycji języka i nauki języków obcych (K_W01)
- niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych zajmujących się badaniem akwizycji języka i procesem dydaktycznym.K_W02
- innowacyjne koncepcje i techniki zintegrowanego kształcenia językowego (K_W03)
metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w placówkach szkolnych, w których organizowane jest nauczanie języków obcych (K_W04)
- w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące (K_W07)
- metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej (K_W10)
- w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnychK_W11
- najważniejsze tradycyjne i współczesne koncepcje dotyczące akwizycji języka i nauki języków obcych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (K_W18)
Umiejętności – po zakończonym kursie, absolwent potrafi:
- analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować w języku ojczystym i w językach obcych informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01)
- dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia w zakresie przyswajanego przez niego języka obcego (K_U03 )
- ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania (K_U07)
- wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu akwizycji języka i nauki języków obcych w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów związanych z realizacją procesu glottodydaktycznego w warunkach szkolnych K_U08
- komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować merytorycznie w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim , z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K_U17)
- w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu akwizycji języka i nauki języków obcych korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów (K_U21)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- uczenia się przez całe życie, poszerzania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności z zakresu akwizycji języka i nauki języków obcych w środowisku edukacyjnym (K_K01)
- krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności w obszarze akwizycji języka i nauki języków obcych w środowisku edukacyjnym (K_K02)
- podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym, będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania (K_K10)
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia wykładu jest:
a) obecność na zajęciach, student ma prawo do 2 nieobecności, 4 nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać
b) egzamin w formie pisemnej z zadaniami półotwartymi i zamkniętymi. Zadania dotyczą każdego z czterech modułów tematycznych realizowanych w trakcie zajęć. (25% na każdy moduł)
Wymagane minimum opanowania wiedzy z zakresu prezentowanych treści w obrębie każdego bloku tematycznego wynosi 60%
Literatura
ARABSKI J., (1985) O przyswajaniu języka drugiego, (obcego), WSiP, Warszawa.
DAKOWSKA M., (2001), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, PWN, Warszawa.
GĘBAL P., (2019), Dydaktykajęzyków obcych, PWN, Warszawa.
KOMOROWSKA H., Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, Oficyna wydawcnicza Łośgraf, Łódź.
KURCZ I., (1992), Język a psychologia, WSiP, Warszawa.
KURCZ I., (2007), Psychologiczne aspekty dwyjęzyczności, GWP, Gdańsk.
PFEIFFER W., (2001), Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Wagros, Poznań.
RÓG, T., (2020), Nauczanie języków obcych. Teoria, badania, praktyka. Lublin, Wydawnictwo Werset.
WILCZYŃSKA W., (1999), Uczyć się czy być nauczanym ? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, PWN, Warszawa.
WOŹNICKI T., Zawadzka E.,(1979), Fazy procesu przyswajania języka obcego, PWN, Warszawa.
ZYLIŃSKA, M., (2013), Między podręcznikiem a internetem. Nowa dydaktyka języków obcych. Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
W cyklu 2023Z:
ARABSKI J., (1985) O przyswajaniu języka drugiego, (obcego), WSiP, Warszawa. |
W cyklu 2024Z:
ARABSKI J., (1985) O przyswajaniu języka drugiego, (obcego), WSiP, Warszawa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: