Polityki publiczne w Polsce 4100-IIIMPPWPL
Zajęcia rozwijają umiejętności studentów w zakresie analizy wybranych sektorowych i horyzontalnych polityk publicznych realizowanych w Polsce. Po zakończeniu przedmiotu studenci powinni szczegółowo wskazywać kryteria służące do oceny interwencji publicznych podejmowanych na różnych szczeblach władzy. Studenci w wyniku zajęć potrafią rozróżniać etapy realizacji polityk publicznych oraz znają problemy związane z ich wdrażaniem. Studenci posiadają wiedzę na temat metod planowania oraz wdrażania polityk publicznych oraz znają paradygmaty metodologiczne, które umożliwiają ich badanie. W trakcie zajęć zostaną szczegółowo przedstawione podmioty i instrumenty związane z realizacją polityk publicznych w obszarze systemu oświaty. Zajęcia podejmują problematykę funkcjonowania podmiotów sektora publicznego w Polsce. Studenci w wyniku zajęć rozróżniają typu administracji publicznej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem administracji świadczącej (dostarczającej dobra publiczne).
W cyklu 2023Z:
Zajęcia rozwijają umiejętności studentów w zakresie analizy wybranych sektorowych i horyzontalnych polityk publicznych realizowanych w Polsce. Po zakończeniu przedmiotu studenci powinni szczegółowo wskazywać kryteria służące do oceny interwencji publicznych podejmowanych na różnych szczeblach władzy. Studenci w wyniku zajęć potrafią rozróżniać etapy realizacji polityk publicznych oraz znają problemy związane z ich wdrażaniem. Studenci posiadają wiedzę na temat metod planowania oraz wdrażania polityk publicznych oraz znają paradygmaty metodologiczne, które umożliwiają ich badanie. W trakcie zajęć zostaną szczegółowo przedstawione podmioty i instrumenty związane z realizacją polityk publicznych w obszarze systemu oświaty. Zajęcia podejmują problematykę funkcjonowania podmiotów sektora publicznego w Polsce. Studenci w wyniku zajęć rozróżniają typu administracji publicznej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem administracji świadczącej (dostarczającej dobra publiczne). |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu, student/studentka:
- rozumie pojęcia konieczne do analizowania polityk publicznych z wykorzystaniem modeli heurystycznych (cykl polityki) oraz typologii polityk publicznych (S_W02);
- posiada wiedzę na temat modeli polityk edukacyjnych realizowanych we współczesnych państwach z uwzględnieniem instrumentów stosowanych w obszarach: zarządzania placówkami oświatowymi, finansowania oświatą oraz określania programów nauczania (S_W03, S_W04);
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować dane ilościowe zgormadzone w ramach systemu statystyki publicznej do oceny polityk publicznych realizowanych w Polsce (S_U01);
- potrafi samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych projekty związane z diagnozowaniem mocnych i słabych stron nauczania na poziomie placówki oświatowej oraz całego systemu edukacji, a także formułuje propozycje koniecznych zmian i reform (S_U02, S_U03);
- potrafi wykonywać zadania związane z edukacją z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz metod zdalnej komunikacji i różnych mediów;
- potrafi zastosować narzędzia cyfrowe, w tym bazy danych do oceny konkretnych interwencji publicznych (S_UO5);
- jest gotów do pracy w zespole na rzecz rozwiązywania wybranych problemów publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych na rzecz rozwoju edukacji (S_K04).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach (możliwe są dwie nieobecności w trakcie semestru) oraz aktywny ich udział. W przypadku przekroczenia liczby możliwych nieobecności, istnieje konieczność zaliczenia zajęć na dyżurze. nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć.
Podstawą oceny studenta jest:
- aktywność na zajęciach (20% całości oceny);
- przygotowanie założeń do analizy wybranej polityki publicznej (pisemna praca grupowa - 30% całości oceny).
- test pisemny sprawdzający wiedzę z
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Hausner J. (2008), Zarządzanie publiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kulesza M., Sześciło D. (2013), Polityka administracyjna i zarządzanie publiczne, Warszawa.
Mering T. (2018), Implementacja polityk publicznych. Aspekty metodologiczne i teoretyczne, (w:) B. Szatur-Jaworska (red), Polityki publiczne. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodologiczne.
MRR (2012), Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Warszawa.
WOJCIUK, Anna et al. (2013): Analiza polityki publicznej. Podejścia teoretyczno- -metodologiczne. – Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Zawicki M. (red.) (2014), Wprowadzenie do nauki o polityce publicznej, Warszawa 2014.
ZYBAŁA, Andrzej (2013): Państwo i społeczeństwo w działaniu. Polityki publiczne wobec potrzeb modernizacji państwa i społeczeństwa. – Warszawa: Diffin.
W cyklu 2023Z:
Hausner J. (2008), Zarządzanie publiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
W cyklu 2024Z:
|
Uwagi
W cyklu 2023Z:
brak |
W cyklu 2024Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: