Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne - szkoła wyższa 4100-IIIMPKKDANGSW
Celem praktyk jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie szkoły wyższej. Praktyki zawodowe są organizowane w szkole wyższej, do pracy w której absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje. Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych są przygotowani zarówno w zakresie nauczania języka angielskiego jak i wybranych przedmiotów w języku angielskim. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie wykładowcy prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć lub ich części w sali i na platformie e-learningowej, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów).
Główne cele praktyk na poziomie szkoły wyższej:
1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy oraz zakresem obowiązków dydaktycznych lektora oraz wykładowcy akademickiego.
2. Nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji zajęć i jej dokumentowania oraz samodzielnego prowadzenia zajęć w klasie i na platformie e-learningowej.
3. Nabycie umiejętności analizy pracy lektora i wykładowcy oraz studentów podczas wspólnego omawiania praktyk z wykładowcą/mentorem.
4. Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy dydaktycznej, jej
efektów oraz pracy własnej studentów.
5. Nabycie umiejętności planowania pracy dydaktycznej uwzględniającej różnice indywidualne studentów.
Praktyki przebiegają oraz są rozliczane według szczegółowego harmonogramu przedstawionego przez opiekuna praktyk.
W cyklu 2023Z:
Celem praktyki jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie szkoły wyższej. Praktyki zawodowe są organizowane w szkole wyższej, do pracy w której absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje. Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych są przygotowani zarówno w zakresie nauczania języka angielskiego jak i przedmiotów w języku angielskim. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie wykładowcy prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć lub ich części, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów). Główne cele praktyk na 3 etapie edukacyjnym Praktyki przebiegają oraz są rozliczane według szczegółowego harmonogramu przedstawionego przez opiekuna praktyk. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W03 innowacyjne koncepcje i techniki zintegrowanego kształcenia w zakresie języków oraz przedmiotów niejęzykowych
K_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w szkołach wyższych
K_W07 w sposób uporządkowany środowisko edukacyjne szkoły wyższej, jego specyfikę i procesy w nim zachodzące
K_W08 w zaawansowanym stopniu cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie szkoły wyższej
K_W10 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_W11 w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły wyższej
K_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania w szkole wyższej
K_U13 wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K05 prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
K_K08 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Student terminowo wykonuje kolejne zadania zgodnie ze szczegółowym harmonogramem i instrukcją podanymi przez opiekuna praktyk.
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie:
- oceny mentorów
- oceny opiekuna praktyk na podstawie przedstawionego portfolio zawierającego plany zajęć, raporty z obserwacji zajęć, zadania zaprojektowane dla studentów na platformie e-learningowej wraz z informacją zwrotną dla uczących się, refleksje po przeprowadzonych zajęciach, raporty i inna dokumentacja, w tym karta samooceny oraz dzienniczek praktyk.
Skala ocen:
95-100% - 5
90-94% - 5-
85-89% - 4+
80-84% - 4
75-79% - 4-
70-74% - 3+
65-69% - 3
60-64% - 3-
0-59% - 2
Kryteria oceny zadań (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania):
- terminowość wykonania zadania,
- zgodność z instrukcją i planem,
- kompletność,
- klarowność i logika,
- wnikliwość i jakość argumentacji,
- organizacja treści i zgodność z tematem,
- poprawność raportu i wniosków,
- poprawność językowa,
- umiejętność zarządzania klasą.
Praktyki zawodowe
Praktyki odbywają się w CKNJOiEE UW.
Literatura
---
Uwagi
W cyklu 2023Z:
--- |
W cyklu 2024Z:
--- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: