Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne - szkoła wyższa 4100-IIIMPKKDANGSW
Celem praktyk jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie szkoły wyższej. Praktyki zawodowe są organizowane w szkole wyższej, do pracy w której absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje. Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych są przygotowani zarówno w zakresie nauczania języka angielskiego jak i wybranych przedmiotów w języku angielskim. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie wykładowcy prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć lub ich części w sali i na platformie e-learningowej, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów).
Główne cele praktyk na poziomie szkoły wyższej:
1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy oraz zakresem obowiązków dydaktycznych lektora oraz wykładowcy akademickiego.
2. Nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji zajęć i jej dokumentowania oraz samodzielnego prowadzenia zajęć w klasie i na platformie e-learningowej.
3. Nabycie umiejętności analizy pracy lektora i wykładowcy oraz studentów podczas wspólnego omawiania praktyk z wykładowcą/mentorem.
4. Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy dydaktycznej, jej
efektów oraz pracy własnej studentów.
5. Nabycie umiejętności planowania pracy dydaktycznej uwzględniającej różnice indywidualne studentów.
Praktyki przebiegają oraz są rozliczane według szczegółowego harmonogramu przedstawionego przez opiekuna praktyk.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych i ew. terminologię z zakresu dyscyplin naukowych: nauki o polityce i administracji, nauki socjologiczne, nauki o komunikacji społecznej i mediach, nauki prawne, właściwą dla nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie
K_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w szkołach wyższych
K_W07 w sposób uporządkowany środowisko edukacyjne szkoły wyższej, jego specyfikę i procesy w nim zachodzące
K_W08 w zaawansowanym stopniu cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie szkoły wyższej
K_W09 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji
K_W10 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_W11 w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły wyższej
K_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych i ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
K_U06 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych
K_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania w szkole wyższej
K_U08 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U10 pracować z młodzieżą i dorosłymi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego
K_U11 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
K_U13 wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi
K_U14 planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego
K_U16 formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami wdrożeniowymi
K_U24 wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, w szkole wyższej i w edukacji dorosłych, opcjonalnie z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na trzecim etapie edukacyjnym
K_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
K_U27 samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, opcjonalnie nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim
K_U28 animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K_K05 prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
K_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K08 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
K_K10 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
K_K12 porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywania konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią
K_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Student terminowo wykonuje kolejne zadania zgodnie ze szczegółowym harmonogramem i instrukcją podanymi przez opiekuna praktyk.
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie:
- oceny mentorów
- oceny opiekuna praktyk na podstawie przedstawionego portfolio zawierającego plany zajęć, raporty z obserwacji zajęć, zadania zaprojektowane dla studentów na platformie e-learningowej wraz z informacją zwrotną dla uczących się, refleksje po przeprowadzonych zajęciach, raporty i inna dokumentacja, w tym karta samooceny oraz dzienniczek praktyk.
Skala ocen:
95-100% - 5
90-94% - 5-
85-89% - 4+
80-84% - 4
75-79% - 4-
70-74% - 3+
65-69% - 3
60-64% - 3-
0-59% - 2
Kryteria oceny zadań (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania):
- terminowość wykonania zadania,
- zgodność z instrukcją i planem,
- kompletność,
- klarowność i logika,
- wnikliwość i jakość argumentacji,
- organizacja treści i zgodność z tematem,
- poprawność raportu i wniosków,
- poprawność językowa,
- umiejętność zarządzania klasą.
Praktyki zawodowe
Praktyki odbywają się w CKNJOiEE UW.
Literatura
---
Uwagi
W cyklu 2024Z:
--- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: