Nauka języka francuskiego - komunikacja akademicka 3 4100-IIIMNJFKA
Student kończąc kurs potrafi brać udział w dyskursie na poziomie akademickim i posiada kompetencje związane z prowadzeniem szeroko pojętego dyskursu akademickiego w mowie i w piśmie.
W tym celu kurs stanowi zintegrowane kształcenie wszystkich kompetencji językowych: mówienia, pisania, czytania i rozumienia ze słuchu na przestrzeni semestru.
Student kończąc kurs rozumie szeroki zakres trudnych, dłuższych skomplikowanych tekstów, w tym tekstów specjalistycznych, naukowych i literackich, wypowiada się stosując sformułowania na właściwym poziome biegłości językowej, buduje wypowiedzi dotyczące złożonych problemów, streszcza informacje ze źródeł pisanych lub mówionych w sposób spójny, odtwarzając zawarte w nich tezy.
Student potrafi wziąć udział w dyskusji, stawiając tezy i argumentując, formułując precyzyjnie swoje poglądy i wypowiedzi dotyczące złożonych zagadnień. Rozwija w nich poszczególne kwestie i kończy je odpowiednią konkluzją.
W cyklu 2023Z:
j.w. |
W cyklu 2024Z:
W tym celu kurs stanowi zintegrowane kształcenie wszystkich kompetencji językowych: mówienia, pisania, czytania i rozumienia ze słuchu na przestrzeni semestru. Student kończąc kurs rozumie szeroki zakres trudnych, dłuższych skomplikowanych tekstów, w tym tekstów specjalistycznych, naukowych i literackich, wypowiada się stosując sformułowania na właściwym poziome biegłości językowej, buduje wypowiedzi dotyczące złożonych problemów, streszcza informacje ze źródeł pisanych lub mówionych w sposób spójny, odtwarzając zawarte w nich tezy. Student potrafi wziąć udział w dyskusji, stawiając tezy i argumentując, formułując precyzyjnie swoje poglądy i wypowiedzi dotyczące złożonych zagadnień. Rozwija w nich poszczególne kwestie i kończy je odpowiednią konkluzją. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
S_W01
w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej.
S_W17
w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku francuskim, ich prawidłowości i zakłócenia
S_U01
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku francuskim
S_U03
dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
1.2.3
S_U07
ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U12
formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu
S_U18
porozumiewać się w języku francuskim, prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych.
S_U19
przygotować zaawansowane prace pisemne w języku francuskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S_U20
przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku francuskim, na temat zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S_U21
w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku francuskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
S_U22
prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku francuskim popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów
S_U23
posługiwać się językiem francuskim na poziomie C1+ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego
S_U25
pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
S_U27
samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku francuskim
S_K01
uczenia się przez całe życie
S_K02
krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
S_K06
współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
Ćwiczenia na recepcję i produkcję dłuższych złożonych tekstów, w tym tekstów specjalistycznych, o charakterze naukowym. Udział w dyskusjach (stawianie tez i argumentowanie), recenzowanie prac specjalistycznych i utworów literackich, wystąpienia publiczne, ćwiczenia retoryczne, przygotowanie do pisania pracy magisterskiej (cytowanie, redagowanie, tworzenie bibliografii i przypisów).
Student zalicza przedmiot wykazując się odpowiednią liczbą obecności, aktywnością na zajęciach, zaliczeniem poszczególnych kompetencji w proporcjach:
Rozumienie ze słuchu 25%
Mówienie 25%
Czytanie 25 %
Pisanie 25%
Poszczególne kompetencje zostaną zaliczone w oparciu o odpowiednio dobrane zadania – prace pisemne, wystąpienia publiczne, referowanie w ramach rozumienia ze słuchu, streszczanie, udział w dyskusji etc.
Dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Baril, D. (2008). Techniques de l'expression écrite et orale. Paris: Sirey.
Calvet, J-L. (dir). (2014). Histoire de l'écriture. / J.-L.Calvet. Paris : A. Fayard.
Garnier S., Savage A.D. (2018). Rédiger un texte académique en français.
Paris: Editions Ophrys.
Guyot-Clément, C. (2012). Apprendre la langue de l'argumentation. Paris: Belin Sup Langues.
Lundquist, L. (2013). Lire un texte académique en français. Paris: Editions Ophrys.
Mortureux, M-F. (2015). La lexicologie entre langue et discours. Paris: Armand Colin.
Riegel, M., Pellat, J-C., Rioul, R. (2018). Grammaire méthodique du français. Paris : Presses Universitaires de France.
Wybrane artykuły i opracowania naukowe i publicystyczne
Wybrane teksty literackie
Wybrane strony internetowe
W cyklu 2023Z:
j.w. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
j.w. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: