Literaturoznawstwo i kulturoznawstwo w nauczaniu języka 4100-IIIMLITIKULT
Celem kursu jest wyposażenie studentów w znajomość teorii i podejść kulturoznawczych i literaturoznawczych, które pozwolą na rozwinięcie umiejętności odpowiedniego doboru tekstów kultury i adoptowaniu ich do potrzeb nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym, w szkole wyższej i w edukacji dorosłych.
Zaprezentowana zostanie panorama teorii, m. in. strukturalizm, nowy historycyzm, psychoanaliza, studia kulturowe, feminizm, post-strukturalizm oraz kluczowe pojęcia dla kulturoznawstwa, jak m.in. subiektywność i tożsamość, etniczność, rasa, tożsamość narodowa, płeć. Największy nacisk położony będzie na analizę literaturoznawczą i kulturową roli czytelnika jako odbiorcy tekstów kultury - czytelnik jako twórca znaczenia, odbiorca kultury masowej, konsument, twórca stylu.
Zakres tematyczny:
1. Wybrane teorie kulturowe i literaturoznawcze
2. Kluczowe pojęcia kulturoznawcze i literaturoznawcze
3. Analiza kulturowa wybranego tekstu kultury
4. Analiza literaturoznawcza wybranego tekstu literackiego
W cyklu 2024Z:
Założeniem kursu jest wyposażenie studentów w znajomość teorii i podejśc kulturoznawczych i literaturoznawczych, które pozwolą na rozwinięcie umiejętności odpowiedniego doboru tekstów kultury i adoptowaniu ich do potrzeb nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym, w szkole wyższej i w edukacji dorosłych. Zaprezentowana zostanie panorama teorii, m. in. strukturalizm, nowy historycyzm, psychoanaliza, studia kulturowe, feminizm, post-strukturalizm oraz kluczowe pojęcia dla kulturoznawastwa, jak m.in. subjektywność i tożsamość, etniczność, rasa, tożsamość narodowa, płeć. Największy nacisk położony będzie na analizę literaturoznawczą i kulturową roli czytelnika jako odbiorcy tekstów kultury - czytelnik jako twórca znaczenia, odbiorca kultury masowej, konsument, twórca stylu. Zakres tematyczny: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: literaturoznawstwo, nauki o kulturze i religii właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej
K_W17 w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku angielskim, ich prawidłowości i zakłócenia
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku angielskim,
K_U07 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka angielskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego oraz wymagania kształcenia językowego w szkole wyższej
K_U12 formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu
K_U18 porozumiewać się w języku angielskim, prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych,
K_U19 przygotować zaawansowane prace pisemne w języku angielskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych
K_U20 przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku angielskim na temat zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U21 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku polskim i angielskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
K_U22 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku angielskim, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów
K_U23 posługiwać się językiem angielskim na poziomie C1+ ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej
K_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
K_U27 samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języka angielskiego, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku angielskim,
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K01 uczenia się przez całe życie
K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć - obowiązkowe jest czytanie tekstów na platformie Moodle, wykonywanie przypisanych do nich zadań i aktywność) – 50% oceny końcowej;
kontrola obecności, dozwolona jedna nieobecność;
weryfikacja podczas zajęć znajomości materiałów umieszczonych na platformie Moodle
analiza w formie eseju lub prezentacji ppt wybranego krótkiego opowiadania lub tekstu kultury z uwzględnieniem omawianych teorii, podejść i własnej interpretacji 50% oceny
ocena z prezentacji - (wysoka jakość merytoryczna i techniczna, oryginalnie wykonane materiały– 5.0; dobra jakość – 4.0; jakość poprawna, nieliczne błędy – 3.0; zła jakość i liczne błędy – 2.0),
ocena eseju - wysoka jakość merytoryczna, zaawansowany poziom argumentacji - 5.0; dobra jakość – 4.0; jakość poprawna, nieliczne błędy – 3.0; zła jakość i liczne błędy – 2.0)
Weryfikacja efektów uczenia się: obecność i aktywność na zajęciach oraz bieżąca przygotowanie do zajęć, napisanie eseju lub wykonanie prezentacji.
Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego 2024/25.
Literatura
Barker, Chris. Cultural Studies: Theory and Practice, Sage Publications, 2005.
Beutel, Mirija. Teaching Cosmopolitanism through Transnational Literature in English: An Empirical Evaluation of Students' Competence Development in a Life-Writing Approach to Teaching Literature. Peter Lang, 2018.
Bland, Janice (ed.). Using Literature in English Language Education: challenging reading for 8-18 year olds. Bloomsbury Academic, 2018.
Delanoy, Werner, et al. (eds.). Learning with Literature in the EFL Classroom, (Anglo-amerikanische Studien / Anglo-American Studies). Peter Lang, 2015.
Earls, Clive W. (ed.). Multilingualism and English in Twenty-First-Century Europe: Recent Developments and Challenges (Intercultural Studies and Foreign Language Learning). Peter Lang, 2016.
Horwitz, Richard P. The American Studies Anthology. SR Book, 2004.
Johnson, Gill. Culture in Our Classrooms:Teaching Language through Cultural Content, Delta Publishing, 2010.
May, Stephen, Garcia Ofelia Lin, and Angel M. Y., Encyclopedia of Language and Education: Bilingual and Multilingual Education. Springer International Publishing, 2017.
Mehdi Riazi A. Mixed Methods Research in Language Teaching and Learning. Equinox Publishing, 2017.
Mollett Amy. Brumley Cheryl, Gilson Chris, and Williams Sierra. Communicating Your Research with Social Media. SAGE Publication 2017.
Nieto, Sonia. Language, Culture, and Teaching, 3rd ed.Taylor & Francis Ltd, 2017.
Rinvolucri, Mario, and Deller Sheelagh. Culture in our Classrooms. Delta Publishing, 2018.
Soter, Anna O. Young Adult Literature and the New Literary Theories: Developing Critical Readers in Middle School. Teachers' College Press, New York, 1999.
Storey, John. Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. Routledge.Taylor & Francis, 2018.
Summer, Theresa (ed.). Culture and Literature in EFL Education: Relating Theory to Practice. Peter Lang, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: