Literaturoznawstwo i kulturoznawstwo w nauczaniu języka 4100-IIIMLITIKULT
Celem kursu jest wyposażenie studentów w znajomość teorii i podejść kulturoznawczych i literaturoznawczych, które pozwolą na rozwinięcie umiejętności odpowiedniego doboru tekstów kultury i adoptowaniu ich do potrzeb nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym, w szkole wyższej i w edukacji dorosłych.
Zaprezentowana zostanie panorama teorii, m. in. strukturalizm, nowy historycyzm, psychoanaliza, studia kulturowe, feminizm, post-strukturalizm oraz kluczowe pojęcia dla kulturoznawstwa, jak m.in. subiektywność i tożsamość, etniczność, rasa, tożsamość narodowa, płeć. Największy nacisk położony będzie na analizę literaturoznawczą i kulturową roli czytelnika jako odbiorcy tekstów kultury - czytelnik jako twórca znaczenia, odbiorca kultury masowej, konsument, twórca stylu.
Zakres tematyczny:
1. Wybrane teorie kulturowe i literaturoznawcze
2. Kluczowe pojęcia kulturoznawcze i literaturoznawcze
3. Analiza kulturowa wybranego tekstu kultury
4. Analiza literaturoznawcza wybranego tekstu literackiego
W cyklu 2023Z:
Założeniem kursu jest wyposażenie studentów w znajomość teorii i podejśc kulturoznawczych i literaturoznawczych, które pozwolą na rozwinięcie umiejętności odpowiedniego doboru tekstów kultury i adoptowaniu ich do potrzeb nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym, w szkole wyższej i w edukacji dorosłych. Zaprezentowana zostanie panorama teorii, m. in. strukturalizm, nowy historycyzm, psychoanaliza, studia kulturowe, feminizm, post-strukturalizm oraz kluczowe pojęcia dla kulturoznawastwa, jak m.in. subjektywność i tożsamość, etniczność, rasa, tożsamość narodowa, płeć. Największy nacisk położony będzie na analizę literaturoznawczą i kulturową roli czytelnika jako odbiorcy tekstów kultury - czytelnik jako twórca znaczenia, odbiorca kultury masowej, konsument, twórca stylu. Zakres tematyczny: |
W cyklu 2024Z:
Założeniem kursu jest wyposażenie studentów w znajomość teorii i podejśc kulturoznawczych i literaturoznawczych, które pozwolą na rozwinięcie umiejętności odpowiedniego doboru tekstów kultury i adoptowaniu ich do potrzeb nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym, w szkole wyższej i w edukacji dorosłych. Zaprezentowana zostanie panorama teorii, m. in. strukturalizm, nowy historycyzm, psychoanaliza, studia kulturowe, feminizm, post-strukturalizm oraz kluczowe pojęcia dla kulturoznawastwa, jak m.in. subjektywność i tożsamość, etniczność, rasa, tożsamość narodowa, płeć. Największy nacisk położony będzie na analizę literaturoznawczą i kulturową roli czytelnika jako odbiorcy tekstów kultury - czytelnik jako twórca znaczenia, odbiorca kultury masowej, konsument, twórca stylu. Zakres tematyczny: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: literaturoznawstwo, nauki o kulturze i religii właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej
K_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: literaturoznawstwo, nauki o kulturze i religii, właściwą dla nauczania języków obcych
K_W21 podstawę programową języka angielskiego na trzecim etapie edukacyjnym oraz uwarunkowania kształcenia językowego w szkole wyższej
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i angielskim,
K_U17 komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować
merytorycznie w języku polskim i angielskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
K_U21 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku polskim i angielskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K03 odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata
K_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K09 uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć - obowiązkowe jest czytanie tekstów na platformie Moodle, wykonywanie przypisanych do nich zadań i aktywność) – 50% oceny końcowej;
kontrola obecności, dozwolona jedna nieobecność;
weryfikacja podczas zajęć znajomości materiałów umieszczonych na platformie Moodle
analiza w formie eseju lub prezentacji ppt wybranego krótkiego opowiadania lub tekstu kultury z uwzględnieniem omawianych teorii, podejść i własnej interpretacji 50% oceny
ocena z prezentacji - (wysoka jakość merytoryczna i techniczna, oryginalnie wykonane materiały– 5.0; dobra jakość – 4.0; jakość poprawna, nieliczne błędy – 3.0; zła jakość i liczne błędy – 2.0),
ocena eseju - wysoka jakość merytoryczna, zaawansowany poziom argumentacji - 5.0; dobra jakość – 4.0; jakość poprawna, nieliczne błędy – 3.0; zła jakość i liczne błędy – 2.0)
Weryfikacja efektów uczenia się: obecność i aktywność na zajęciach oraz bieżąca przygotowanie do zajęć, napisanie eseju lub wykonanie prezentacji.
Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego 2024/25.
Literatura
Barker, Chris. Cultural Studies: Theory and Practice, Sage Publications, 2005.
Beutel, Mirija. Teaching Cosmopolitanism through Transnational Literature in English: An Empirical Evaluation of Students' Competence Development in a Life-Writing Approach to Teaching Literature. Peter Lang, 2018.
Bland, Janice (ed.). Using Literature in English Language Education: challenging reading for 8-18 year olds. Bloomsbury Academic, 2018.
Delanoy, Werner, et al. (eds.). Learning with Literature in the EFL Classroom, (Anglo-amerikanische Studien / Anglo-American Studies). Peter Lang, 2015.
Earls, Clive W. (ed.). Multilingualism and English in Twenty-First-Century Europe: Recent Developments and Challenges (Intercultural Studies and Foreign Language Learning). Peter Lang, 2016.
Horwitz, Richard P. The American Studies Anthology. SR Book, 2004.
Johnson, Gill. Culture in Our Classrooms:Teaching Language through Cultural Content, Delta Publishing, 2010.
May, Stephen, Garcia Ofelia Lin, and Angel M. Y., Encyclopedia of Language and Education: Bilingual and Multilingual Education. Springer International Publishing, 2017.
Mehdi Riazi A. Mixed Methods Research in Language Teaching and Learning. Equinox Publishing, 2017.
Mollett Amy. Brumley Cheryl, Gilson Chris, and Williams Sierra. Communicating Your Research with Social Media. SAGE Publication 2017.
Nieto, Sonia. Language, Culture, and Teaching, 3rd ed.Taylor & Francis Ltd, 2017.
Rinvolucri, Mario, and Deller Sheelagh. Culture in our Classrooms. Delta Publishing, 2018.
Soter, Anna O. Young Adult Literature and the New Literary Theories: Developing Critical Readers in Middle School. Teachers' College Press, New York, 1999.
Storey, John. Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. Routledge.Taylor & Francis, 2018.
Summer, Theresa (ed.). Culture and Literature in EFL Education: Relating Theory to Practice. Peter Lang, 2019.
W cyklu 2023Z:
Barker, Chris, Cultural Studies: Theory and Practice, Sage Publications, 2005. Bland, Janice (ed.), Using Literature in English Language Education: challenging reading for 8-18 year olds, ed. by Janice Bland, Bloomsbury Academic, 2018. Delanoy, Werner, et al. (eds.), Learning with Literature in the EFL Classroom, (Anglo-amerikanische Studien / Anglo-American Studies), Peter Lang, 2015. Earls, Clive W. (ed.), Multilingualism and English in Twenty-First-Century Europe: Recent Developments and Challenges (Intercultural Studies and Foreign Language Learning), Peter Lang, 2016. Horwitz Richard P., The American Studies Anthology, SR Book, 2004. Johnson Gill, Culture in our Classrooms Teaching Language through Cultural Content, Delta Publishing, 2010. May Stephen, Garcia Ofelia Lin, Angel M. Y., Encyclopedia of Language and Education: Bilingual and Multilingual Education, Springer International Publishing, 2017. Mehdi Riazi A., Mixed Methods Research in Language Teaching and Learning, Equinox Publishing, 2017. Mollett Amy, Brumley Cheryl, Gilson Chris, Williams Sierra, Communicating Your Research with Social Media, SAGE Publication 2017. Nieto Sonia, Language, Culture, and Teaching, 3rd ed., Taylor & Francis Ltd, 2017. Rinvolucri Mario, Deller Sheelagh, Culture in our Classrooms, Delta Publishing, 2018. Soter, Anna O., Young Adult Literature and the New Literary Theories: Developing Critical Readers in Middle School, Teachers' College Press, New York, 1999. Stobaugh James, American Literature: Cultural Influences of Early to Contemporary Voices: High School Level Student, 2nd print., Master Books, 2013. Storey John, Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction, Routledge.Taylor & Francis, 2018. Summer, Theresa (ed.), Culture and Literature in EFL Education: Relating Theory to Practice, Peter Lang, 2019. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: