Literatura amerykańska dla nauczycieli języka II 4100-IIIMLITAM
Ogólnym celem kursu jest zapoznanie uczestników z różnorodnymi sposobami selekcji i wyboru stosownych tekstów literatury amerykańskiej w oparciu o periodyzację historii literatury amerykańskiej oraz z metodami użycia ich w nauczaniu języka angielskiego na III etapie edukacyjnym i w szkole wyższej oraz w nauczaniu dorosłych.
Kurs stanowi przegląd różnorodnych amerykańskich dzieł literackich oraz ich adaptację do nauczania na III etapie edukacyjnym i potencjalnego wykorzystania w nauczaniu języka angielskiego w szkole wyższej. skupia się na zaprezentowaniu epok nowszych, takich jak modernizm, post-modernizm, jak również przedstawieniu zwięzłej historii dramatu amerykańskiego i literatur etnicznych. Analizowane materiały to opowiadania, fragmenty powieści, teksty autobiograficzne, poezja, adaptacje sceniczne i filmowe oraz wytwory kultury popularnej związane z literaturą amerykańską.
Zakres tematyczny:
1. Mity i legendy amerykańskich grup etnicznych
2. Amerykańskie komiksy i ich superbohaterowie
3. Amerykańska fantastyka/science fiction
4. Krótkie opowiadania amerykańskie
5. Autobiografie amerykańskie
6. Liryka amerykańska
7. Dramat amerykański i adaptacje filmowe dla nastolatków i dorosłych
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu literaturoznawstwo, literatura amerykańska, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej
K_W17 w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku angielskim, ich prawidłowości i zakłócenia
Umiejętnośći: absolwent potrafi:
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku angielskim
K_U07 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka angielskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego oraz wymagania kształcenia językowego w szkole wyższej
K_U12 formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu
K_U18 porozumiewać się w języku angielskim, prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych
K_U19 przygotować zaawansowane prace pisemne w języku angielskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U20 przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku angielskim na temat zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U21 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku angielskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
K_U22 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku angielskim, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów
K_U23 posługiwać się językiem angielskim na poziomie C1+ ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej
K_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
K_U27 samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku angielskim
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K01 uczenia się przez całe życie
K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
Ocena ciągła: bieżące przygotowanie do zajęć ; aktywność – 20% oceny końcowej
przygotowywanie planu lekcji z użyciem materiałów z zajęć i ustna prezentacja planu lekcji – 30% oceny końcowej
ocena z prezentacji - (wysoka jakość merytoryczna i techniczna, oryginalnie wykonane materiały– 5.0; dobra jakość – 4.0; jakość poprawna, nieliczne błędy – 3.0; zła jakość i liczne błędy – 2.0)
kontrola obecności (obecność obowiązkowa); dopuszczalne 2 nieobecności
obowiązkowe czytanie tekstów i wykonywanie zadań na platformie Moodle, weryfikacja na zajęciach stacjonarnych znajomości tekstów i zadań w modułach kursu na platformie Moodle,
semestralny pisemny test kontrolny składający się z pytań o charakterze wielokrotnego wyboru, uzupełniania luk oraz przynajmniej jednego pytania otwartego, w którym studenci w oparciu o zdobytą wiedzę, prezentują swoją interpretację i znajomość podstawy programowej - (50% oceny końcowej).
Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego 2024/25.
Ocena z testu:
100%- 93% - 5,0
92% - 84% - 4,5
83% - 75% - 4,0
74% - 66% - 3,5
65% - 60% - 3,0
<60% - 2
Literatura
Baym, N., et al. (eds.), The Norton Anthology of American Literature, Vols. I and II. Norton, New York, 1994.
Beaty, J. & Hunter, J.P., New Worlds of Literature, Norton & Company, W. W., New York, 1994.
Bradbury, M. & Ruland, R., From Puritanism to Postmodernism: A History of American Literature, Viking, New York, 1991.
Dealnoy, W., et al. (eds.) Learning with Literature in the EFL Classroom, Peter Lang, Franfurt am Main, 2015.
Elliott, E., American Colonial Writers 1606-1734, Gale Research Co., Detroit, Mich., 1984.
Elliott, E., American Colonial Writers 1735-1781, Gale Research Co., Detroit, Mich., 1984.
Greenberg, M.H. (ed.), Great Stories of the American West II, Berkeley Books, New York, 1997.
Hart, J.D. (ed.), The Oxford Companion to American Literature, OUP, Oxford, 1995.
High, P.B., An Outline of American Literature, Longman, London, 1989.
Jones, S.W. (ed.), Growing up in the South: An Anthology of Modern Southern Literature, Mentor, New York, 1991.
Kenner, H., The Pound Era, University of California Press, Berkeley & Los Angeles, 1974.
Kostalanetz, R. (ed.), American Writing Today, 2 vols., Forum Series, United States International Communication Agency, Washington DC, 1982.
Lauter, P. (ed.), The Heath Anthology of American Literature, 2 vols., 3rd ed., Houghton Mifflin Company, Boston & New York, 1998.
Lewicki, Z. (ed), A Handbook of American Literature for Students of English, US Embassy Cultural Section, Warsaw, 1990.
Litz, A. W. (ed.), Major American Short Stories, OUP, New York & Oxford, 1994.
Marlow Elizabeth McCallum, How to Teach Literature: A Practical Teaching Guide, WestBow Press, a Division of Thomas Nelson & Zondervan, 2017.
Mazur, Z. (ed.), The College Anthology of American Literature, Universitas, Kraków, 1998.
McQuade, D. (ed.), The Harper Single Volume of American Literature, 3rd ed., Longman, New York, 1999.
Merriam Webster’s Encyclopedia of Literature. 1995 ed.
Perkins, D., A History of Modern Poetry, 2 vols., the Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, Mass., & London, 1976.
Rubin, L.D., The Faraway Country: Writers of the Modern South, University of Washington Press, Seattle, 1963.
Richler M, (ed.), The Best of Modern Humor, Knopf, A.A., New York, 1983.
Salska, A. (ed.), Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1 and 2. Universitas, Kraków, 2003.
Soter, Anna O., Young Adult Literature and the New Literary Theories: Developing Critical Readers in Middle School, Teachers' College Press, New York, 1999.
Stobaugh James, American Literature: Cultural Influences of Early to Contemporary Voices: High School Level Student, 2nd print., Master Books, 2013.
Summer, T. (ed.), Culture and Literature in EFL Education: Relating Theory to Practice, Peter Lang, Frankfurt am Main, 2019.
VanSpanckeren, K. Outline of American Literature: Revised Edition, US Department of State, 1994.
Velie, A. (ed.), American Indian Literature: An Anthology, Norman, University of Oklahoma Press, 1979.
Wagner-Martin, L. A History of American Literature: 1950 to the Present, Wiley-Blackwell, Chichester, 2013.
Wagner-Martin, L. & Davidson, C.M. (eds.), The Oxford Book of Women's Writing in the United States, OUP, Oxford & New York, 1995.
Wiget, A. (ed.), Critical Essays on Native American Literature, Hall, G.K. Boston, Mass., 1985.
Williford, L. & Martone, M. (eds.), The Scribner Anthology of Contemporary Short Fiction: Fifty North American Stories Since 1970, Scribner Paperback Fiction, Simon & Schuster, New York, 1999.
Wilmeth, D.B. (ed.), The Cambridge History of American Theatre, CUP, New York, 1998
Wright Andrew, Storytelling with Children, Oxford University Press, 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: