Kultura i historia krajów niemiecko-języcznych dla nauczycieli języka 4100-IIIMKULIHISNIEM
Celem zajęć jest zorientowanie studentów w problematyce kulturowej krajów niemieckojęzycznych oraz wyrobienie w nich umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych. Kulturoznawstwo jest przedmiotem interdyscyplinarnym. Treściami nauczania winna być zatem szeroko pojęta kultura: polityka, historia, architektura, muzyka, rzeźba, malarstwo, moda, geografia, święta i uroczystości państwowe, festyny, zwyczaje, obyczaje, film, literatura, system szkolnictwa, gospodarka, ochrona środowiska.
Zajęcia mają na celu uporządkowanie wiedzy studentów z tego zakresu i przygotowanie ich do samodzielnego projektowania pracy z uczniami na lekcji języka niemieckiego , której tematyka wiąże się z kulturą. Istotną kwestią będzie omówienie kryteriów doboru materiałów, rodzaju ćwiczeń, które mogą być zaproponowane uczącym się języka obcego w celu rozwijania sprawności językowych i kompetencji kulturowej.
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest zorientowanie studentów w problematyce kulturowej krajów niemieckojęzycznych oraz wyrobienie w nich umiejętności |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: języki obce obowiązkowe | W cyklu 2024Z: języki obce obowiązkowe | W cyklu 2023Z: obowiązkowe języki obce |
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2023Z: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
S_W02
niezbędną terminologię z zakresu kulturoznawstwa i historii właściwą dla nauczania języków obcych dla nauczycieli przedmiotu
S_W03
innowacyjne koncepcje i techniki zintegrowanego kształcenia w zakresie języków oraz przedmiotów niejęzykowych
S_W21
podstawę programową języka niemieckiego, na trzecim etapie edukacyjnym oraz uwarunkowania kształcenia językowego w szkole wyższej
Absolwent potrafi:
S_U01
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim, angielskim lub niemieckim
S_U02
samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
S_U04
stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka niemieckiego dla trzeciego etapu edukacyjnego oraz wymagania kształcenia językowego w szkole wyższej
S_U18
porozumiewać się w języku polskim i niemieckim, prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i niemieckim
Absolwent jest gotów do
S_K03
odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata
S_K09
uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
Kryteria oceniania
1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:
a) przygotowanie do zajęć (przygotowanie krótkich wypowiedzi, zebranie informacji);
b) aktywność (uczestnictwo w dyskusji, praca w grupach i parach, );
c) portfolio z projektem własnym w nawiązaniu do omawianego tematu;
Wszystkie elementy oceniane są na punkty.
2. Metody oceny pracy studenta
– ocena ciągła (bieżące przygotowanie do ćwiczeń): 40% oceny końcowej,
– portfolio: 40% oceny końcowej,
– projekty w grupach: 20% oceny końcowej
3. Wszystkie aktywności oceniane są na punkty. Ich skala podawana jest każdorazowo do wiadomości studentów. Na koniec semestru punkty przeliczane są na ocenę końcową.
4. Aktywność studentów jest oceniana według następujących kryteriów: treść, umiejętność pracy w grupie, informacja zwrotna.
5. Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego 2024/25.
6. Obecność obowiązkowa. Dozwolona liczba nieobecności wynosi 2.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa (Reference books)
Materiały przygotowane przez prowadzącego
Literatura dodatkowa:
Pozycje książkowe:
E-booki, dostępne w Bibliotece wydziałowej
1. Balàka Bettina, Kaiser, Krieger, Heldinnen: Exkursionen in die Gegenwart der Vergangenheit.
2. Filker Claudia, Weltbewegerinnen: 40 starke Frauen und ihre Geschichte.
3. Jelinek Gerhard, Mutiger, klüger, verrückter: Frauen, die Geschichte machten.
4. Karl Michaela, Die Geschichte der Frauenbewegung: Reclam Sachbuch.
5. Kliemke Jonas, Unnützes Deutschlandwissen: Vom Knödeldiplom bis zum Fluss, der rückwärts fließt.
6. Pöhlmann Wolfger, Es geht um die Wurst: Eine deutsche Kulturgeschichte.
7. Sabin Stefana, AugenBlicke: Eine Kulturgeschichte der Brille.
8. Salzborn Samuel, Krieg und Frieden: Kulturelle Deutungsmuster, (Politische Kulturforschung 10).
9. Schaser Angelika, Frauenbewegung in Deutschland 1848-1933, (Geschichte kompakt).
10. Schmelzer-Ziringer Barbara, Mode Design Theorie (Utb).
11. Schmid Denise, Jeder Frau ihre Stimme: 50 Jahre Frauengeschichte 1971-2021.
12. Scholz Susanne, Handbuch Literatur & Materielle Kultur, (Handbücher zur kulturwissenschaftlichen Philologie 6).
13. Seibold Brigitte, Visualisieren leicht gemacht: Talentfrei Zeichnen lernen und professionelle Flipcharts erstellen, (Whitebooks).
14. Thies Christian, Alles Kultur?: Eine kritische Bestandsaufnahme, (Reclam Taschenbuch).
15. Watson Peter, Der deutsche Genius: Eine Geistes- und Kulturgeschichte von Bach bis Benedikt XVI.
Źródła internetowe:
www.bundesregierung.de
www.bundestag.de
www.austria.gv.at
www.oesterreich.com
www.statistik.at
www.admin.ch
www.swissworld.org
www.romankoch.ch
www.pro-helvetia.ch
www.iol.li
www.searchlink.li
www.firstlink.li
www.uni-mainz.de
www.destatis.de
www.infas.de
www.zahlenspiegel.ch
www.ard.de
www.dwelle.de www.orf.at
www.zdf.de
Prasa:
www.prohelvetia.ch
www.faz.net
www.nzz.ch
www.diepresse.at
www.derstandard.at
www.format.at
www.profil.at
www.sueddeutsche.de
www.taz.de
www.tages-anzeiger.ch
www.welt.de
www.weltwoche.ch
www.zeit.de
www.blick.ch
www.focus.msn.de
www.spiegel.de
www.stern.de
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Dyżur: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: