Kultura i historia krajów francusko-języcznych dla nauczycieli języka 4100-IIIMKULIHISFRA
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi aspektami kultury krajów francuskojęzycznych oraz wyrobienie w nich umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych. Konwersatorium ma także na celu przedstawienie problematyki włączania kultury i cywilizacji do procesu glottodydaktycznego. Zostaną na nim omówione m.in. takie kwestie, jak definicja kultury, kultury popularnej i wysokiej, a także roli dokumentów autentycznych w edukacji, różnorodność materiałów związanych z kulturą i cywilizacją, kryteria doboru tego rodzaju materiałów, rodzaj ćwiczeń i aktywności, jakie mogą być zaproponowane uczącym się języka obcego, możliwość równoległego rozwijania sprawności językowych i kompetencji kulturowej podczas pracy z kulturą i cywilizacją w klasie językowej.
Motywem przewodnim zajęć będą dzieła literackie, filmowe i in. prezentujące trzech bohaterów: Arsène’a Lupin, komisarza Maigreta i komisarza Adamsberga.
Za pośrednictwem tych trzech postaci, stworzonych przez francuskojęzyczną kulturę popularną, a dokładniej – literaturę kryminalną, studenci będą mieli okazję poznawać różne elementy kultury i historii krajów frankofońskich. Umożliwią także refleksję nad pojęciami kultury popularnej i kultury wysokiej (elitarnej) na przełomie XIX i XX wieku oraz współcześnie.
Z Arsène’em Lupin np. studenci odkryją tajemnice Paryża w okresie belle époque, poznają Normandię w jej wymiarze kulturowym i artystycznym (II poł. XIX i pocz. XX w.), a także inne ważne postacie – „rówieśników” Arsène’a Lupin - stworzone przez literaturę i kulturę popularną tego czasu. Z komisarzem Maigretem odwiedzą różne regiony Francji (np. Bretanię, Owernię, Nową Akwitanię – gł. departament Dordogne). Postać stworzona przez Georges’a Simenona stanie się także punktem wyjścia do podjęcia tematu kina. Wreszcie dzięki komisarzowi Adambsbergowi studenci poznają np. różne francuskie tradycje i legendy.
Nakład pracy studenta:
16 godzin = zapoznanie się z materiałmi zamieszczonymi na platformie i wykonanie związanych z nimi zdań
14 godzin uczestnictwa w zajęciach (godziny kontaktowe)
30 godzin pracy własnej (przygotowanie do kolokwium końcowego, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się).
Punkty ECTS (w sumie 2,5 p.) będą przyznawane:
- za obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, za prezentację lub wystąpienie podczas zajęć na zadany wcześniej temat (dot. godzin kontaktowych): 1 p. ECTS
- regularna praca własna z materiałami zamieszczonymi na platformie (wszystkie aktywności i ćwiczenia muszą być zrealizowane) 0,75 p. ECTS
- test w formie quizu na zakończenie semestru (obejmujący podstawowe wiadomości na temat historii, kultury i cywilizacji Francji podawane podczas zajęć stacjonarnych i umieszczone na platformie): 0,75 p. ECTS
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi aspektami kultury krajów francuskojęzycznych oraz wyrobienie w nich umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych. Konwersatorium ma także na celu przedstawienie problematyki włączania kultury i cywilizacji do procesu glottodydaktycznego. Zostaną na nim omówione m.in. takie kwestie, jak definicja kultury, kultury popularnej i wysokiej, a także roli dokumentów autentycznych w edukacji, różnorodność materiałów związanych z kulturą i cywilizacją, kryteria doboru tego rodzaju materiałów, rodzaj ćwiczeń i aktywności, jakie mogą być zaproponowane uczącym się języka obcego, możliwość równoległego rozwijania sprawności językowych i kompetencji kulturowej podczas pracy z kulturą i cywilizacją w klasie językowej. Motywem przewodnim zajęć będą dzieła literackie, filmowe i in. prezentujące trzech bohaterów: Arsène’a Lupin, komisarza Maigreta i komisarza Adamsberga. Za pośrednictwem tych trzech postaci, stworzonych przez francuskojęzyczną kulturę popularną, a dokładniej – literaturę kryminalną, studenci będą mieli okazję poznawać różne elementy kultury i historii krajów frankofońskich. Umożliwią także refleksję nad pojęciami kultury popularnej i kultury wysokiej (elitarnej) na przełomie XIX i XX wieku oraz współcześnie. Z Arsène’em Lupin np. studenci odkryją tajemnice Paryża w okresie belle époque, poznają Normandię w jej wymiarze kulturowym i artystycznym (II poł. XIX i pocz. XX w.), a także inne ważne postacie – „rówieśników” Arsène’a Lupin - stworzone przez literaturę i kulturę popularną tego czasu. Z komisarzem Maigretem odwiedzą różne regiony Francji (np. Bretanię, Owernię, Nową Akwitanię – gł. departament Dordogne). Postać stworzona przez Georges’a Simenona stanie się także punktem wyjścia do podjęcia tematu kina. Wreszcie dzięki komisarzowi Adambsbergowi studenci poznają np. różne francuskie tradycje i legendy. Nakład pracy studenta: Punkty ECTS (w sumie 2,5 p.) będą przyznawane: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
1. Zna pojęcia: kultura popularna, kultura wysoka (elitarna), literatura popularna, literatura kryminalna, potrafi o nich dyskutować i podać przykłady dzieł.
2. Zna różne wcielenia tytułowych bohaterów zajęć (literackie, filmowe, muzyczne i in.), umie o nich dyskutować i je porównać.
3. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą wybranych aspektów kultury i historii krajów frankofońskich omawianych podczas zajęć (np. regiony, pisarze i artyści oraz ich dzieła – literackie, malarskie, filmowe…); potrafi omówić te zagadnienia po polsku i francusku oraz wykorzystywać je podczas dalszych studiów uniwersyteckich.
Wiedza
Absolwent zna i rozumie:
S_W02: niezbędną terminologię z zakresu literaturoznawstwa i pedagogiki, właściwą dla nauczania języków obcych
S_W03: innowacyjne koncepcje i techniki zintegrowanego kształcenia w zakresie języków oraz przedmiotów niejęzykowych
S_W21: podstawę programową języka francuskiego, na trzecim etapie edukacyjnym oraz uwarunkowania kształcenia językowego w szkole wyższej
Umiejętności:
Absolwent potrafi:
S_U01: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i francuskim
S_U02: samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym
S_U04: stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka francuskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego oraz wymagania kształcenia językowego w szkole wyższej
S_U18: porozumiewać się w języku polskim i niemieckim, prowadzić debatę z
wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie
dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i francuskim.
Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
S_K03: odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata
S_K09: uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych
mediów i różnych jego form
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć na podstawie:
- obecności (dopuszczalne 1 nieobecność w semestrze podczas godzin w sali, niezależnie od ich statusu; po przekroczeniu tego progu nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać. W przypadku choroby przewlekłej student może wystąpić do BONu o zwiększenie liczby dopuszczalnych nieobecności)
- przygotowania do zajęć i systematycznego wykonywania zadań domowych
- aktywności podczas zajęć (czynne uczestnictwo w zajęciach, praca w grupach)
- regularnej pracy z materiałami zamieszczonymi na platformie
- ocena końcowa na podstawie: aktywności podczas zajęć w sali, oceny uzyskanej za wystąpienie/prezentację na zadany wcześniej temat, regularną pracę z materiałami zamieszczonymi na platformie (realizacja wszystkich aktywności i zadań) oraz za test w formie quizu (obejmujący podstawowe wiadomości na temat historii, kultury i cywilizacji Francji podawane podczas zajęć). Test odbędzie się na ostatnich zajęciach odbywających się stacjonarnie (w sali).
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Wybrane opracowania:
1. Jean-Baptiste Baronian, Maigret, docteur ès crimes, Bruxelles, Les Impressions nouvelles, 2019.
2. Jacques Baudou, Jean-Jacques Schleret, Le Polar, Paris, Larousse, 2001.
3. Jacques Cantier, Histoire culturelle de la France au XXe siècle, Ellipses, Paris, 2011
4. Ghislaine Cotentin-Rey, Les Grandes étapes de la civilisation française, Paris, Bordas, 1991.
5. Francis Lacassin, Mythologie du roman policier, nouvelle édition augmentée et mise à jour, Paris, Bourgois, 1993.
6. Marc Lits, L’énigme criminelle. Vade-mecum du professeur de français, Bruxelles, Didier Hatier, 1991.
7. Yves Reuter, Le Roman policier (3e ed.), Paris, Armand Colin, 2017.
Jean-Pierre Rioux, Jean-François Sirinelli (éds.), La Culture de masse en France de la Belle Epoque à aujourd'hui, Fayard, 2002
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Brak |
W cyklu 2024Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: