Dydaktyka przedmiotowa - nowe technologie w nauczaniu 4100-IIIMDPNTWN
W trakcie zajęć warsztatowych studenci poznają nowoczesne narzędzia wykorzystywane w kształceniu asynchronicznym i zdalnym-synchronicznym. Uczestnicy zajęć przygotowują własne materiały i prowadzić krótkie fragmenty lekcji na wskazany temat korzystając z omawianych narzędzi i platform edukacyjnych. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pracy w nowoczesnej, zdigitalizowanej i ciągle zmieniającej się rzeczywistości dydaktycznej.
Poszczególne tematy zajęć są aktualizowane w różnych cyklach kształcenia tak, aby odzwierciedlać obecnie dostępną i wykorzystywaną w edukacji technolgogię.
W cyklu 2023Z:
Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia: 1. Nowe technologie - wprowadzenie: narzędzia, którymi będziemy się posługiwać i komunikować |
W cyklu 2024Z:
W trakcie zajęć warsztatowych studenci poznają nowoczesne narzędzia wykorzystywane w kształceniu asynchronicznym i zdalnym-synchronicznym. Uczestnicy zajęć przygotowują własne materiały i prowadzić krótkie fragmenty lekcji na wskazany temat korzystając z omawianych narzędzi i platform edukacyjnych. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pracy w nowoczesnej, zdigitalizowanej i ciągle zmieniającej się rzeczywistości dydaktycznej. Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
Opcjonalne tematy, dopasowane do potrzeb wyrażanych przez studentów (przykłady):
|
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: absolwent zna i rozumie
K_W03 innowacyjne koncepcje i techniki zintegrowanego kształcenia w zakresie języków oraz przedmiotów niejęzykowych
K_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych
K_W10 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi
K_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
K_U05 wykonywać zadania związane z edukacją z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz metod zdalnej komunikacji i różnych mediów
K_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: absolwent jest gotów do
K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
- obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieobecność
- wykonanie wszystkich zadań zaliczeniowych (w trakcie zajęć i prac domowych)
- uzyskanie przynajmniej 60% punktów łącznie z wszystkich zadań
Ocena końcowa wyliczana jest jako średnia ważona zadań cząstkowych poddawanych ocenie.
Opis ocen w odniesieniu do efektów kształcenia:
2 - ndst
Wiedza
Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nowoczesnych technologii w dydaktyce.
Umiejętności
Student nie potrafi wykorzystywać nowoczesnych technologii w nauczaniu.
Kompetencje społeczne
Student nie potrafi prawidłowo określić celu dydaktyki z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych; nie potrafi planować działań dydaktycznych ani prowadzić zajęć z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.
3 (+) - dst (+)
Wiedza
Student posiada ogólną, podstawową wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii w dydaktyce.
Umiejętności
Student w podstawowym zakresie potrafi wykorzystywać nowoczesne technologie w nauczaniu.
Kompetencje społeczne
Student potrafi określić cel dydaktyki z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.
4 (+) - db (+)
Wiedza
Student posiada znaczną wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii w dydaktyce.
Umiejętności
Student potrafi wykorzystywać nowoczesne technologie w nauczaniu; potrafi projektować zadania; planować działania dydaktyczne i prowadzić lekcje korzystając z narzędzi cyfrowych.
Kompetencje społeczne
Student potrafi prawidłowo określić cel dydaktyki z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.
5 (!) - bdb (!)
Wiedza
Student posiada uporządkowaną i szeroką wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii w dydaktyce.
Umiejętności
Student z łatwością potrafi wykorzystywać nowoczesne technologie w nauczaniu; potrafi sprawnie projektować zadania; planować działania dydaktyczne i prowadzić lekcje korzystając z narzędzi cyfrowych.
Kompetencje społeczne
Student potrafi prawidłowo określić cel dydaktyki z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz rozumie społeczne i interpersonalne aspekty korzystania z nowoczesnych technologii w nauczaniu.
Skala ocen:
99-100% - 5!
91-98% - 5
83-90% - 4+
75-82% - 4
70-74% - 3+
60-69% - 3
0-59% - 2
Literatura
1. B, Bodomo, Adams. Computer-Mediated Communication for Linguistics and Literacy: Technology and Natural Language Education: Technology and Natural Language Education. IGI Global, 2009.
2. Chapelle, Carol A. English Language Learning and Technology: Lectures on Applied Linguistics in the Age of Information and Communication Technology. John Benjamins Publishing, 2003.
3. Dudeney, Gavin, i Nicky Hockly. How to Teach English with Technology. Pearson/Longman, 2007.
4. Harasim, Linda. Learning Theory and Online Technologies. Taylor & Francis, 2017.
5. Huang, Ronghuai, i in. Educational Technology: A Primer for the 21st Century. Springer, 2019.
6. Iinuma, Mizuho. Learning and Teaching with Technology in the Knowledge Society: New Literacy, Collaboration and Digital Content. Springer, 2015.
7. McFarlane, Angela. Information Technology and Authentic Learning: Realising the Potential of Computers in the Primary Classroom. Routledge, 2003.
8. Mehlenbacher, Brad. Instruction and Technology: Designs for Everyday Learning. MIT Press, 2010.
9. Miller, Michelle D. Minds Online. Harvard University Press, 2014.
10. Reich, Justin. Best Ideas for Teaching with Technology: A Practical Guide for Teachers, by Teachers. M.E. Sharpe.
11. Shank, Patti. The Online Learning Idea Book: 95 Proven Ways to Enhance Technology-Based and Blended Learning. John Wiley & Sons, 2011.
12. Thomas, Michael. Deconstructing Digital Natives: Young People, Technology, and the New Literacies. Taylor & Francis, 2011.
13. Thomas, Michael, i Hayo Reinders. Task-Based Language Learning and Teaching with Technology. Bloomsbury Publishing, 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: