Dydaktyka przedmiotowa - szkoła wyższa 4100-IIIMDPANGSW
Kurs z zakresu dydaktyki szkoły wyższej ma na celu zapoznanie studentów ze specyfiką pracy wykładowcy szkoły wyższej, metodami przekazywania, porządkowania i sprawdzania wiedzy.
Po ukończeniu kursu studenci posiadają wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne w pracy nauczyciela na poziomie szkoły wyższej, wymagane do nauczania języka angielskiego jako obcego oraz prowadzenia zajęć przedmiotowych w języku angielskim na poziomie akademickim. Studenci znają charakterystykę procesu uczenia się osób dorosłych, potrafią zaprojektować i prowadzić zajęcia z języka angielskiego jako obcego i zajęcia przedmiotowe w języku angielskim na poziomie szkoły wyższej. Studenci umieją stosować aktywne metody nauczania oraz różne sposoby oceniania i weryfikacji wiedzy w szkole wyższej (także z wykorzystaniem platformy e-learningowej), wdrażać zasady i metody edukacji włączającej i dostosować metody kształcenia językowego do zróżnicowanych potrzeb osób uczących się. Studenci znają specyfikę pracy w szkole wyższej i obowiązki nauczyciela akademickiego, również w zakresie samokształcenia i doskonalenia zawodowego. Studenci rozwijają umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia i ewaluacji w kontekście edukacyjnym.
Zajęcia z dydaktyki przedmiotowej – szkoła wyższa uzupełniają praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (szkoła wyższa).
W cyklu 2024Z:
Kurs z zakresu dydaktyki szkoły wyższej ma na celu przygotowanie studentów do pracy nauczyciela na poziomie uniwersyteckim i do nauczania opartego na wynikach badań. Kurs umożliwi zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i prowadzenia zajęć z języka obcego oraz z danego przedmiotu w języku obcym, a także metod przekazywania, porządkowania wiedzy oraz rozwijania umiejętności i kompetencji adekwatnych do danej szkoły i kierunku studiów. Celem kursu jest rozwinięcie u studentów systemu wartości pozwalającego na pełne zawodowe usamodzielnienie się w przyszłości oraz wykształcenie umiejętności samodzielnego uczenia się, rozwoju i doskonalenia swych kompetencji. Studenci rozwijają umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia i oraz elastyczność własnego punktu widzenia i własnej perspektywy ujmowania rzeczywistości. Studenci podnoszą również świadomość w zakresie etyki pracy nauczyciela. Zajęcia z dydaktyki przedmiotowej – szkoła wyższa uzupełniają praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (szkoła wyższa). |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W04 - opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w szkołach wyższych
K_W09 - różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji
K_W10 - opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_W11 - w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U03 - dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
K_U06 - w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, w szczególności z nauczaniem języków obcych
K_U07 - ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
K_U11 - posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
K_U12 - formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu
K_U14 - planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego
K_U24 - wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych w szkole wyższej i w edukacji dorosłych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K02 - krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K_K13 - dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na
tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
ZASADY ZALICZANIA PRZEDMIOTU
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest:
1. obecność na zajęciach stacjonarnych (dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach stacjonarnych),
2. wykonanie wszystkich zadań cząstkowych przewidzianych do realizacji zarówno podczas zajęć stacjonarnych, jak i na platformie e-learningowej.
Metody oceniania:
Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie:
1.oceny z testu przeprowadzonego na koniec semestru sprawdzającego znajomość zagadnień związanych z dydaktyką szkoły wyższej w zakresie nauczania osób dorosłych języka angielskiego jako obcego oraz prowadzenia zajęć przedmiotowych w języku obcym (weryfikowane efekty uczenia się: K_W04, K_W09, K_W10, K_W11, K_U03, K_U06, K_U07, K_U11, K_U12, K_U14, K_U24, K_K02, K_K13) - waga w ocenie końcowej z przedmiotu 60%.
2. oceny aktywności studenta na zajęciach stacjonarnych - w klasie (weryfikowane efekty uczenia się: K_W04, K_W09, K_W10, K_W11, K_U03, K_U06, K_U07, K_U11, K_U12, K_U14, K_U24, K_K02, K_K13) - waga w ocenie końcowej z przedmiotu 30%.
3. wykonanie zadań związanych z obsługą platformy e-learningowej - dodawanie zasobów i aktywności otwartych i zamkniętych (weryfikowane efekty uczenia się: K_W04, K_W09, K_W10, K_W11, K_U03, K_U06, K_U07, K_U11, K_U12, K_U14, K_U24, K_K02, K_K13) - waga w ocenie końcowej z przedmiotu 10%.
Kryteria oceniania:
1. Ocena z testu przeprowadzonego na koniec semestru - 60 punktów
- poprawność i kompletność odpowiedzi.
Skala punktowa (0–60 pkt):
54–60 pkt → bardzo dobry (5,0)
51–53 pkt → dobry plus (4,5)
45–50 pkt → dobry (4,0)
42–44 pkt → dostateczny plus (3,5)
36–41 pkt → dostateczny (3,0)
0–35 pkt → niedostateczny (2,0)
2. Ocena aktywności studenta na zajęciach stacjonarnych - w klasie - 30 punktów.
- przygotowanie merytoryczne do zajęć – stopień zapoznania się z literaturą i materiałami kursowymi oraz ich wykorzystanie podczas zajęć (15 pkt),
- udział w dyskusjach i ćwiczeniach praktycznych na zajęciach – częstotliwość, jakość wypowiedzi, samodzielność, zdolność do uzasadniania własnych obserwacji, praca w grupie, postawa profesjonalna i etyczna (15 pkt).
Skala punktowa (0–30 pkt):
28–30 pkt → bardzo dobry (5,0) - aktywność i zaangażowanie w zajęcia bardzo duże, student w pełni realizuje efekty uczenia się.
26–27 pkt → dobry plus (4,5) - aktywność i zaangażowanie w zajęcia bardzo duże, student w wysokim stopniu realizuje efekty uczenia się.
23–25 pkt → dobry (4,0) - duża aktywność i zaangażowanie w zajęcia, student w wysokim stopniu realizuje efekty uczenia się.
21–22 pkt → dostateczny plus (3,5) - aktywność i zaangażowanie w zajęcia zadowalające, student realizuje większość efektów uczenia się.
18–20 pkt → dostateczny (3,0) - aktywność i zaangażowanie w zajęcia minimalne, student realizuje część efektów uczenia się, ale w ograniczonym zakresie.
0–17 pkt → niedostateczny (2,0) - aktywność i zaangażowanie w zajęcia bardzo slabe, student nie realizuje większości efektów uczenia się.
3. Ocena za wykonanie zadań związanych z obsługą platformy e-learningowej - dodawanie zasobów i aktywności otwartych i zamkniętych.
- kompletność i poprawność.
10 pkt → bardzo dobry (5,0)
9 pkt → dobry plus (4,5)
8 pkt → dobry (4,0)
7 pkt → dostateczny plus (3,5)
6 pkt → dostateczny (3,0)
0–5 pkt → niedostateczny (2,0)
.................................................................
Student musi uzyskać wynik ogólny (na podstawie ocen z testu końcowego, aktywności na zajęciach oraz zadań związanych z obsługą platformy e-learningowej) przynajmniej 60%, aby uzyskać ocenę pozytywną i zaliczyć przedmiot.
90–100% → bardzo dobry (5,0)
85–89% → dobry plus (4,5)
75–84% → dobry (4,0)
70–74% → dostateczny plus (3,5)
60–69% → dostateczny (3,0)
0–59% → niedostateczny (2,0)
............................................
Zastosowanie narzędzi SI do wykonywania zadań w czasie kursu jest dopuszczalne wyłącznie w zakresie niesprzecznym z realizacją zakładanych efektów uczenia się oraz po uzyskaniu pisemnej zgody prowadzącego, który weryfikuje proponowany cel, zakres i sposób ich wykorzystania pod kątem zgodności z tymi efektami. Student jest zobowiązany do przedstawiania pełnego zakresu zastosowania narzędzi SI do przygotowania i wykonania zadań w ramach przedmiotu, wraz z określeniem celów i sposobów użycia SI, z wyraźnym oznaczeniem elementów powstałych przy wsparciu SI. Niespełnienie powyższych wymogów jest traktowane jako naruszenie zasad samodzielności i skutkuje uznaniem pracy za niesamodzielną oraz oceną niedostateczną.
Praktyki zawodowe
Kurs uzupełniają praktyki nauczycielskie (30h). Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne – szkoła wyższa.
Literatura
Literatura obowiązkowa (wybrane rozdziały i fragmenty z poniższych pozycji):
Petty, G. (2009). Teaching today. A practical guide (4th ed). Nelson Thornes.
Murphy, J.T., & Levinson, M. 2023. Instructional moves for powerful teaching in higher education. Harvard Education Press.
Ulrich, I. 2020. Good teaching in higher education. Springer.
Studenci zobowiązani są przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie e-learningowej lub dostarczonymi na zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje, filmy video).
Literatura dodatkowa:
Leberecht, V. (2019). Teaching in English in higher education : Strategies, tips, support. Narr Francke Attempto Verlag.
Parrish, B. (2019). Teaching adult English language learners : A practical introduction. Cambridge University Press.
McKay, H., & Abigail, T. (2013). Teaching adult second language learners. Cambridge University Press.
Campbell, A., & Norton, L. (Eds.). (2007). Learning, teaching and assessing in higher education. Developing reflective practice. Learning Matters.
Kozimor-King, M. L., & Chin, J. (2018). Learning from each other: Refining the practice of teaching in higher education. University of California Press.
Talbert, R., & Sterling, V. (2017). Flipped learning: A guide for higher education faculty. Stylus Publishing.
Vaughan, N. D., Garrison, D. R., & Cleveland-Innes, M. (2013). Teaching in blended learning environments: Creating and sustaining communities of inquiry. AU Press.
Tobin, T.J., & Behling, K.T. (2018). Reach everyone, teach everyone: Universal design for learning in higher education. West Virginia University Press.
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa (wybrane rozdziały i fragmenty z poniższych pozycji): Petty, G. (2009). Teaching today. A practical guide (4th ed). Nelson Thornes. Studenci zobowiązani są przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie lub dostarczonymi na zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje, filmy video). Literatura dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Kurs prowadzony jest w trybie mieszanym - w sali (14h) i zdalnie (16h) - z wykorzystaniem platformy Kampus UW. |
W cyklu 2025Z:
Kurs prowadzony jest w trybie mieszanym - w sali (14h) i zdalnie (16h) - z wykorzystaniem platformy Kampus UW. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: