Język arabski - poziom początkujący, kurs internetowy w prowadzony w języku angielskim 4100-ARA-ANG-A1
W tym kursie stosuje się podejście komunikacyjne. Ćwiczone są wszystkie cztery umiejętności (komunikacja ustna, czytanie, słuchanie i pisanie), ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji. Zwrócono również uwagę na kontekst kulturowy krajów arabskojęzycznych. Studenci angażują się w interaktywne zajęcia językowe, uczestnicząc w pracy grupowej oraz w parach zgodnie z programem nauczania opartym na systematycznym treningu gramatycznym. Podczas kursu omawiane są następujące zagadnienia:
(1. SEMESTR / 60 h)
Alfabet i dźwięki: litery alfabetu, samogłoski długie, samogłoski krótkie, łączenie liter i ćwiczenie pisma ręcznego.
Tematy: pozdrowienia, dane osobowe,rodzina, praca/zawody, rzeczy/przedmioty w domu, obiekty w mieście.
Aktywności: przedstawianie innych, rozmawianie o tym, co robisz, zadawanie pytań, opisywanie krajów i miast, uprzejme prośby.
Gramatyka: liczba mnoga męska i żeńska, zaimki dzierżawcze (mój, twój, jego…), rzeczowniki określone i nieokreślone, zaimki osobowe (ja, ty, my, on, ona…), zaimki wskazujące, pytajniki, przymiotniki część I.
(2. SEMESTR / 60 h)
Tematy: kraje i stolice,narodowości, cyfry 1-10, kolory, jedzenie i picie, liczby 11 -100, pogoda, wycieczki/święta, czas, codzienne czynności, środki transportu, dni tygodnia, edukacja: szkoła i uczelnia
Aktywności: opisywanie miasta, pytanie o drogę, opisywanie położenia geograficznego, mówienie o tym, skąd pochodzisz, podawanie numeru telefonu i adresu, zakupy, zamawianie w restauracji, opowiadanie o przeszłości, opisywanie pogody, opowiadanie o wycieczce/wakacjach, podawanie godziny, zadawanie pytań i odpowiadanie na pytania dotyczące codziennych czynności, rezerwacja pokoju hotelowego i wynajem samochodu
Gramatyka: konstrukcje przeczące, idafa, liczba mnoga regularna rodzaju męska i żeńska (ciąg dalszy), przymiotniki część II, zaimki osobowe (ciąg dalszy), wzory liczby mnogiej nieregularnej I i II, liczba podwójna, liczba mnoga z liczbami, ile?, rzeczowniki kolektywne, czas teraźniejszy i przeszły, wzory liczby mnogiej nieregularnej III i IV, stopniowanie przymiotników, czasowniki słabe, szyk wyrazów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Pod koniec tego kursu powinieneś / powinnaś być w stanie:
(UMIEJĘTNOŚCI)
rozpoznać wszystkie litery alfabetu arabskiego oraz znaki diakrytyczne
poprawnie wymawiać głoski, których nie ma w językach europejskich
rozróżniać samogłoski długie i samogłoski krótkie (pisemne i ustne)
rozróżniać dźwięki, które wydają się podobne dla osób, które nie są rodzimymi użytkownikami języka arabskiego
rozpoznać różne kształty każdej litery w zależności od jej pozycji w słowie
opanować około 750 słów i wyrażeń
czytać i pisać proste krótkie zdania i wypowiedzi.
rozumieć i używać w praktyce typowe codzienne wyrażenia i bardzo podstawowe zwroty służące zaspokojeniu konkretnych potrzeb
przedstawiać siebie i innych
pytać i odpowiadać na pytania dotyczące danych osobowych
wchodzić w prosty sposób w interakcje, pod warunkiem, że druga osoba mówi wolno i wyraźnie oraz jest gotowa do pomocy.
(WIEDZA I POSTAWY)
mieć wgląd w życie, kulturę i funkcjonowanie społeczeństw arabskojęzycznych
efektywnie współpracować w grupie, przydzielając zadania sobie i innym
rozpoznawać własny styl uczenia się i wybrać sposoby dalszego samokształcenia
akceptować różnorodne postawy i opinie w kontaktach interpersonalnych
Kryteria oceniania
Kurs kończy się testem. Kurs jest zakończony, jeśli student / studentka zaliczył / zaliczyła pomyślnie test i uczestniczył / uczestniczyła w 80% lekcji.
Skala ocen:
99-100 % - 5 ( wyróżniająco)
93-98% – 5 (bardzo dobrze)
87-92% - 4+ (dobry plus)
77-86% - 4 (dobry)
71-76% – 3+ (dostateczny plus)
60-70 % – 3 (dostateczny)
1. Student otrzymuje 2 punkty ECTS za zaliczenie 60-godzinnego kursu, co oznacza osiągnięcie oczekiwanych efektów uczenia się.
2. Ponadto prowadzący określi szczegółowe zasady i kryteria zaliczenia przedmiotu i przedstawi je studentom na pierwszych zajęciach w danym roku akademickim.
3. Student ma prawo do 3 nieobecności w jednym semestrze, składającym się z 60 godzin lekcyjnych (t30 2-godzinnych zajęć), natomiast w przypadku kursów językowych trwających 30 godzin w semestrze, kursów mieszanych lub e-kursów, uczeń może być dwukrotnie nieobecny bez konieczności wyjaśniania przyczyn nieobecności. Na początku kursu nauczyciel poinstruuje uczniów, jak nadrobić nieobecność i uzupełnić materiał.
4. Ocena wystawiona za zaliczenie przedmiotu (oraz punkty ECTS) zostanie wpisana do Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studenta (USOS)
5. Ocenę niedostateczną mogą otrzymać tylko osoby, które nie uzyskały dostatecznych wyników z kolokwiów, prac domowych i testu końcowego.
6. Studenci / Studentki samodzielnie zapisują się na kursy językowe tylko w oficjalnie ogłoszonym okresie rejestracji. Podobna procedura obowiązuje w przypadku rezygnacji - studenci / studenki wypisują się z kursu samodzielnie wyłącznie w okresie rejestracji.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Mastering Arabic 1, 3rd. Edition by Jane Wightwick and Mahmoud Gaafar
Mastering Arabic 1 Activity Book by Jane Wightwick and Mahmoud Gaafar
Strona wydawnictwa z ćwiczeniami audio, wideo i innymi: Mastering Arabic Series - Mastering Arabic 1 (bloomsburyonlineresources.com)
Nauczyciel dostarczy dodatkowe materiały, zarówno autorskie, jak i zaczerpnięte z innych źródeł (podręczniki, gazety i nowe media).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: