Uczestnictwo w życiu społeczno-politycznym 4100-6SUCZWŻSP
Przedmiot jest realizowany w formie konwersatorium z naciskiem na aktywne zaangażowanie studentów w dyskusję na zajęciach nad problematyką związaną z partycypacją i jej formami w życiu społecznym i politycznym. Mechanizmy uczestnictwa w życiu społecznym omawiane są na przykładach współczesnych ruchów społecznych i koncentrują się na instrumentarium stosowanym dla artykulacji ich interesów, podstawach ideologicznych, strukturach oraz formach aktywności społecznej w podmiotach tego typu. W obszarze owej aktywności bierze się pod uwagę teorie ruchów społecznych ich komponenty, ewolucję, nurty oraz aktywność w systemach politycznych państw Europy Zachodniej. Analizie podlegają ruchy: nacjonalistyczne, populistyczne, ekologiczne oraz feministyczne. Jako szczególny typ aktywności społecznej omawiana jest działalność grup interesu – lobbing na poziomach krajowym i europejskim. Obszar aktywności obywateli w sferze politycznej omawiany jest w kontekście wyborów i zachowań wyborczych elektoratu ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyk zachowań wyborczych, jego struktur i partycypacja wyborców w procesie rywalizacji politycznej. Drugim aspektem partycypacji politycznej jest problem legitymizowania ujmowany w szerokim zakresie dotyczącym wielopoziomowego systemu politycznego, którego przykładem jest system Unii Europejskiej. Analizie podlegają w tym przypadku instrumenty oraz narzędzia pozwalające na uprawomocnianie systemu lub wyrażanie wobec niego dezaprobaty.
W cyklu 2024L:
1. Formy i warunki uczestnictwa w życiu społeczno-politycznym. Problem podmiotowości. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
S_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu z zakresu nauki o polityce i administracji i nauk prawnych, właściwych dla wiedzy o społeczeństwie, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania wiedzy o społeczeństwie w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym
S_W05 różne rodzaje struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzące między nimi relacje, ze szczególnym uwzględnieniem krajów języka nauczanego
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się:
ocena pracy podczas zajęć, w tym bieżące przygotowanie do dyskusji: 50 %
projekt grupowy lub indywidualny: 50 %
Literatura
Literatura podstawowa:
Antoszewski A., Współczesne teorie demokracji, Wydawnictwo sejmowe, Warszawa 2016.
Clapham, Human Rights Obligations of Non-State Actors, Oxford University Press 2006.
Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2011.
Gastil J., Levine P. (eds.), The Deliberative Democracy Handbook. Strategies for Effective Civic Engagement in the 21st Century, San Francisco 2005.
Partycypacja polityczna, red. M. Marczewska-Rytko, Lublin 2020;
Putman R., Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych., Warszawa 2008.
Sołtan K., Levine P. (eds.) „Civic Studies”, Waszyngton 2014.
Wojtaszczyk K.A., Jakubowski W., Społeczeństwo i polityka. Podstawy Nauk Politycznych, Warszawa 2002.
W cyklu 2024L:
Zalecana literatura: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: