Polityka oświatowa Unii Europejskiej 4100-6SPOUE
Celem zajęć "Polityka oświatowa Unii Europejskiej" jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy dotyczącej inicjatyw edukacyjnych UE, paradygmatów, celów oraz działań edukacyjnych UE i państw narodowych z uwzględnieniem kontekstu europejskiego. W szczególności wykład ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami polityki oświatowej w UE w kluczowych obszarach: zapewnianie jakości, transformacja ekologiczna i cyfrowa na wszystkich poziomach kształcenia, szkolnictwo wyższe, badania naukowe, kształcenie ustawiczne, współpraca międzynarodowa w edukacji.
Wykład ma cel wypracowanie u studentów umiejętności identyfikowania problemów edukacyjnych współczesnej Europy i świata oraz wyszukiwania możliwych rozwiązań na podstawie analizy narodowych systemów oświatowych z uwzględnieniem standardów międzynarodowych (modele społeczne, rozwój zrównoważony). Dodatkowym celem jest umiejętność identyfikowania instytucjonalnych rozwiązań oświatowych, krytyczne analizowanie rozwiązań europejskiej polityki edukacyjnej w praktyce nauczycielskiej i instytucjach szkolnictwa wyższego.
W cyklu 2023L:
Celem zajęć Polityka oświatowa Unii Europejskiej jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedz dotyczącej priorytetów edukacyjnych Unii Europejskiej, paradygmatów edukacyjnych szczególnym uwzględnieniem kontekstu europejskiego. W szczególności wykład ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami polityki oświatowej w obszarze Unii Europejskiej w kluczowych obszarach oddziaływania, w tym w powiązaniu z ERA i EHEA oraz ESFRI. Wykład ma również na celu wypracowanie u studentów umiejętności identyfikowania problemów edukacyjnych współczesnej Europy i świata oraz wyszukiwania możliwych rozwiązań na podstawie analizy funkcjonowania systemów oświatowych i szkolnictwa wyższego. Dodatkowym celem zajęć jest umiejętność identyfikowania instytucjonalnych rozwiązań oświatowych, krytyczne analizowanie tychże rozwiązań oraz stosowanie założeń europejskiej i polskiej polityki oświatowej w praktyce nauczycielskiej i instytucji szkolnictwa wyższego. |
W cyklu 2024L:
Celem zajęć "Polityka oświatowa Unii Europejskiej" jest dostarczenie syntetycznej wiedzy dot. priorytetów i paradygmatów edukacyjnych Unii Europejskiej. W szczególności wykład ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami polityki edukacyjnej UE w kluczowych obszarach oddziaływania: jakość nauczania i inkluzja, edukacja ekologiczna i cyfrowa, kształcenie ustawiczne, szkolnictwo wyższe i badania naukowe, współpraca międzynarodowa w edukacji. Wykład ma również na celu wypracowanie u studentów umiejętności identyfikowania problemów edukacyjnych współczesnej Europy i świata oraz wyszukiwania możliwych rozwiązań. Dodatkowym celem zajęć jest umiejętność identyfikowania instytucjonalnych rozwiązań w systemach edukacji, krytyczne analizowanie tychże rozwiązań oraz stosowanie standardów europejskiej i polskiej polityki oświatowej w praktyce nauczycielskiej i instytucji szkolnictwa wyższego. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W01 P6S_WG Zakres i głębia
- w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych ew. z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauki o polityce i administracji, nauki socjologiczne, nauki o komunikacji społecznej i mediach, nauki prawne, właściwych dla przedmiotu wiedza o społeczeństwie, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym
K_W02 P6S_WG Zakres i głębia
- niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o
kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych ew. terminologię z zakresu dyscyplin naukowych: nauki o polityce i administracji, nauki socjologiczne, nauki o komunikacji społecznej i mediach, nauki prawne, właściwą dla nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie
K_W05 P6S_WG Zakres i głębia
- różne rodzaje struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzące między nimi relacje, ze szczególnym uwzględnieniem krajów języka nauczanego
K_W07 P6S_WG Zakres i głębia
- w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
K_W11 P6S_WK Kontekst/uwarunkowania,
skutki w podstawowym stopniu prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U01 P6S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim
K_U02 P6S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
- samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na drugim etapie edukacyjnym
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K02 P6S_KK Oceny / krytyczne podejście
- refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju
osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania
kierunków własnego rozwoju i kształcenia
K_K03 P6S_KO Odpowiedzialność /wypełnianie zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego
- odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Kryteria oceniania
Prezentacja oraz projekt grupowy:
1. Zaprezentowanie wybranej europejskiej uczelni (wydziału/instytutu) publicznej lub niepublicznej, w którym kształci się w zakresie języków obcych oraz omówienie przyjętych rozwiązań i stosowanych działań w zakresach:
a) poprawy jakości kształcenia i równiejszego dostępu do kształcenia i szkolenia;
b) kadry nauczycielskiej i kadry kierowniczej;
c) edukacji cyfrowej;
d) edukacji ekologicznej;
e) współpracy międzynarodowej.
2. Opracowanie powinno odnosić się do instytucji, jej działań, uregulowań, standardów i dobrych praktyk.
3. Udzielenie odpowiedzi, w jakim stopniu wybrana instytucja szkolnictwa wyższego swymi działaniami realizuje cele Europejskiego Obszaru Edukacji (European Education Area - EEA) we wskazanych powyżej obszarach?
Ocena uwzględnia:
a) zaprezentowanie instytucji = 10% oceny;
b) opracowanie każdego z obszarów (tj. poprawa jakości kształcenia i równiejszy dostęp do kształcenia i szkolenia; kadra nauczycielska i kadra kierownicza; edukacja cyfrowa; edukacja ekologiczna; współpraca międzynarodowa), tzn. wskazanie czy i jak uczelnia je definiuje, jakie praktykuje rozwiązania, jakie osiąga wyniki – 5 x 15% = 75% oceny.
c) zaprezentowanie oraz uzasadnienie i obronę zawartych ocen i wniosków, sformułowanie rekomendacji = 15% oceny.
Grupa przygotowuje i odpowiada całościowo za zadanie.
Liczebność grup zadaniowych powinna być w miarę wyrównana.
Raport, jego sporządzenie i zaprezentowanie wymaga:
- przyswojenia zagadnień omawianych na wykładzie;
- pozyskania i wykorzystania materiałów źródłowych oraz danych zastanych;
- opracowania materiałów i przygotowania treści raportu;
- zaprezentowania raportu w wersji pisemnej;
- etycznej współpracy studentów na każdym etapie pracy.
Dopuszcza się tylko jednokrotne opracowanie tej samej instytucji szkolnictwa wyższego.
Udział w zajęciach i projekcie ma charakter obowiązkowy, nie jest czynnikiem wpływającym na ocenę.
Literatura
Monografie
Uniwersytet (w) sieci. Studia przypadków, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2021, ss. 344.
Raporty
Szkolnictwo wyższe i jego finanse w 2023 roku, https://stat.gov.pl
Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2023/2024, https://stat.gov.pl
Global education monitoring report 2024, gender report: technology on her terms, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000389406
Education at a Glance 2023, https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2023_e13bef63-en
Ministerstwo Edukacji i Nauki
Ministerstwo Edukacji i Nauki, https://www.gov.pl/
Główny Urząd Statystyczny - Obszary tematyczne - https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/
Komisja Europejska
Edukacja, https://ec.europa.eu/info/education_pl
European Education Area, https://education.ec.europa.eu/
Polskie Towarzystwo Studiów Europejskich
Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne - Standardy ewaluacji Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, http://pte.org.pl/
UNESCO
Reports, https://en.unesco.org/gem-report/allreports
OECD
https://www.oecd.org/education
ENQA i ENQAR
https://www.enqa.eu/about-enqa/
https://www.eqar.eu/
Strony internetowe szkół wyższych państw europejskich
W cyklu 2023L:
Monografie |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: