Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny, język angielski) 4100-6SPKKDIIEEANG
Student jest zobowiązany do odbycia 60. godzin praktyk w szkole podstawowej w klasach 4-8: 40 godzin obserwacji i 20 godzin lekcji przeprowadzonych przez studenta.
Celem praktyk jest:
W nawiasie podano szczegółowe efekty uczenia się ze standardu kształcenia nauczycieli realizowane w trakcie odbywania praktyk:
1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w klasach 4-8 szkoły podstawowej, w zakresie organizacyjnym, pedagogicznym oraz metodycznym w zakresie nauczania języka angielskiego (D.2 W1, D.2 W2);
2. Zapoznanie się z organizacją pracy w szkole oraz z dokumentacją działalności dydaktycznej szkoły (D.2 W2, D.2 W3);
3. Obserwacja a następnie samodzielne prowadzenie lekcji języka angielskiego z dziećmi w szkole podstawowej, w klasach 4-8 (D.2 U1, D.2 U2);
4. Umiejętne identyfikowanie i analiza zachowania oraz funkcjonowania emocjonalnego, intelektualnego i społecznego dzieci w wieku 9 -14 lat (D.2 U3);
5. Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów podczas zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego (D.2 U1, D.2 U3, D.2 K1);
6. Analiza lekcji pod kątem zagadnień leksykalnych, gramatycznych i fonetycznych osadzonych w metodyce nauczania języka angielskiego oraz podstaw języka angielskiego (D.2 U1);
7. Analiza stylów nauczania, systemu motywowania uczniów podczas lekcji języka angielskiego (D.2 U3);
8. Nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć (D.2 U2);
9. Planowanie sekwencji lekcji języka angielskiego w edukacji językowej, w klasach 4-8 (D.2 U2);
10. Zastosowanie metod aktywizujących uczniów (D.2 U1, D.2 U2);
11. Nabycie umiejętności diagnozowania pedagogicznego, planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej uwzględniającej różnice indywidualne uczniów (D.2 U2, D.2 U3);
12. Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz jej efektów, a także pracy uczniów (D.2 U3, D.2 K1);
13. Uświadomienie sobie problemów pojawiających się w kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży: biopsychicznych, społecznych, ekonomicznych (D.2 U3).
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie
K_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
K_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
K_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
K_W10 w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
Absolwent potrafi:
K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych na drugim etapie edukacyjnym
K_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
K_U04 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych
K_U05 obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
K_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
K_U12 porozumiewać się w języku polskim i obcym z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i obcym
Absolwent jest gotów do:
K_K04 prowadzenia komunikacji interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
K_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
K_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne na III roku studiów obejmują 60 godzin lekcyjnych w klasach 4-8, w tym:
- obserwacje 40 godzin
- zajęcia praktyczne przeprowadzone przez studenta 20 godzin
Kryteria oceny przedmiotu:
Student jest zobligowany do przedstawienia pełnej i kompletnej dokumentacji potwierdzającej: przyjęcie studenta na praktyki oraz zrealizowanie przez studenta wymaganej liczby godzin praktyk.
Aby uzyskać ocenę, student przedkłada PORTFOLIO, w którego skład wchodzą:
- Pełna i kompletna dokumentacja (warunek konieczny do uzyskania oceny)
- Opinia mentora
- Dziennik praktyk opisem wszystkich 60 godzin lekcji (w tym lekcji obserwowanych i przeprowadzonych w szkole)
- Trzy konspekty lekcji z refleskją na temat wdrożenia dydaktyki i rozwoju zawodowego
- Materiały dydaktyczne (nieobowiązkowo)
SKŁADOWE OCENY:
- Dziennik praktyk: 15 punktów
- Opinia mentora: 45 punktów
- Dziennik praktyk: 15 punktów
- Materiały dydaktyczne: 15 punktów
- Kwestie organizacyjne / terminowość: 10 punktów
SKALA OCEN:
90-100% → 5
85-89% → 4,5
75-84% → 4
70-74% → 3,5
60-69% → 3
0 - 59% → 2
Szczegółowy opis i przebieg praktyk wraz z terminami rozliczenia się z kompletnego portfolio jest określony w Regulaminie praktyk, dostępnym dla studentów przez cały semestr na platformie Kampus.
Praktyki zawodowe
Szczegółowy opis i przebieg praktyk wraz z terminami rozliczenia się z kompletnego portfolio jest określony w Regulaminie praktyk, dostępnym dla studentów przez cały semestr na platformie Kampus.
Sylabus stworzony na podstawie sylabusa obowiązującego w latach 2017-2020 opracowanego przez mgr Annę Walewską i mgr Barbarę Górską.
Uwagi
W cyklu 2024L:
Zasady odbywania i realizacji praktyk określa Uchwała nr 22 Rady Dydaktycznej dla kierunku nauczanie języków obcych, zgodnie z którą, pkt 4: "Praktyki realizowane są w szkołach podstawowych w których do zajmowania stanowiska nauczyciela są wymagane kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: