Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny, język angielski) 4100-6SPKKDIIEEANG
Student jest zobowiązany do odbycia 60. godzin praktyk w szkole podstawowej w klasach 4-8: 40 godzin obserwacji i 20 godzin lekcji przeprowadzonych przez studenta.
Celem praktyk jest:
1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w klasach 4-8 szkoły podstawowej, w zakresie pedagogicznym oraz metodycznym w zakresie nauczania języka angielskiego;
2. Nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć;
3. Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów podczas zajęć z metodyki nauczania języka angielskiego;
4. Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz jej efektów, a także pracy uczniów;
5. Zapoznanie się z zachowaniem oraz funkcjonowaniem emocjonalnym, intelektualnym i społecznym dzieci w wieku 9 -14 lat;
6. Nabycie umiejętności diagnozowania pedagogicznego, planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej uwzględniającej różnice indywidualne uczniów;
7. Uświadomienie sobie problemów pojawiających się w kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży: biopsychicznych, społecznych, ekonomicznych;
8. Zapoznanie się z zakresem obowiązków nauczyciela w szkole podstawowej: wychowawczych, dydaktycznych, organizacyjnych;
9. Obserwacja a następnie samodzielne prowadzenie lekcji języka angielskiego z dziećmi w szkole podstawowej, w klasach 4-8;
10. Analiza lekcji pod kątem zagadnień leksykalnych, gramatycznych i fonetycznych osadzonych w metodyce nauczania języka angielskiego oraz podstaw języka angielskiego;
11. Analiza stylów nauczania, systemu motywowania uczniów podczas lekcji języka angielskiego;
12. Planowanie sekwencji lekcji języka angielskiego w edukacji językowej, w klasach 4-8;
13. Zastosowanie metod aktywizujących uczniów.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
S_W01: w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: pedagogika, psychologia właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na drugim etapie edukacyjnym
S_W03: metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych
S_W04: w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różne uwarunkowania tego procesu
S_W06: w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_W07: w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
S_W08: różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
S_W09: metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
S_W10: w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
S_W11: w podstawowym stopniu prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem języków obcych
S_W19: podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
Absolwent potrafi :
S_U02: samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych
S_U03: diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia
S_U05: obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U06: wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U07: posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
S_U08: posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
S_U10: pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego
S_U12: porozumiewać się w języku polskim i obcym, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim i języku obcym
S_U19: wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych
S_U20: pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych
S_U23: animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
S_U24: zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami
Absolwent jest gotów do:
S_K04: prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
S_K05: współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K06: odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K07: prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
S_K09: podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
S_K10: dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne na III roku studiów obejmują 60 godzin lekcyjnych w klasach 4-8, w tym:
- obserwacje 40 godzin
- zajęcia praktyczne przeprowadzone przez studenta 20 godzin
Kryteria oceny przedmiotu:
Student jest zobligowany do przedstawienia pełnej dokumentacji odbytych praktyk.
Aby uzyskać ocenę, student przedkłada portfolio:
- dziennik praktyk opisem wszystkich 60 godzin lekcji (w tym lekcji obserwowanych i przeprowadzonych w szkole)
- pełnej i kompletnej dokumentacji potwierdzającej odbycie praktyk w szkole
- opinia mentora (Karta oceny praktykanta)
- 3 szczegółowe konspektów lekcji (wybranych z lekcji przeprowadzonych przez studenta) wraz z materiałami dydaktycznymi oraz komentarzami dotyczącymi przebiegu lekcji.
OCENA:
5 (bdb)
- starannie wypełniony dziennik praktyk z opisem obserwowanych lekcji zgodnie z podanym wzorem
- bardzo dobra opinia nauczyciela mentora wpisana do dziennika praktyk oraz na karcie oceny nauczyciela mentora
- rzetelnie opracowane konspekty lekcji złożone w Portfolio wraz z materiałami wizualnymi/ innymi pomocami dydaktycznymi przygotowanymi i wykonanymi przez studenta, potwierdzające bardzo dobrą znajomość metodyki nauczania języka angielskiego i umiejętność jej zastosowania w praktyce
- złożenie wszystkich dokumentów potwierdzających odbycie praktyk (z pieczęciami szkoły i podpisami dyrektora oraz nauczyciela mentora) w pierwszym terminie (z wyjątkiem studentów wyjeżdżających na wymianę Erasmus+ lub szczególnych wypadków losowych, np. pobyt w szpitalu)
4 (db)
- drobne uchybienia w dzienniku praktyk, niepełny opis niektórych obserwowanych lekcji
- dobra opinia nauczyciela mentora wpisana do dziennika praktyk oraz na karcie oceny nauczyciela mentora (zdecydowana większość ocen B)
- drobne uchybienia formalne w konspektach lekcji złożonych w Portfolio, materiały wizualne/ inne pomoce dydaktyczne przygotowane przez studenta, potwierdzające dobrą znajomość metodyki nauczania języka angielskiego i umiejętność jej zastosowania w praktyce
-złożenie wszystkich dokumentów potwierdzających odbycie praktyk (z pieczęciami szkoły i podpisami dyrektora oraz nauczyciela mentora) w pierwszym terminie (z wyjątkiem studentów wyjeżdżających na wymianę Erasmus+ lub szczególnych wypadków losowych, np. pobyt w szpitalu)
3 (dst)
- niestarannie wypełniony dziennik praktyk, brak opisów lekcji, dużo skreśleń, chaotyczne i niezrozumiałe zapisy, brak pieczęci szkoły i podpisu dyrektora lub mentora
- dostateczna opinia nauczyciela mentora wpisana do dziennika praktyk oraz na karcie oceny nauczyciela mentora (większość ocen C)
- uchybienia formalne w konspektach lekcji złożonych w Portfolio, niestaranne, nieodpowiednie materiały wizualne (np. zbyt małe, niewyraźne zdjęcia, ‘flashcards' / brak pomocy dydaktycznych). Przedstawione materiały świadczą o słabej znajomości metodyki nauczania języka angielskiego i braku umiejętność jej zastosowania w praktyce
- złożenie pełnej dokumentacji w terminie poprawkowym lub po terminie ustalonym w regulaminie praktyk bez żadnego formalnego powodu
Brak zaliczenia - jeśli opisane powyżej kryteria nie są spełnione.
Praktyki zawodowe
Szczegółowy opis i przebieg praktyk wraz z terminami rozliczenia się z kompletnego portfolio jest określony w Regulaminie praktyk, dostępnym dla studentów przez cały semestr na platformie Kampus.
Sylabus stworzony na podstawie sylabusa obowiązującego w latach 2017-2020 opracowanego przez mgr Annę Walewską i mgr Barbarę Górską.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Zasady odbywania i realizacji praktyk określa Uchwała nr 22 Rady Dydaktycznej dla kierunku nauczanie języków obcych, zgodnie z którą, pkt 4: "Praktyki realizowane są w szkołach podstawowych w których do zajmowania stanowiska nauczyciela są wymagane kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela". |
W cyklu 2024L:
Zasady odbywania i realizacji praktyk określa Uchwała nr 22 Rady Dydaktycznej dla kierunku nauczanie języków obcych, zgodnie z którą, pkt 4: "Praktyki realizowane są w szkołach podstawowych w których do zajmowania stanowiska nauczyciela są wymagane kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: