Wykład o Unii Europejskiej 4100-5SWOUE
W ramach wykładu zostaną omówione kluczowe zagadnienia dotyczące genezy i struktury integracji państw europejskich. Przedstawione zostaną podstawowe procesy kształtujące politykę wspólnotową oraz zadania i funkcjonowanie instytucji Unii Europejskiej. Szczególną uwagę poświęcimy traktatom europejskim oraz ich wpływowi na życie obywateli wspólnoty. Omówiona zostanie także rola Polski w Unii Europejskiej, w kontekście zarówno historycznym, jak i współczesnym.
Wykład poruszy również kwestie konwencji o prawach człowieka oraz tożsamości kulturowej i społecznej w zjednoczonej Europie. Analizowany będzie wpływ polityki na edukację. Omówione zostaną również relacje między Unią Europejską a resztą Europy.
Na zakończenie przedstawione zostaną współczesne wyzwania stojące przed Unią Europejską, które kształtują przyszłość całego kontynentu.
W cyklu 2024Z:
W ramach wykładu zostaną omówione kluczowe zagadnienia dotyczące genezy i struktury integracji państw europejskich. Przedstawione zostaną podstawowe procesy kształtujące politykę wspólnotową oraz zadania i funkcjonowanie instytucji Unii Europejskiej. Szczególną uwagę poświęcimy traktatom europejskim oraz ich wpływowi na życie obywateli wspólnoty. Omówiona zostanie także rola Polski w Unii Europejskiej, w kontekście zarówno historycznym, jak i współczesnym. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo i historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych oraz z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauki o polityce i administracji i nauk socjologicznych właściwych dla przedmiotu wiedza o społeczeństwie, zorientowanych na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym;
K_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedziny nauki i dyscypliny naukowej: językoznawstwo, historia, właściwych dla nauczania języków obcych oraz terminologię z zakresu dyscyplin naukowych: nauki o polityce i administracji, nauki socjologiczne właściwych dla nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie, zorientowanych na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym;
K_W05 różne rodzaje struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzące między nimi relacje, ze szczególnym uwzględnieniem krajów języka nauczanego;
K_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego i opcjonalnie języka francuskiego lub niemieckiego, ew. wiedzy o społeczeństwie w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim;
K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na drugim etapie edukacyjnym;
K_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K03 odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy;
K_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role.
Kryteria oceniania
Ocena zaliczeniowa będzie wystawiona na podstawie:
1. aktywnego udziału we wszystkich zajęciach synchronicznych (student wykazuje zainteresowanie przedmiotem, odnosi się krytycznie do przedstawianych treści, odpowiada na pytania odnośnie omawianej tematyki stosując niezbędną terminologię i operując faktami): 50% oceny;
2. przygotowania projektu interdyscyplinarnego w ramach zajęć asynchronicznych: 50% oceny.
W ramach zajęć asynchronicznych studenci wykonują projekty grupowe dotyczące zastosowania praktycznego w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu lub na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym w warunkach szkolnych lub/i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych, z zastosowaniem niezbędnej terminologii z zakresu: historii integracji europejskiej, polityki społecznej i kulturowej Europy oraz wybranych problemów współczesnej Europy w odniesieniu do bieżących problemów kulturowych, społecznych i politycznych występujących w krajach Unii Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem krajów języka nauczanego.
Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach synchronicznych.
Semestr zimowy kończy się zaliczeniem na ocenę uzyskanym z wyżej wymienionych dwóch aspektów (patrz punkty 1 i 2) przy minimum 60% otrzymanych z każdego z nich.
Obowiązująca skala ocen:
60-70% 3.0 dostateczny
71-76% 3,5 dostateczny plus
77 -86% 4,o dobry
87-92% 4.5 dobry plus
93-98% 5.0 bardzo dobry
99%-100% 5! celujący
Ocenę celującą (5!) otrzymuje student, który spełnia na 100%, zgodnie z powyższą skalą, wymagania wynikające z realizowanego programu, ale także dzieli się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza program oraz wykazuje zainteresowanie ciągłym poszerzaniem posiadanych kompetencji poprzez udokumentowany i obserwowalny nakład pracy.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- Barburska,O.,Milczarek,D. Historia integracji europejskiej w zarysie, Warszawa 2013.
- Barcz,J. Unia Europejska na rozstajach: Traktat z Lizbony: dynamika i główne kierunki reformy ustrojowej, EuroPrawo, 2010.
- Blair,A.The European Union since 1945, Harlow 2010.
- Borkowski,P.J. Polityka Sąsiedztwa Unii Europejskiej, Warszawa 2009, ROZDZIAŁY 4 i 9.3.
- Doliwa-Klepacka,A., Doliwa-Klepacki,Z.M. Struktura organizacyjna (instytucjonalna) Unii Europejskiej, Białystok 2009.
- Gilbert,M. European Integration. A Concise History, Lanham 2012.
- Góralczyk,B., Zajączkowski,K., J. Zajączkowski,J. European Union and Asia, Latin America and Sub-Saharan Africa – Different Regions, Particular Policies (autor części dotyczącej regionu Ameryki Łacińskiej oraz Afryki Subsaharyjskiej) w: Milczarek,D., Adamczyk,A., Zajączkowski, K.(red.), Introduction to European Studies. A New Approach to Uniting Europe, Warsaw 2013, s. 581-626.
- Haliżak,E., Parzymies,S. (red.), Unia Europejska. Nowy typ wspólnoty międzynarodowej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Fundacja Studiów Międzynarodowych, Warszawa 2002.
- Hix,S. & Høyland,B. The Political System of the European Union (3rd ed.), Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2011.
- Judt,T. Powojnie. Historia Europy od roku 1945, Poznań 2008.
- Landuyt,A. European integration between history and new challenges, Bologna 2014.
- Łastawski,K. Historia integracji europejskiej, Warszawa 2011.
- Maliszewska-Nienartowicz,J. System instytucjonalny i prawny Unii Europejskiej, TNOiK, Toruń 2010
- Nugent, N., The Government and Politics of the European Union, seventh edition, Houndmills, Palgrave Macmillan, 2010.
- Parzymies,S. (red.), Dyplomacja czy siła? UE w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2009,
- Peterson, J., M. Shackleton, J.(eds.), The Institutions of the European Union, third edition, Oxford, Oxford University Press, 2012.
- Rewizorski,M., Przybylska-Maszner,B. System instytucjonalny Unii Europejskiej po Traktacie z Lizbony. Aspekty polityczne i prawne, Warszawa 2012.
- Rynarzewski,T., Nawrot,K., Zajączkowski,K.,Cieślik,E. Potencjał gospodarczy i możliwości rozwojowe Afryki. Polska perspektywa, PWE, Warszawa 2017.
- Zając,J.(red.), Unia Europejska w regionie śródziemnomorskim: między polityką wspólną a interesami państw członkowskich,Warszawa 2014.
- Zajączkowski, K. Ameryka Łacińska w polityce Unii Europejskiej, (w:) M.F. Gawrycki (red.), Ameryka Łacińska we współczesnym świecie, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2006.
- Zajączkowski,K. Międzynarodowy potencjał gospodarczy Unii Europejskiej w dobie wyzwań globalnych w: B. Góralczyk (red.), Unia Europejska jako aktor na scenie globalnej. Razem czy osobno?,Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: