Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny,WoS) 4100-5SPKKDIIEEWOS
Praktyki dydaktyczne w semestrze zimowym na III roku studiów w specjalności dodatkowej z nauczania przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie obejmują 30 godzin lekcyjnych. Z obowiązujących 30 godzin: co najmniej 10 godzin powinno być przeprowadzone przez studenta z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie w klasie VIII szkoły podstawowej (lub VII i VIII). 20 godzin obserwacji lekcji można odbyć na lekcjach WOS-u i przedmiotach pokrewnych. Ważnym elementem obserwacji są spostrzeżenia i uwagi studenta, które zapisuje w dzienniczku praktyk.
Praktyki (na podstawie dziennika praktyk, teaching portfolio, potwierdzenia odbycia praktyk i opinii Mentora) zalicza opiekun praktyk III roku w specjalności dodatkowej z nauczania Wiedzy o Społeczeństwie.
W cyklu 2024Z:
Praktyki dydaktyczne w semestrze zimowym na III roku studiów w specjalności dodatkowej z nauczania przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie obejmują 30 godzin lekcyjnych. Z obowiązujących 30 godzin: co najmniej 10 godzin powinno być przeprowadzone przez studenta z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie w klasie VIII szkoły podstawowej (lub VII i VIII). 20 godzin obserwacji lekcji można odbyć na lekcjach WOS-u i przedmiotach pokrewnych. Ważnym elementem obserwacji są spotrzeżenia i uwagi studenta, które zapisuje w dzienniczku praktyk. |
W cyklu 2025Z:
Praktyki dydaktyczne w semestrze zimowym na III roku studiów w specjalności dodatkowej z nauczania przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie obejmują 30 godzin lekcyjnych. Z obowiązujących 30 godzin: co najmniej 10 godzin powinno być przeprowadzone przez studenta z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie w klasie VIII szkoły podstawowej (lub VII i VIII). 20 godzin obserwacji lekcji można odbyć na lekcjach WOS-u i przedmiotach pokrewnych. Ważnym elementem obserwacji są spostrzeżenia i uwagi studenta, które zapisuje w dzienniczku praktyk. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W03: metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem WOS
S_W06: w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_W08: różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U02: samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem WOS
S_U03: diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia
S_U04: obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania wiedzy o społeczeństwie w oddziałach jedno i dwujęzycznych oraz wybrać i
zastosować właściwy sposób postępowania
S_U05: obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania WOS oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U06: wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U12: porozumiewać się w języku polskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K02: refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego
rozwoju i kształcenia
S_K04: prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
S_K05: współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K06: odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K07: prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
S_K09: podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
S_K10: dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia praktyk dydaktycznych jest wstawienie na platformie Kampus 2, w wyznaczonym przez opiekuna praktyk terminie, następujących dokumentów:
- dziennika praktyk (podpisanego przez Mentora),
- teaching portfolio: 5 konspektów lekcji wraz pomocami dydaktycznymi
- potwierdzenia odbytych praktyk (na podstawie dokumentów praktyk, które studenci przedstawiają w szkole)
- oraz na podstawie opinii Mentora (wysłanej bezpośrednim mailem do opiekuna praktyk)
Kryteria szczegółowe:
5 (bdb) – 5! (bdb!)
- starannie wypełniony dziennik praktyk (zgodnie z podanym wzorem) z bardzo trafnymi spostrzeżeniami z obserwowanych i przeprowadzonych lekcji,
- bardzo dobra opinia nauczyciela mentora
- rzetelnie opracowane konspekty lekcji złożone w Portfolio wraz z pomocami dydaktycznymi przygotowanymi i wykonanymi przez studenta, potwierdzające bardzo dobrą znajomość metodyki wiedzy o społeczeństwie i umiejętność jej zastosowania w praktyce
- terminowe* złożenie wszystkich dokumentów potwierdzających odbycie praktyk
4 (db) – 4,5 (db+)
- drobne uchybienia w dzienniku praktyk, np.: niepełny opis niektórych obserwowanych i przeprowadzonych lekcji; częściowy brak uwag własnych studenta
- bardzo dobra lub dobra opinia nauczyciela mentora
- drobne uchybienia formalne w konspektach lekcji złożonych w Portfolio, poprawnie opracowane pomoce dydaktyczne przez studenta, potwierdzające dobrą znajomość metodyki nauczania wiedzy o społeczeństwie i umiejętność jej zastosowania w praktyce
- terminowe* złożenie wszystkich dokumentów potwierdzających odbycie praktyk
3 (dst) – 3,5 (dst.+)
- niestarannie wypełniony dziennik praktyk, mało lub brak własnych uwag i spostrzeżeń, niespójne zapisy
- dobra lub dostateczna opinia nauczyciela mentora
- uchybienia formalne w konspektach lekcji złożonych w Portfolio; niestaranne, nieodpowiednie środki dydaktyczne lub ich brak; przedstawione materiały świadczą o słabej znajomości metodyki nauczania wiedzy o społeczeństwie i niewystarczającej umiejętność jej zastosowania w praktyce
Brak zaliczenia - jeśli opisane powyżej kryteria nie są spełnione
*terminowe złożenie dokumentów nie dotyczy studentów wyjeżdżających na wymianę Erasmus+, szczególnych wypadków losowych, pobytów w szpitalu, zwolnień lekarskich, czy też ukończenie praktyk po zakończeniu zajęć akademickich, praktyki Erasmus+, zielone szkoły etc.
Praktyki zawodowe
Odbywają się w wymiarze 30 godzin i obejmują II etap edukacyjny.
Literatura
Podstawa programowa Wiedzy o społeczeństwie dla II etapu edukacyjnego, obowiązująca od roku szkolnego 2024/25: Cele kształcenia, Treści nauczania.
Wskazany przez Mentora podręcznik i przewodnik metodyczny (Nowa Era, WSiP, Operon, CEO, MAC Edukacja).
Literatura wskazana przez Mentora.
W cyklu 2024Z:
Wskazana przez Mentora. |
W cyklu 2025Z:
Podstawa programowa Wiedzy o społeczeństwie dla II etapu edukacyjnego, obowiązująca od roku szkolnego 2024/25: Cele kształcenia, Treści nauczania. |
Uwagi
W cyklu 2025Z:
1. Nowa podstawa programowa Wiedzy o Społeczeństwie znajduje się na platformie Kampus 2. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: