Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny,WoS) 4100-5SPKKDIIEEWOS
Praktyki dydaktyczne w semestrze zimowym na III roku studiów w specjalności dodatkowej z nauczania przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie obejmują 30 godzin lekcyjnych. Z obowiązujących 30 godzin: co najmniej 10 godzin powinno być przeprowadzone przez studenta z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie w klasie VIII szkoły podstawowej (lub VII i VIII). 20 godzin obserwacji lekcji można odbyć na lekcjach WOS-u i przedmiotach pokrewnych. Ważnym elementem obserwacji są spostrzeżenia i uwagi studenta, które zapisuje w dzienniczku praktyk.
Praktyki (na podstawie dziennika praktyk, teaching portfolio, potwierdzenia odbycia praktyk i opinii Mentora) zalicza opiekun praktyk III roku w specjalności dodatkowej z nauczania Wiedzy o Społeczeństwie.
W cyklu 2023Z:
Praktyki dydaktyczne w semestrze zimowym na III roku studiów w specjalności dodatkowej z nauczania przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie obejmują 30 godzin lekcyjnych. Z obowiązujących 30 godzin: co najmniej 10 godzin powinno być przeprowadzone przez studenta z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie w klasie VIII szkoły podstawowej (lub VII i VIII). 20 godzin obserwacji lekcji można odbyć na lekcjach WOS-u i przedmiotach pokrewnych. Ważnym elementem obserwacji są spotrzeżenia i uwagi studenta, które zapisuje w dzienniczku praktyk. |
W cyklu 2024Z:
Praktyki dydaktyczne w semestrze zimowym na III roku studiów w specjalności dodatkowej z nauczania przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie obejmują 30 godzin lekcyjnych. Z obowiązujących 30 godzin: co najmniej 10 godzin powinno być przeprowadzone przez studenta z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie w klasie VIII szkoły podstawowej (lub VII i VIII). 20 godzin obserwacji lekcji można odbyć na lekcjach WOS-u i przedmiotach pokrewnych. Ważnym elementem obserwacji są spotrzeżenia i uwagi studenta, które zapisuje w dzienniczku praktyk. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
S_W01: w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: pedagogika, psychologia właściwych dla kierunku nauczanie Wiedzy o społeczeństwie, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania WOS -u na II etapie edukacyjnym
S_W03: metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem WOS
S_W04: w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różne uwarunkowania tego procesu
S_W06: w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_W07: w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
S_W08: różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
S_W09: metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
S_W10: w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
S_W11: w podstawowym stopniu prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem WOS
S_W19: podstawę programową dotyczącą treści nauczania WOS na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
S_U02: samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem WOS
S_U03: diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia
S_U05: obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania WOS oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U06: wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U07: posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
S_U08: posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
S_U10: pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego
S_U12: porozumiewać się w języku polskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim
S_U19: wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem WOS
S_U20: pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych
S_U23: animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
S_U24: zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami
S_K04: prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
S_K05: współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K06: odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K07: prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
S_K09: podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
S_K10: dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia praktyk dydaktycznych jest zarejestrowanie się na platformie COME i oddanie w wyznaczonym przez Zespół ds. praktyk terminie następujących dokumentów:
- Dziennika praktyk
- Teaching portfolio z 3 konspektami lekcji wraz pomocami dydaktycznymi
- Opinia mentora (bezpośredni mail do opiekuna praktyk)
- Dokumentów potwierdzających odbyte praktyki
Kryteria szczegółowe:
5 (bdb) – 5! (bdb!)
- starannie wypełniony dziennik praktyk z opisem/spostrzeżeniami/uwagami obserwowanych lekcji wg wytycznych podanych przez opiekuna praktyk
- bardzo dobra opinia nauczyciela mentora
- rzetelnie opracowane konspekty lekcji złożone w Portfolio wraz z pomocami dydaktycznymi przygotowanymi i wykonanymi przez studenta, potwierdzające bardzo dobrą znajomość metodyki wiedzy o społeczeństwie i umiejętność jej zastosowania w praktyce
- terminowe* złożenie wszystkich dokumentów potwierdzających odbycie praktyk
4 (db) – 4,5 (db+)
- drobne uchybienia w dzienniku praktyk, niepełny opis niektórych obserwowanych lekcji
- dobra opinia nauczyciela mentora
- drobne uchybienia formalne w konspektach lekcji złożonych w Portfolio, inne pomoce dydaktyczne przygotowane przez studenta, potwierdzające dobrą znajomość metodyki nauczania wiedzy o społeczeństwie i umiejętność jej zastosowania w praktyce
- terminowe* złożenie wszystkich dokumentów potwierdzających odbycie praktyk
3 (dst) – 3,5 (dst.+)
- niestarannie wypełniony dziennik praktyk, brak opisów lekcji, dużo skreśleń, chaotyczne i niezrozumiałe zapisy
- dostateczna opinia nauczyciela mentora
- uchybienia formalne w konspektach lekcji złożonych w Portfolio, niestaranne, nieodpowiednie materiały wizualne (np. zbyt małe, niewyraźne zdjęcia, ‘flashcards’ / brak pomocy dydaktycznych. Przedstawione materiały świadczą o słabej znajomości metodyki nauczania wiedzy o społeczeństwie i braku umiejętność jej zastosowania w praktyce
- złożenie pełnej dokumentacji po terminie ustalonym w regulaminie praktyk bez żadnego formalnego powodu
Brak zaliczenia - jeśli opisane powyżej kryteria nie są spełnione
*terminowe złożenie dokumentów nie dotyczy studentów wyjeżdżających na wymianę Erasmus+, szczególnych wypadków losowych, pobytów w szpitalu, zwolnień lekarskich, czy też ukończenie praktyk po zakończeniu zajęć akademickich, praktyki Erasmus+, zielone szkoły ect.
Literatura
Wskazana przez Mentora.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: