Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu: dydaktyka przedmiotowa (język niemiecki) 4100-5SDPN
Program jest przewidziany do realizacji w trakcie dwóch semestrów. Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania zajęć w przedszkolu i lekcji języka niemieckiego w pierwszym i drugim etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka niemieckiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz społecznych form uczenia się.
Omawiane zagadnienia to: rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych, nauczanie słownictwa, gramatyki, wymowy i intonacji, nauczanie interakcji i mediacji językowej, przedszkolne nauczanie języka niemieckiego, wykorzystanie gier i zabaw, wykorzystanie muzyki, rola realioznawstwa i kulturoznawstwa, obserwacja lekcji języka obcego i planowanie nauczania.
Nakład pracy studenta:
1 semestr:
30 godzin zajęć kontaktowych,
30 godzin pracy samodzielnej.
2 semestr:
30 godzin zajęć kontaktowych,
30 godzin pracy samodzielnej.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku nauczanie języków obcych, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności edukacyjnej H1P_W01
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności H1P_W02
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych H1P_W03
K_W04 ma podstawową wiedzę o prawnych i ekonomicznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z nauczaniem języków obcych H1P_W06
K_W05 ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w instytucjach związanych z nauczaniem języków obcych H1P_W07
K_W06 ma podstawową wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach związanych z pracą w instytucjach edukacyjnych H1P_W09
Umiejętności
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów H1P_U01
K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych H1P_U02
K_U03 samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych H1P_U03
K_U04 posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację zadań związanych z nauczaniem języków obcych H1P_U04
K_U05 posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny jakości w nauczaniu języków obcych H1P_U06
K_U08 potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania H1P_U09
Kompetencje społeczne
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie H1P_K01
K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role H1P_K02
K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania H1P_K03
K_K04 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu H1P_K04
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie ponad 60% punktów w trzech zakresach:
-pisemny test zaliczeniowy (maks. 40 punktów)
Na podstawie przeczytanej literatury student wymienia elementy sekwencji dydaktycznych, definiuje części składowe procesów, wyjaśnia znaczenie terminów, uzasadnia, proponuje i projektuje rozwiązania dydaktyczne, ilustruje przykładami podane twierdzenia.
-przygotowanie autorskich materiałów dydaktycznych/praca na platformie (maks. 30 punktów)
-ustne zaliczenie udziału w zajęciach (maks. 30 punktów)
Studenci, którzy byli obecni na wszystkich zajęciach i wykonali zaplanowane do wykonania na nich zadania są zwolnieni z zaliczenia ustnego i otrzymują za nie maksymalną liczbę punktów.
Konieczne jest zdobycie przynajmniej połowy punktów z każdego zakresu.
Kryteria oceny końcowej:
Poniżej 60 - 2,0
60-68 - 3,0
69-78 - 3,5
79-88 - 4,0
89-96 – 4,5
Powyżej 97 – 5,0
Studenci, którzy z dowolnej przyczyny nie uczestniczyli w zajęciach lub byli nieprzygotowani, mają możliwość ustnego zaliczenia danego tematu podczas dyżuru.
Praktyki zawodowe
Zajęcia są zintegrowane z praktyką pedagogiczną
Literatura
Bausch Karl-Richard, Christ Herbert, Krumm Hans-Jürgen (2000): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Stuttgart: UTB
Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner, G. (2003): Deutschunterricht planen. Berlin / München: Langenscheidt
Caunneau, I. (1992): Hören, brummen, sprechen. München: Klett
Dahlhaus, B. (1992): Fertigkeit Hören. Berlin / München: Langenscheidt
Dauvillier, Ch. / Lévy-Hillerich, D. (2006): Spiele im Deutschunterricht. Berlin / München: Langenscheidt
Glaboniat, M. / Müller, M. / Rusch, P. (2002): Profile Deutsch. Berlin / München: Langenscheidt
Häussermann / Piepho (1996): Aufgaben-Handbuch. München: Iudicium
Jaffke, Ch. (1996): Fremdsprachenunterricht auf der Primarstufe. Seine Begründung und Praxis in der Waldorfpädagogik. Weinheim: Deutscher Studien Verlag
Komorowska (2002): Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna
Pamuła, M. (2005): Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa: Fraszka Edukacyjna
Schwerdtfeger, I. C. (2005): Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Berlin / München: Langenscheidt
Storch. G. (1999): Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik: Theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltung. Paderborn: Fink
Trim, J., North, B.,Coste, D. (2001): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: Lernen, lehren, beurteilen. München: Langenscheidt
Wicke, R. -E. (2000): Grenzüberschreitungen. Der Einsatz von Musik, Fotos und Kunstbildern im Deutsch-als-Fremdsprache-Unterricht in Schule und Fortbildung. München: Iudicium
Wicke, R. -E. (2003): Aktiv und kreativ lernen. Projektorientierte Spracharbeit im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. München: Max Hueber Verlag
Zawadzka, E. / Karpeta-Peć, B./ Peć, J. / Wolski, P. (2002): Fantastisch! Poradnik metodyczny dla nauczyciela. Warszawa: REA.
Czasopismą: „Fremdsprache Deutsch“, "Frühes Deutsch", "Języki Obce w Szkole" - wybrane artykuły
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: