Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (język niemiecki) 4100-5SDPIIEENIEM
Program jest przewidziany do realizacji w trakcie jednego semestru. Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania zajęć w z języka niemieckiego w drugim etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka niemieckiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz społecznych form uczenia się.
Omawiane zagadnienia to: rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych, nauczanie słownictwa, wymowy i intonacji, nauczanie interakcji i mediacji językowej, otwarte formy w nauczaniu języka niemieckiego, wykorzystanie gier i zabaw, wykorzystanie muzyki, rola realioznawstwa i kulturoznawstwa, obserwacja lekcji języka obcego i planowanie nauczania.
Nakład pracy studenta:
30 godzin zajęć kontaktowych
30 godzin pracy samodzielnej na platformie Moodle
W cyklu 2024Z:
Program jest przewidziany do realizacji w trakcie jednego semestru. Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania zajęć w z języka niemieckiego w drugim etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka niemieckiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz społecznych form uczenia się. Omawiane zagadnienia to: rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych, nauczanie słownictwa, wymowy i intonacji, nauczanie interakcji i mediacji językowej, otwarte formy w nauczaniu języka niemieckiego, wykorzystanie gier i zabaw, wykorzystanie muzyki, rola realioznawstwa i kulturoznawstwa, obserwacja lekcji języka obcego i planowanie nauczania. Nakład pracy studenta: 30 godzin zajęć kontaktowych 30 godzin pracy samodzielnej na platformie Moodle |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W02 niezbędną terminologię właściwą dla nauczania języków obcych
S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych na II etapie edukacyjnym
S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka niemieckiego na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
S_U05 obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych
S_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych
S_U22 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie ponad 60% punktów w trzech zakresach:
-pisemny test zaliczeniowy na (stacjonarnie lub na platformie) maks. 40 punktów)
Na podstawie przeczytanej literatury student wymienia elementy sekwencji dydaktycznych, definiuje części składowe procesów, wyjaśnia znaczenie terminów, uzasadnia, proponuje i projektuje rozwiązania dydaktyczne, ilustruje przykładami podane twierdzenia.
-przygotowanie autorskich materiałów dydaktycznych/zadania na platformie (maks. 30 punktów)
-ustne zaliczenie udziału w zajęciach (maks. 30 punktów).
Studenci, którzy byli obecni na wszystkich zajęciach i wykonali zaplanowane do wykonania na nich zadania są zwolnieni z zaliczenia ustnego i otrzymują za nie maksymalną liczbę punktów.
Konieczne jest zdobycie przynajmniej połowy punktów z każdego zakresu.
Kryteria oceny końcowej:
Poniżej 60 - 2,0
60-68 - 3,0
69-78 - 3,5
79-88 - 4,0
89-96 – 4,5
Powyżej 97 – 5,0
Studenci, którzy z dowolnej przyczyny nie uczestniczyli w zajęciach lub byli nieprzygotowani, mają możliwość ustnego zaliczenia danego tematu podczas dyżuru.
Praktyki zawodowe
Zajęcia są zintegrowane z praktyką pedagogiczną
Literatura
Brinitzer, Michaela; Hantschel, Hans-Jürgen; Kroemer, Sandra; Möller-Frorath, Monika; Ros-El-Hosni, Lourdes (2016): DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 2. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen GmbH (Deutsch als Fremdsprache).
Burwitz-Melzer, Eva, Mehlhorn, Grit, Riemer, Claudia, Bausch, Karl-Richard i Krumm, Hans-Jürgen (red.) (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen: A. Francke Verlag
Czaplikowska, Renata (2019): Kleines Fachlexikon der DaF-Didaktik. Theorie und Unterrichtspraxis. we współpracy z Kubacki Artur Dariusz. Chrzanów: Wydawnictwo Biuro Tłumaczeń Kubart.
Czaplikowska, Renata; Kubacki, Artur (2010): Grundlagen der Fremdsprachendidaktik. Unterrichtsbuch. Kraków: Wydawnictwo Krakowskie.
Czaplikowska, Renata; Kubacki, Artur Dariusz (2016): Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Lehr- und Übungsbuch für künftige DaF-Lehrende. Chrzanów: Wydawnictwo Biuro Tłumaczeń Kubart.
Glaboniat, Manuela; Müller, Martin; Rusch, Paul; Schmitz, Helen; Wertenschlag, Lukas (2017): Profile deutsch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen : Lernzielbestimmungen, Kannbeschreibungen, kommunikative Mittel, Niveau A1-A2, B1-B2, C1-C2. Version 2.0. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen (Deutsch als Fremdsprache).
Hecke, Carola; Surkamp, Carola (2015): Bilder im Fremdsprachenunterricht. Neue Ansätze, Kompetenzen und Methoden. Tübingen: Narr Francke Attempto
Salomo, Dorothe; Mohr, Imke (2020): DaF für Jugendliche. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen (Deutsch als Fremdsprache).
Roche, Jörg (2020): Fremdsprachenerwerb - Fremdsprachendidaktik. 4. überarb. u. erw. Auflage, revidierte Ausgabe. Stuttgart: UTB; Narr Francke Attempto.
Róg, Tomasz (2020): Nauczanie języków obcych. Teoria, badania, praktyka. Lublin: Wydawnictwo Werset.
Surkamp, Carola (2017): Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik
Trim, J. L. M. (red.) (2013): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen. Lernen, lehren, beurteilen ; [Niveau A1, A2, B1, B2, C1, C2. we współpracy z Marion Butz. Europarat. München: Klett-Langenscheidt.
W cyklu 2024Z:
Brinitzer, Michaela; Hantschel, Hans-Jürgen; Kroemer, Sandra; Möller-Frorath, Monika; Ros-El-Hosni, Lourdes (2016): DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 2. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen GmbH (Deutsch als Fremdsprache). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: