Metody kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 4100-4SMKSPEO
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a zwłaszcza ci doświadczający specyficznych trudności w uczeniu się (na przykład w nauce czytania i pisania - dysleksja) oraz trudności szkolnych spowodowanych zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), dyspraksją i zespołem Aspergera, wymagają dostosowania procesu nauczania języka obcego (np. w zakresie metod i technik nauczania, treści, czasu, zakresu niezbędnej pomocy, form pracy itd.) do ich indywidualnych potrzeb i możliwości. Kwestią kluczową jest posiadanie przez nauczycieli języków obcych wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia świadomych i efektywnych dydaktycznych działań włączających w tym zakresie. Istotne jest także wypracowanie postaw tolerancyjnych wśród nauczycieli wobec odmienności i różnorodności, akceptujących ideę inkluzji - nauczania włączającego, a także projektowania uniwersalnego (UDL) w edukacji, a co za tym idzie również indywidualizację podejścia w nauczaniu wszystkich uczniów jako normę.
Celem kursu jest uwrażliwienie studentów na potrzeby w zakresie kształcenia językowego wszystkich uczniów należących do grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale w szczególności kurs skupia się na uczniach ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania (dysleksją), a także z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), dyspraksją i zespołem Aspergera, które często współwystępują z dysleksją. Kurs wyposaża studentów w podstawową wiedzę i umiejętności dotyczące specyfiki dostosowania procesu nauczania języków obcych do specjalnych potrzeb edukacyjnych wybranej grupy uczniów w odniesieniu do nauczania elementów i sprawności językowych, zarządzania klasą, oceniania i egzaminowania.
W czasie kursu studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami i zasadami edukacji włączającej oraz projektowania uniwersalnego w edukacji. Studenci poznają zasady i techniki dostosowania procesu kształcenia językowego i wymagań edukacyjnych tak, aby uwzględnić indywidualne potrzeby i możliwości uczniów i właściwie zarządzać różnorodnością w klasie szkolnej.
Kurs skupia się na uczniach ze specyficznymi trudnościami w uczeniu, ale specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne mogą wynikać nie tylko ze specyficznych trudności w uczeniu się, lecz także z niepełnosprawności (np. intelektualnej, ruchowej, słuchowej, wzrokowej), niedostosowania społecznego i zagrożenia niedostosowaniem społecznym, zaburzeń komunikacji językowej, choroby przewlekłej, sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, niepowodzeń edukacyjnych, zaniedbań środowiskowych (związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi), trudności adaptacyjnych (związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego czy wcześniejszym kształceniem za granicą), a także ze szczególnych uzdolnień. Ze względu na ramy czasowe kursu, specjalne potrzeby wymienionej tu grupy uczniów zostaną tylko zasygnalizowane w trakcie kursu.
W cyklu 2023L:
W czasie kursu studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami i zasadami edukacji włączającej oraz projektowania uniwersalnego w edukacji. Studenci poznają zasady i techniki dostosowania procesu kształcenia językowego i wymagań edukacyjnych tak, aby uwzględnić indywidualne potrzeby i możliwości wszystkich uczniów i właściwie zarządzać różnorodnością w klasie szkolnej. |
W cyklu 2024L:
W czasie kursu studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami i zasadami edukacji włączającej oraz projektowania uniwersalnego w edukacji. Studenci poznają zasady i techniki dostosowania procesu kształcenia językowego i wymagań edukacyjnych tak, aby uwzględnić indywidualne potrzeby i możliwości wszystkich uczniów i właściwie zarządzać różnorodnością w klasie szkolnej. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W03 - metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych
S_W04 - w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różne uwarunkowania tego procesu
S_W09 - metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U03 - diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia
S_U05 - obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U06 - wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U08 - posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K07 - podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
S_K10 - dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest:
- uzyskanie pozytywnych ocen z testów cząstkowych przeprowadzanych w trakcie semestru i pracy projektowej,
- terminowe wykonywanie zadań na platformie CKC UW,
- przygotowanie i aktywny udział w zajęciach stacjonarnych (np. znajomość zalecanych lektur i materiałów, udział w dyskusji, prezentacje związane z tematyką zajęć),
- obecność na zajęciach stacjonarnych (dopuszcza się 1 nieobecność).
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną:
- ocen z testów (weryfikowane efekty kształcenia: S_W03, S_W04, S_W09, S_U03, S_U05, S_U06, S_U08, S_K07, S_K10)
- ocen za zadania online i offline - zależnie od typu i trudności zadania (weryfikowane efekty kształcenia: S_W03, S_W04, S_W09, S_U03, S_U05, S_U06, S_U08, S_K07, S_K10).
Skala ocen:
95-100% - 5
90-94% - 5-
85-89% - 4+
80-84% - 4
75-79% - 4-
70-74% - 3+
65-69% - 3
60-64% - 3-
0-59% - 2
Kryteria oceny zadań na platformie (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania):
- terminowość wykonania zadania,
- zgodność z instrukcją,
- kompletność,
- organizacja treści,
- jakość argumentacji/uzasadnienia,
- wnikliwość i jakość komentarzy (np. do postów i do zadań innych uczestników kursu)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa (wybrane rozdziały z poniższych pozycji):
Nijakowska, J., Kormos, J., Hanusova, S., Jaroszewicz, B., Kálmos, B., Imrene Sarkadi, A., Smith, A. M., Szymańska-Czaplak, E., Vojtkova, N., Alexiou, T., Košak Babuder, M., Mattheoudakis, M., Pižorn, K. (2016). DysTEFL2 – Dyslexia for teachers of English as a foreign language. Łódź: Department of Pragmatics, University of Łódź.
Delaney, M. (2016). Special Educational Needs. Oxford: Oxford University Press.
Daloiso, M. (2017). Supporting learners with dyslexia in the ELT classroom. Oxford: Oxford University Press.
Kormos, J., & Smith, A. M. (2012). Teaching languages to students with Specific Learning Differences. Bristol: Multilingual Matters.
Studenci zobowiązani są przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie lub dostarczonymi na zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje, filmy video).
Literatura dodatkowa:
Kormos, J. (2017). The second language learning processes of students with specific learning difficulties. New York: Routledge.
Nijakowska, J. (2010). Dyslexia in the foreign language classroom. Bristol: Multilingual Matters.
Kormos J., & Kontra, H. E. (2008). (Eds.), Language learners with special needs: An international perspective. Clevedon: Multilingual Matters.
British Council. (2012). Creating an inclusive learning experience for English language learners with specific needs: Case studies from around the British Council’s global network. https://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/B480_Special%20Need_Publication_A4_V5_Final_MR.pdf
Domagała- Zyśk E. (red.), (2013). English as a foreign language for the deaf and hard of hearing persons in Europe. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Olechowska, A. (2019). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Piskorska A., Krzeszowski T., Marek B. (2008). Uczeń z dysfunkcją wzroku na lekcji angielskiego Wskazówki metodyczne dla nauczycieli. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Domagała-Zyśk E. (2011). Strategie nauczania i wspierania ucznia ucznia z niepełnosprawnością na lekcjach i zajęciach językowych. H. Komorowska (red.) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf, 297-311.
Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE). Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych. https://www.ore.edu.pl/category/wydzialy/wydzial-specjalnych-potrzeb-edukacyjnych/
Cybulska, R., Dryjańska, J., Gotlin, K., Kłoda, M., Pomorska, K., Pyzikiewicz, A. (2016). Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/887/Uczen_z+zespolem_Aspergera_w_szkole_ogolnodostepnej.pdf
ORE. (2017). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. file:///C:/Users/user/Downloads/Uczen-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi-w-systemie-edukacji.pdf
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa (wybrane rozdziały z poniższych pozycji): Studenci zobowiązani są przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie lub dostarczonymi na zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje, filmy video). Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa (wybrane rozdziały z poniższych pozycji): Studenci zobowiązani są przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie lub dostarczonymi na zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje, filmy video). Literatura dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Tryb prowadzenia zajęć - mieszany – w sali i zdalnie. 14h zajęć stacjonarnych (w sali wykładowej) oraz 16h zajęć w trybie uczenia się na odległość (platforma CKC UW). |
W cyklu 2024L:
Tryb prowadzenia zajęć - mieszany – w sali i zdalnie. 14h zajęć stacjonarnych (w sali wykładowej) oraz 16h zajęć w trybie uczenia się na odległość (platforma CKC UW). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: