Kultura i historia USA dla nauczycieli języka 4100-4SKIHUSDNJO
Kurs oferuje ogólną wiedzę o historii i kulturze USA od czasów kolonialnych do dziś. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach, postaciach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia tożsamości amerykańskiej. Uwypukla idee i problemy pluralizmu i różnorodności kultury amerykańskiej. Stosowana jest perspektywa porównawcza z procesami w kraju ojczystym, co rozwija międzykulturowe oraz dydaktyczne kompetencje przyszłych nauczycieli oraz buduje perspektywę transatlantycką. Rola Polaków w rozwoju USA oraz wpływ USA na Polskę są istotnymi aspektami kursu. Analiza historyczna i kulturowa prowadzi do praktycznego zastosowania treści przedmiotowych do nauczania języka angielskiego na I i II etapie edukacyjnym.
Treści przedmiotowe obejmują:
1. Indianie i ich rdzenna cywilizacja
2. Kontakt Europy z Ameryką: odkrycia geograficzne i eksploracja Ameryki
3. Era kolonialna - Pocahontas/ Jamestown/ Plymouth/ Thanksgiving
4. Walka o niepodległość i Konstytucja Stanów Zjednoczonych
5. Ameryka na drodze ku imperium
6. Symbole narodowe USA
7. Federalny system rządzenia w USA, trójpodział władzy, checks-and-balances, proces wyborczy oraz instytucje polityczne
8. Podstawowe informacje o geografii i regionach kulturowych USA
9. Edukacja, religia, prawo
10. Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z etnicznością oraz wprowadzenie do immigracji w USA
11. Indianie – ich historia i znaczenie w kulturze; Czarni Amerykanie - ich historia i znaczenie w kulturze USA
12. Amerykanie hiszpańskiego pochodzenia - ich historia i znaczenie w kulturze USA; Amerykanie azjatyckiego pochodzenia - ich historia i znaczenie w kulturze
13. Polacy w kulturze i historii USA
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu nauki o kulturze i religii oraz historii, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym
K_W02 niezbędną terminologię z zakresu nauki o kulturze i religii oraz historii, właściwą dla nauczania języków obcych (K_W02)
K_W05 różne rodzaje struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzące między nimi relacje, ze szczególnym uwzględnieniem USA
-Absolwent potrafi:
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim
K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
K_U13 przygotować prace pisemne w języku angielskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U14 przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku obcym, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U15 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku angielskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
Absolwent jest gotów do:
K_K01 uczenia się przez całe życie
K_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
K_K03 odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
K_K08 uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z kursu wyznaczana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych przez studenta z następujących komponentów:
- ocena z prezentacji grupowej - 30 pkt. (wysoka jakość merytoryczna i techniczna, oryginalnie wykonane materiały – 30 pkt.; dobra jakość – 25 pkt.; jakość poprawna, nieliczne błędy – 20 pkt.; zła jakość i liczne błędy – 0 pkt.) (KW_01,02,05,019; KU_01,02,14,17,20; K_K03,05, 08)
- ocena z testu końcowego z podstawowych treści przedmiotowych - 30 pkt. (do 30 pkt. - ocena 5.0; do 25 pkt. - ocena 4.5; do 20 pkt. - ocena 4.0; od 15 pkt. - ocena 3.0, poniżej 15 pkt. - ocena 2.0) (K_W01,02,05, K_U01)
- ocena ciągła wystawiana na podstawie obserwacji aktywnego zaangażowania w kurs w sali dydaktycznej (10 pkt.) i na platformie (30 pkt. za 5 zadań obowiązkowych po max. 6 pkt.). Student jest zobowiązany wykonać w trakcie trwania zajęć wszystkie zadania umieszczone na platformie. (KW_01, 02, 05; K_U01,17; K_K03, 08)
Koniecznym warunkiem zaliczenia jest frekwencja na zajęciach stacjonarnych: dozwolona jest jedna nieobecność.
Brak prezentacji, wymaganej frekwencji, zaliczenia testu, otrzymanie mniej niż 15 pkt. za zadania z platformy i zgromadzenie poniżej 60 punktów za cały kurs uniemożliwia uzyskanie zaliczenia.
Student otrzymuje za cały kurs max. 100 punktów (do 100 - ocena 5.0; do 90 pkt. - ocena 4.5; do 80 pkt. - ocena 4.0; do 70 pkt. - ocena 3.5; od 60 pkt. - ocena 3.0, poniżej 60 pkt. - ocena 2.0).
Praktyki zawodowe
Zadania praktyczne wykonane w trakcie kursu mogą być zastosowane w trakcie pratyk dydaktycznych.
Literatura
Boyer, Paul S. American History: A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2012.
Lemert, Charles, ed. Social Theory: The Multicultural and Classic Readings. 3rd ed. Boulder: Westview Press, 2004.
O'Callaghan, Bryn. An Illustrated History of the USA. Longman.
Mauk, David, and John Oakland. American Civilization: An Introduction. 5th ed. London: Routledge, 2009.
Rozbicki, Michał J., and Krzysztof Michałek, eds. A Selection of Sources on the History and Culture of the United States of America: From Colonization to 1945. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1994.
Takaki, Ronald. A Different Mirror: A History of Multicultural America. Boston: Back Bay Books, 1993.
Tindall, George B., and David E. Shi. America: A Narrative History. 2 vols. New York: W.W. Norton, 1996.
US History in Brief. https://photos.state.gov/libraries/amgov/30145/publications-english/learner_english.pdf
Khan Academy. pl.khanacademy.org
PBS. www.pbs.org
US History. www.ushistory.org
www.history.com
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: