Emisja głosu 4100-4SEMIO
Program zajęć obejmuje następujące tematy:
- Zasady działania ludzkiego głosu
- Podstawy emisji głosu: umysł, ciało, oddech, głos
- Napięcia i relaks ciała i aparatu mowy w prawidłowej emisji - ćwiczenia
- Prawidłowy oddech – ćwiczenia oddychania torem żebrowo- przeponowym
- Koordynacja prawidłowego oddechu z pracą aparatu artykulacyjnego
- Wyrazistość mowy - ćwiczenia artykulacyjne i dykcyjne, grupowe i indywidualne.
- Jak mówić, aby inspirować uczniów - ćwiczenia grupowe i indywidualne
- Jak mówić , aby inni słuchali nas z przyjemnością - ćwiczenia grupowe i indywidualne
- Jak kontrolować głos w trudnych warunkach (emocji, stresu) ćwiczenia grupowe i indywidualne
- Jak zapobiegać zmęczeniu aparatu mowy i dbać o higienę głosu
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
S_W02
Student posiada niezbędna terminologię z zakresu emisji głosu. Potrafi opisać budowę narządu głosu oraz mechanizmy tworzenia głosu.
S_W20
Student zna zasady prawidłowej emisji głosu i funkcjonowania aparatu mowy i głosu.
• Posiada umiejętność oddychania torem żebrowo- przeponowym i sprawnej koordynacji oddechu z pracą aparatu artykulacyjnego
• Sprawnie wykorzystuje rezonatory i akcentowanie dla wzmocnienia dźwięku i przekazu wypowiedzi
• Sprawnie wykorzystuje dynamikę mowy
• Potrafi zapobiegać zmęczeniu aparatu mowy i dbać o higienę głosu
• Zna zagrożenia wynikające z nieprawidłowego używania głosu
S_U02
Student świadomie posługuje się głosem. Potrafi rozpoznać złe nawyki emisyjne i dykcyjne. Rozumie zależność i wpływ procesów psychicznych na jakość głosu oraz dostrzega związek prawidłowej postawy, umysłu i oddechu z poprawną emisją głosu.
Potrafi różnicować stan napięć i relaksacji narządu mowy.
S_U18
Student potrafi zaprezentować ćwiczenia rozluźniające i stabilizujące postawę ciała. Potrafi wykonać ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i dykcyjne.
Zna prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy
S_K02
Student potrafi wyznaczyć kierunki dalszej pracy nad głosem. Jest świadomy własnego potencjału i ograniczeń w tworzeniu głosu. Docenia korzyści wypływające z prawidłowej emisji i higieny głosu. Umie dbać o wyrazistość wypowiedzi i docenia jej wpływ na wizerunek mówcy.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Kryteria oceniania:
1. Obecność na zajęciach: na ocenę 5- min 80 % obecności, na ocenę 4: min 70% obecności , na ocenę 3: min 50 % obecności.
2. Aktywność w zajęciach: udział w dyskusjach, udział w ćwiczeniach ,
praca w parach i grupach, wykonywanie zadanych prac domowych.
Literatura
1. Settelen,Peter (1995), Just talk to me..from Private Voice to Public Speaker. Thorsons An Imprint of HarperCollinsPublishers, London
2. Linklater, Kristin (2006). Freeing the Natural Voice: Imagery and Art in the Practice of Voice and Language.Drama Publishers/Quite Specific Media; Rev Exp edition:London
3. Wilson, Joni, (2009), The voice of success : a woman’s guide to a powerful and persuasive voice, New York
4. Kenneth C. Crannell, sr. Voice and Articulation ,Fifth Edition (2012), Wadsworth Cengage Learning
5. Tarasiewicz, Bogumiła, (2014), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Wydawnictwo Universitas
6. Rodenburg, Patsy (2015), The Right to Speak: Working with the Voice, Publisher: Routledge; Reissue edition
7. Toczyska, Bogumiła (2015), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
8. Siedlecki, Andrzej (2016), Praca głosem, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE
9. Walencik-Topiłko, Anna, (2017), Głos jako narzędzie materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, Wydawnictwo Harmonia
10. Płusajska-Otto, (2017) , Podręcznik pracy głosem, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
11. Duarte N., Gutkowski M., Wspólbrzmienie:znajdź wspólny język z odbiorcami swojej prezentacji, Wyd. Onepress, 2012
12. Garbis K., , Presentation skills for managers, Wywyd.PWN, 2012d. McGraw, 2016
13. Reynolds G., Presentation Zen: Simple Ideas on PresentationDesign and Delivery, Wyd.new riders, 2019
14. Sipro J., Storrybuilding, Wyd.Oxford University Press, 2016
15. Steele W.R., Presentation Skills 201: How to take it to the next level, as a confodnent English Presenter, Wyd. Eric Piblishing, 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: