CLIL w nauczaniu WOS 4100-4SCLILO
Zakres tematyczny:
• zapoznanie uczestników z podstawami metody CLIL
• zapoznanie uczestników możliwościami nauczania i uczenia się ukierunkowanego na CLIL w polskim systemie edukacji (WOS)
• rozwinięcie umiejętności studentów w zakresie planowania i wdrożenia jednostek opartych na metodzie CLIL
• rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia uczestników poprzez prowadzenie ich w wyborze i przygotowaniu programu nauczania i materiałów dydaktycznych zorientowanych na CLIL
• uświadomienie studentom znaczenia zintegrowanego programu nauczania CLIL dla dalszego rozwoju uczniów w kształceniu przedmiotowym CLIL
• zapoznanie uczestników z kompetencjami, które ma nabyć nauczyciel CLIL
Tematy:
Podstawowe cechy CLIL; zastosowanie CLIL w nauczaniu WOS
Polski program nauczania i możliwości nauczania z wykorzystaniem CLIL (WOS)
Planowanie jednostek CLIL
Kompetencje nauczycieli CLIL
Rozwój umiejętności pozajęzykowych na lekcjach języka
Materiały CLIL - dostępne źródła i tworzenie własnych szablonów
Prezentacje projektów CLIL
W cyklu 2024L:
Tematy omawiane w semestrze letnim: - planowanie lekcji CLIL |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
S_W02: niezbędną terminologię z zakresu językoznawstwa, właściwą dla nauczania języków obcych
S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego i wiedzy o społeczeństwie na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
Absolwent potrafi:
S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim
S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych
S_U05 obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U09 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
S_U15 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim i obcym na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych oraz z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie
Absolwent jest gotów do:
S_K01 uczenia się przez całe życie
S_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
Kryteria oceniania
Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę, która zależy od spełnienia przez studenta poniższych wymagań:
SEMESTR ZIMOWY:
1. Obowiązkowa obecność na zajęciach
2. Jednostka CLIL (zadanie w portfolio) + refleksja na temat jej wdrożenia
3. Prace samodzielne (teksty i zadania) - wykonywane w domu i na platformie e-learningowej Kampus oraz w trakcie zajęć
SEMESTR LETNI:
1. Obowiązkowa obecność na zajęciach
2. Plan lekcji CLIL (zadanie w portfolio) + refleksja na temat jej wdrożenia
3. Przeprowadzenie symulacji lekcji bądź części lekcji CLIL
4. Krótkie prace samodzielne (teksty i zadania) - wykonywane w domu i na platformie e-learningowej Kampus
Literatura
Coyle, D., P. Hood & D. Marsh (2010) Content and Language Integrated Learning.
Ioannou-Georgiou, S., Pavlou P. (eds.) (2011) Guidelines for CLIL Implementation in Primary and Pre-primary Education.
Johnstone, Kubanek, Edelenbos
Mehisto, Marsh and Frigols. Uncovering CLIL. 2007.
W cyklu 2024L:
Coyle, D., P. Hood & D. Marsh (2010) Content and Language Integrated Learning. Ioannou-Georgiou, S., Pavlou P. (eds.) (2011) Guidelines for CLIL Implementation in Primary and Pre-primary Education. Mehisto, Marsh and Frigols. Uncovering CLIL. 2007. Podstawa programowa WOS dla szkoły podstawowej Marsh, D., Langé, G. (eds.) (1999) Implementing Content and Language Integrated Learning, A TIE-CLIL Foundation Course Reader, TIE-CLIL Project, Jyväskylä, Finland. Criteria for producing CLIL learning material Peeter Mehisto Towards quality-CLIL: successful planning and teaching strategies. Oliver Mayer CLIL Teacher competences 2001.Kazianka et al. European Commission (2006) Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe. Eurydice: Brussels |
Uwagi
W cyklu 2024L:
Kurs obejmuje 30 godzin dydaktycznych w semestrze i jest prowadzony w trybie mieszanym: - 14 godzin: stacjonarnie, w terminach wskazanych w planie zajęć na semestr letni 2023/24, dostępnym na stronie CKNJOiEE UW - 16 godzin: w trybie asynchronicznym, na platformie Kampus. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: