CLIL w nauczaniu WOS 4100-4SCLILO
Zakres tematyczny:
• zapoznanie uczestników z podstawami metody CLIL
• zapoznanie uczestników możliwościami nauczania i uczenia się ukierunkowanego na CLIL w polskim systemie edukacji (WOS)
• rozwinięcie umiejętności studentów w zakresie planowania i wdrożenia jednostek opartych na metodzie CLIL
• rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia uczestników poprzez prowadzenie ich w wyborze i przygotowaniu programu nauczania i materiałów dydaktycznych zorientowanych na CLIL
• uświadomienie studentom znaczenia zintegrowanego programu nauczania CLIL dla dalszego rozwoju uczniów w kształceniu przedmiotowym CLIL
• zapoznanie uczestników z kompetencjami, które ma nabyć nauczyciel CLIL
Tematy:
Podstawowe cechy CLIL; zastosowanie CLIL w nauczaniu WOS
Polski program nauczania i możliwości nauczania z wykorzystaniem CLIL (WOS)
Planowanie jednostek CLIL
Kompetencje nauczycieli CLIL
Rozwój umiejętności pozajęzykowych na lekcjach języka
Materiały CLIL - dostępne źródła i tworzenie własnych szablonów
Prezentacje projektów CLIL
W cyklu 2023L:
Tematy omawiane w semestrze letnim: - planowanie lekcji CLIL |
W cyklu 2024L:
Tematy omawiane w semestrze letnim: - planowanie lekcji CLIL |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych
Umiejętności: absolwent potrafi:
S_U05 obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U13 przygotować prace pisemne w języku polskim i języku obcym, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S_U13 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem wiedzy o społeczeństwie w języku polskim i angielskim korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i angielskim) i nowoczesnych technologii (TIK)
S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych, opcjonalnie z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie
S_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych
Kryteria oceniania
Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę, która zależy od spełnienia przez studenta poniższych wymagań:
SEMESTR ZIMOWY:
1. Obowiązkowa obecność na zajęciach
2. Jednostka CLIL (zadanie w portfolio) + refleksja na temat jej wdrożenia
3. Prace samodzielne (teksty i zadania) - wykonywane w domu i na platformie e-learningowej Kampus oraz w trakcie zajęć
SEMESTR LETNI:
1. Obowiązkowa obecność na zajęciach
2. Plan lekcji CLIL (zadanie w portfolio) + refleksja na temat jej wdrożenia
3. Przeprowadzenie symulacji lekcji bądź części lekcji CLIL
4. Krótkie prace samodzielne (teksty i zadania) - wykonywane w domu i na platformie e-learningowej Kampus
Literatura
Coyle, D., P. Hood & D. Marsh (2010) Content and Language Integrated Learning.
Ioannou-Georgiou, S., Pavlou P. (eds.) (2011) Guidelines for CLIL Implementation in Primary and Pre-primary Education.
Johnstone, Kubanek, Edelenbos
Mehisto, Marsh and Frigols. Uncovering CLIL. 2007.
W cyklu 2023L:
Coyle, D., P. Hood & D. Marsh (2010) Content and Language Integrated Learning. Ioannou-Georgiou, S., Pavlou P. (eds.) (2011) Guidelines for CLIL Implementation in Primary and Pre-primary Education. Mehisto, Marsh and Frigols. Uncovering CLIL. 2007. Podstawa programowa WOS dla szkoły podstawowej Marsh, D., Langé, G. (eds.) (1999) Implementing Content and Language Integrated Learning, A TIE-CLIL Foundation Course Reader, TIE-CLIL Project, Jyväskylä, Finland. Criteria for producing CLIL learning material Peeter Mehisto Towards quality-CLIL: successful planning and teaching strategies. Oliver Mayer CLIL Teacher competences 2001.Kazianka et al. European Commission (2006) Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe. Eurydice: Brussels |
W cyklu 2024L:
Coyle, D., P. Hood & D. Marsh (2010) Content and Language Integrated Learning. Ioannou-Georgiou, S., Pavlou P. (eds.) (2011) Guidelines for CLIL Implementation in Primary and Pre-primary Education. Mehisto, Marsh and Frigols. Uncovering CLIL. 2007. Podstawa programowa WOS dla szkoły podstawowej Marsh, D., Langé, G. (eds.) (1999) Implementing Content and Language Integrated Learning, A TIE-CLIL Foundation Course Reader, TIE-CLIL Project, Jyväskylä, Finland. Criteria for producing CLIL learning material Peeter Mehisto Towards quality-CLIL: successful planning and teaching strategies. Oliver Mayer CLIL Teacher competences 2001.Kazianka et al. European Commission (2006) Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe. Eurydice: Brussels |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Kurs obejmuje 30 godzin dydaktycznych w semestrze i jest prowadzony w trybie mieszanym: - 14 godzin: stacjonarnie, w terminach wskazanych w planie zajęć na semestr letni 2023/24, dostępnym na stronie CKNJOiEE UW - 16 godzin: w trybie asynchronicznym, na platformie Kampus. |
W cyklu 2024L:
Kurs obejmuje 30 godzin dydaktycznych w semestrze i jest prowadzony w trybie mieszanym: - 14 godzin: stacjonarnie, w terminach wskazanych w planie zajęć na semestr letni 2023/24, dostępnym na stronie CKNJOiEE UW - 16 godzin: w trybie asynchronicznym, na platformie Kampus. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: