Nauka języka niemieckiego 4100-3SNJNO
W trakcie zajęć wszystkie sprawności są ćwiczone w sposób zintegrowany. Zajęcia odbywają się wyłącznie w języku specjalności. Podstawowe cele zajęć to: pogłębienie i rozwijanie słownictwa, stosowanie poprawnej wymowy, rozwijanie kompetencji gramatycznej jako środka do zrealizowania określonych celów komunikacyjnych oraz rozwijanie sprawności językowych. Ponadto zajęcia kładą nacisk na rozwijanie autonomii studenta. Zajęcia wzbogacone są komponentem self access, składającym się z zajęć na platformie Come UW oraz zajęć wspomagających w sali.
Cele zajęć z podzialem na sprawności językowe.
Sprawności receptywne:
czytanie ze zrozumieniem
1.rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem, z wykorzystaniem różnych typów tekstów zawartych w podręczniku oraz innych materiałach autentycznych
2.poznanie przez studentów strategii czytania, które są niezbędne w rozwijaniu umiejętności rozumienia tekstów oryginalnych
3.ćwiczenie u studentów kompetencji warunkujących czytanie ze zrozumieniem, a mianowicie kompetencji: gramatycznej, leksykalnej i pragmatycznej; ćwiczenie umiejętności wyszukiwania najważniejszych informacji z tekstu i organizowania ich w formie planu
4.rozwijanie u studentów umiejętności globalnego oraz selektywnego rozumienia tekstów czytanych
słuchanie ze zrozumieniem
1.rozwijanie zdolności percepcji słuchowej studentów w odniesieniu do różnych typów materiałów audio zawartych w podręczniku oraz o charakterze autentycznym
2.ćwiczenie umiejętności słuchania globalnego i selektywnego krótkich materiałów, ukierunkowane na wybór najważniejszych informacji (robienie notatek, wiązanie ze sobą istotnych informacji w celu ich przedstawienia w formie uporządkowanej wypowiedzi ustnej)
3.ćwiczenie umiejętności prezentowania treści zawartych w nagraniu
4.ćwiczenie zdolności rozpoznawania form języka potocznego i dialektów oraz odróżnianie form używanych w języku mówionym i pisanym
5.rozwijanie u studentów umiejętności globalnego oraz selektywnego rozumienia tekstów słuchanych
Sprawności produktywne:
mówienie
1.rozwijanie umiejętności studentów w zakresie:
- prowadzenie rozmowy (dialogów) na tematy dnia codziennego
- formułowania pytań i precyzyjnych odpowiedzi
- formułowanie i prezentowanie własnego zdania na tematy poruszane przez omawiane teksty i nagrania z podręcznika oraz inne materiały autentyczne
- przedstawiania krótkiej i dłuższej wypowiedzi na podstawie tematyki poruszanej w tekście lub w nagraniu
- zabierania głosu w dyskusji (obrona własnego zdania, precyzowanie myśli, przeciwstawienie się odmiennej opinii)
2.ćwiczenie zdolności spójnej wypowiedzi ustnej na wybrany temat w języku niemieckim przy jednoczesnej kontroli poprawności językowej oraz fonetycznej na poziomie odpowiednio do stopnia znajomości języka
pisanie
1.zapoznanie studentów ze środkami językowymi oraz stylistycznymi, których analiza struktury pozwoli im opanować tworzenie krótkich listów, krótkich opisów, opowiadań, tekstu prezentującego własny punkt widzenia na podany temat i o określonej strukturze
2.uwrażliwienie studentów na typy błędów językowych i stylistycznych w tekstach przez nich przygotowanych
3.wdrażanie studentów do ćwiczeń polegających na poprawianiu błędów językowych, rozwijanie i pogłębianie wiedzy studentów w zakresie poprawności gramatycznej i stylistycznej poprzez ćwiczenia transformacyjne
Na zajęciach będą stosowane różne metody dydaktyczne, które mają na celu:
- zapoznanie studentów z nowym materiałem;
- zapewnienie utrwalenia zdobytej wiedzy;
- umożliwienie kontroli i oceny stopnia opanowania wiedzy.
Przykładowe metody dydaktyczne:
burza mózgów
inscenizacja
odgrywanie dialogów z podziałem na role
gry i zabawy językowe
opis
dyskusja
prezentacja
referat
Zakres tematyczny
Semestr zimowy:
1.Schule, Ausbildung, Studium, - Lebenswege
2.Altbau oder Neubau? - auf Wohnungssuche
3. Alles und mehr - im Einkaufszentrum
4. Ich werde ... - mein Bildungsweg
5. Kultur, Sport oder ... - Freizeitangebote
Semestr letni:
1. Neu an der Universität - Orientierung auf dem Campus
2. Sich bewerben - mein Praktikum
3. Kosten fürs Studium - das liebe Geld
4. Wir sind mobil - Verkehrsverbindungen
5. Der Bodensee - ein See und drei Länder
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Prowadzący ustala limit nieobecności podczas semestru. Wynosi on 2 dopuszczalne nieobecności w semestrze przy 30 godz. oraz 4 nieobecności w semestrze przy 60 godz. Osoby, które opuściły 60% zajęć (bez usprawiedliwienia) nie są dopuszczone do zaliczenia semestru, sesji egzaminacyjnej i muszą powtarzać semestr.
Częścią składową przedmiotu NJN jest praca samodzielna studenta w ramach
której są organizowane zajęcia uzupełniające. Zajęcia te obejmują 30 godzin w
semestrze, w tym: 20 godzin zajęć zamieszczonych na platformie uniwersyteckiej
Moodle CKC oraz 10 godzin zajęć synchronicznych (5 spotkań) w formie zdalnej
realizowanych poprzez Zoom lub Google Meet z udziałem wykładowcy.
Wszyscy studenci są rozliczani z zajęć uzupełniających w ramach przedmiotu
NJN w komponencie dotyczącym pracy własnej, który realizują uzyskując 60%
punktów z zadań udostępnionych na platformie uniwersyteckiej Moodle CKC.
Natomiast na zajęcia synchroniczne w trybie zdalnym uczęszczają wyłącznie studenci skierowani przez koordynatora przedmiotu NJN w oparciu o analizę ich postępów poczynionych w ramach zajęć NJN. Udział w zajęciach zdalnych studentów wytypowanych przez koordynatora przedmiotu NJN jest rozliczany w ramach pracy samodzielnej studenta w oparciu o frekwencję.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
S_W16 - procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku niemieckim
Umiejętności: student potrafi:
S_U01- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i zasobów w języku niemieckim na poziomie biegłości B1 wg ESOKJ;
S_U09- dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu;
S_U11-argumentować merytorycznie w języku niemieckim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski na poziomie biegłości B1 wg ESOKJ;
S_U12-porozumiewać się w języku polskim i niemieckim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i niemieckim;
S_U13- przygotowywać prace pisemne w języku niemieckim, właściwe dla studiowanego kierunku, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł na poziomie biegłości B1 wg ESOKJ;
S_U14-przygotowywać wystąpienia ustne w języku niemieckim, właściwe dla studiowanego kierunku, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł na poziomie biegłości B1 wg ESOKJ;
S_U17-absolwent potrafi posługiwać się językiem niemieckim na poziomie B1 ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
S_K01-uczenia się przez całe życie
S_K02-refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia;
S_04-prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym.
S_K05-współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role;
Kryteria oceniania
I. Informacje ogólne
Elementy obowiązkowe w systemie oceniania:
• pisemne zadania domowe (większe teksty pisane w domu)
• wypowiedzi ustne – ustna aktywność na zajęciach
• prace sprawdzające, pisane na zajęciach
• aktywność, obecność, przygotowanie do zajęć – w tym przygotowanie tekstów, mniejszych zadań pisemnych itp.
• przygotowywana, dłuższa wypowiedź studenta (może być przygotowana i przedstawiona w parach), np. prezentacja, krótki referat, műndliche Űberprűfung
• portfolio
• rozwiązane zadania z książki ćwiczeń, praca systematyczna
• praca na platformie COME
• test semestralny (pisany na przedostatnich zajęciach w semestrze) i zaliczenie ustne po semestrze letnim
II. Kryteria oceny dłuższych wypowiedzi ustnych
Prezentacja, krótki referat, dłuższa wypowiedź ustna, „mündliche Űberprüfung”, a także wypowiedź na zaliczeniu ustnym oceniane są według następujących kryteriów:
Treść: 2 pkt.
Słownictwo: 2,5 pkt.
Gramatyka: 2,5 pkt.
Płynność wypowiedzi: 1 pkt.
Wymowa: 2 pkt.
ŁĄCZNIE: 10 punktów
Dokładne kryteria oceny są także podane studentom przed każdym ocenianym wystąpieniem ustnym.
III. Kryteria oceny prac pisemnych
Ocena prac pisemnych obejmuje następujące elementy:
Poprawność językowa + Słownictwo + Komunikatywność oraz zgodność z tematem + Budowa tekstu – kompozycja i spójność tekstu.
Każde z wymienionych kryteriów oceniane jest w punktach.
IV. Portfolio
Elementem zaliczenia jest także portfolio. Portfolio powinno być prowadzone w sposób usystematyzowany i składać się z następujących części:
1. Klausuren und Korrekturen
2. Schriftliche Hausarbeiten und Korrekturen
3. Zusatzmaterialien (Texte, Űbungen)
4. Präsentationen
Student przedstawia na koniec semestru wykładowcy, który nadzoruje pracę studentów na platformie Come w ramach self access, portfolio z materiałami z zajęć. Niepełne, chaotyczne portfolio musi zostać uzupełnione, usystematyzowane i ponownie przedłożone do zaliczenia.
Portfolio udostępnianie jest w formie elektronicznej.
V. Uwagi końcowe i sposób wyliczenia oceny za semestr
Ocenę wyliczamy na podstawie liczby punktów uzyskanych u poszczególnych wykładowców oraz punktów z testu.
Na koniec semestru punkty uzyskane u wszystkich prowadzących oraz punkty z testu (Abschlusstest, w semestrze letnim także z zaliczenia ustnego) są sumowane.
Aby zaliczyć semestr student musi:
- uzyskać minimum 60% punktów u każdego wykładowcy,
- uzyskać minimum 60% punktów z każdego elementu testu końcowego, czyli 60% za HV, 60% za LV, 60% słownictwo, 60% za część pisemną oraz
- uzyskać minimum 60% punktów z zaliczenia ustnego (dotyczy semestru letniego).
Na zakończenie semestru zimowego i letniego odbędzie się końcowy test zaliczeniowy.
Test trwa maksymalnie 3 godziny i w tym czasie nie odbywają się inne zajęcia. Test składa się z następujących części:
- HV, LV, Schreiben oraz z testu leksykalno-gramatycznego (gramatyka – tylko z materiału przerabianego na zajęciach NJN)
(Gramatyka sprawdzana jest w ramach przedmiotu Gramatyka dla nauczycieli).
Na zakończenie semestru letniego odbędzie się zaliczenie ustne.
Zaliczenie będzie składało się z następujących elementów:
1. prezentacja na wylosowany temat i odpowiedź na 2 pytania do prezentacji
2. planowanie aktywności (prowadzenie dialogu)
W semestrze zimowym i letnim studenci 2. roku mogą uzyskać maksymalnie 200 punktów (100 od wykładowców + 50 pkt. za test końcowy+ 50 pkt. zaliczenie ustne)
Kryteria oceny ustnej:
– treść: (związek wypowiedzi z tematem, samodzielność, kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość)
– słownictwo
– poprawność gramatyczna
– płynność wypowiedzi
– poprawność fonetyczna
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Podręcznik: Kurs DaF A2, Kathrin Schweiger, Martina Nied Curcio, Simone Weidinger, Helga Würtz, Dr. Friederike Jin, Stuttgart, 2013, Klett Verlag
Spektrum Deutsch A2+/B1+, Schubert Verlag, A Buscha, S. Szita
Materiały uzupełniające:
Stuttgart, 2017. Dr. 2. Buscha A., Spektrum Deutsch A2+: Intergriertes Kurs-und Arbeitsbuch.
Leipzig, cop. 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: