Nauka języka angielskiego 4100-3SNJAO
Opis poszczególnych kursów bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego:
NJA - Czytanie
Głównym celem kursu NJA - Czytanie jest doskonalenie umiejętności czytania i rozwijanie umiejętności badawczych studenta (zbieranie, analizowanie, selekcjonowanie, ocenianie i syntezowanie informacji) oraz przygotowanie go do autonomicznej analizy tekstów o różnym charakterze. Analizowane są dwa rodzaje tekstów źródłowych: teksty kultury napisane w odmianie formalnej języka angielskiego oraz teksty naukowe. Praca z tekstem źródłowym obejmuje jego krytyczną analizę oraz próbę zintegrowania zawartych w nim informacji z dotychczasową wiedzą studenta. Podczas analizy tekstu źródłowego studenci identyfikują przedstawiony problem/tezę, zastosowaną argumentację/metody badawcze i wnioski do jakich doszedł autor tekstu. Poza dogłębnym zrozumieniem treści tekstu źródłowego student przyjmuje postawę krytyczną wobec napotkanych w tekście sądów i teorii. W ramach kursu studenci zapoznawani są także ze specyfiką dwóch odmian języka angielskiego: odmianą formalną oraz rejestrem akademickim i ich charakterystycznymi cechami. Zwraca się szczególną uwagę na następujące aspekty formalnego i naukowego rejestru języka angielskiego: słownictwo fachowe i terminologia, aspekty syntaktyczne, organizacja i struktura argumentacyjna tekstu, formalna i logiczna spójność tekstu. Kurs rozwija świadomość językową studenta i jego wrażliwość na dbałość o precyzyjne, poprawne logicznie i językowo wyrażanie własnych poglądów.
Cele kursu:
• Rozwijanie umiejętności czytania i interpretowania treści tekstów kultury w odmianie formalnej języka angielskiego oraz tekstów o charakterze naukowym
• Wyrabianie zdolności krytycznego myślenia
• Wyrabianie zdolności precyzyjnego i przejrzystego artykułowania myśli w odniesieniu do tekstu źródłowego
• Rozszerzanie znajomości słownictwa akademickiego z uwzględnieniem kontekstu na poziomie B2+/C1.
Zakres tematów w semestrze zimowym:
• wszechstronna i dogłębna analiza dłuższych tekstów akademickich , popularnonaukowych oraz artykułów prasowych o różnorodnej tematyce
• rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia
• elementy krytycznej analizy tekstu: autor, cel, odbiorca, teza, argumenty na poparcie tezy i ich ocena: fakt czy opinia
• ukryte i podwójne znaczenia, ironia, żart językowy
• rozwijanie znajomości i umiejętności zastosowania słownictwa akademickiego
Zakres tematów w semestrze letnim:
• wprowadzenie elementów wszechstronnej i dogłębnej analizy dłuższych tekstów akademickich, popularnonaukowych oraz artykułów prasowych o różnorodnej tematyce
• rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia
• rozwijanie znajomości i umiejętności zastosowania słownictwa akademickiego
• wprowadzenie elementów krytycznej analizy tekstu:
- autor, cel, odbiorca, teza, argumenty na poparcie tezy i ich ocena, fakt czy opinia
- identyfikacja sposobów na wzmocnienie siły argumentu
- ocena logiczności argumentu
- identyfikacja odnośników tekstowych,
- identyfikacja cech języka emocji i technik perswazji
- ukryte i podwójne znaczenia, ironia, żart językowy
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji przedmiotu NJA - Czytanie są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.
NJA - Pisanie
Głównymi celami kursu NJA- Pisanie jest poprawa precyzji użycia i rozszerzenie zakresu słownictwa, znajomości gramatyki i interpunkcji.
Kurs daje studentom możliwość analizy i tworzenia różnorodnych tekstów argumentacyjnych i krytycznych jak również zastosowania zaawansowanych technik pisarskich w przedstawieniu i organizacji własnych myśli. Na zajęciach prowadzić się będzie pracę indywidualną i w parach. Ocena będzie oparta na pracach domowych i tekstach pisanych w sali. W drugim semestrze studenci napiszą pracę o długości 3 000 wyrazów na wybrany temat związany z edukacją.
Zakres tematów w semestrze zimowym:
• Biografia członka rodziny
• Powtórzenie i utrwalenie użycia przedimków określonych i nieokreślonych
• Powtórzenie i utrwalenie interpunkcji: przecinek, średnik, apostrof, łacznik/myślnik
• Powtórzenie i utrwalenie struktury zdania: subordination, coordination, relative clauses, cleft-sentences
• Krytyczna analiza - pisanie
Zakres tematów w semestrze letnim:
Długi esej
• Wybór i zawężenie tematu pracy badawczej
• Formułowanie i zmiana tezy
• Czytanie uzupełniające i robienie notatek
• Wstęp zakończenie i szkic w pisaniu akademickim
• Wzmiankowanie, cytowanie, bibliografia i unikanie plagiatu
• Zaawansowane ćwiczenia dotyczące struktury zdania i akapitu, gramatyki, interpunkcji, streszczania i tłumaczenia
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji przedmiotu NJA - Pisanie są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.
NJA - Komunikacja ustna
Główne cele kursu NJA - Komunikacja ustna: rozwijanie umiejętności słuchania i mówienia, a także słownictwa na poziomie B2+/C1.
W trakcie zajęć studenci tworzą wypowiedzi ustne podczas wykonywania zadań, które angażują ich do podejmowania różnego rodzaju interakcji - pracy indywidualnej, w parach i grupowej, pozwalając im na rozwijanie poprawności i płynności w języku mówionym.
Zajęcia oparte na sytuacji problemowej zakładają:
1. przygotowanie się do zadania przy użyciu materiałów dydaktycznych (np. tekst, nagrania audio/video);
2. planowanie realizacji zadania;
3. wykonanie zadania (studenci pracują nad wyznaczonym tematem);
4. zrelacjonowanie rezultatów zadania oraz ich omówienie.
Zakres tematów w semestrze zimowym:
• Relacje interpersonalne
• Edukacja i wydarzenia bieżące
• Kultura i sztuka w edukacji
• Zdrowie
• Ekonomia
• Prezentacja 1: przygotowanie nagrania prezentacji ustnej
Uwaga: tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach
Zakres tematów w semestrze letnim:
• Środowisko miejskie i edukacyjne
• Zagadnienia społeczne w edukacji
• Psychologia wieku dziecięcego w edukacji
• Historia w edukacji
• Prezentacja 2: przygotowanie prezentacji do wygłoszenia w sali
Uwaga: tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji przedmiotu NJA - Komunikacja ustna są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.
W cyklu 2024Z:
Kurs praktycznego języka angielskiego w klasie drugiej ma na celu wykorzystanie istniejącej wiedzy uczniów na temat odmian wzorców mowy i niestandardowej wymowy angielskiej. Ponadto zachęca ucznia do większej pewności w umiejętności transkrypcji słowa mówionego i formułowania własnych zadań słuchowych na podstawie nagranego materiału. Zachęca także do korzystania z Internetu i biblioteki jako źródeł materiałów do zadań związanych z mówieniem/czytaniem/pisaniem. Ponadto rozwija świadomość zasad rządzących gramatyką, tworzeniem słów i formami wyrazowymi; rozwija wiedzę krytyczną i świadomość struktury tekstu; łączy kurs z innymi kursami językowymi i merytorycznymi uwzględnionymi w programie nauczania; przyczynia się do szerszej misji wytwarzania myślących, analitycznych absolwentów; oddziela argumentację obiektywną i subiektywną oraz identyfikuje i bada różne sposoby narracji. Kurs podkreśla znaczenie zrozumienia i docenienia umiejętności wymaganych do pisania akademickiego i dlatego opiera się na pracy z poprzedniego roku. Wreszcie zwiększa dokładność i zakres słownictwa, gramatyki i interpunkcji, umożliwiając uczniom zarządzanie i rozumienie różnorodnych tekstów oraz kompetentne stosowanie strategii rozwijania i porządkowania pomysłów, co pozwala zapewnić praktykę w zadaniach poprawiania błędów; uczyć wartości samorealizacji i korekty rówieśniczej; budować świadomość i wrażliwość na odmienność i różnicę, zarówno w klasie, jak i poza nią. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NJA - Czytanie
Absolwent potrafi:
K_U01: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku angielskim
K_U11: argumentować merytorycznie w języku angielskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
K_U12: porozumiewać się w języku angielskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku obcym
K_U14: przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku angielskim, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Absolwent jest gotów do:
K_K01: uczenia się przez całe życie
K_K02: refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
NJA - Pisanie
Absolwent potrafi:
K_U01: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku angielskim
K_U11: argumentować merytorycznie w języku angielskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
K_U12: porozumiewać się w języku angielskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku obcym
K_U13: przygotować prace pisemne w języku angielskim, właściwe dla
studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z
wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych
źródeł
Absolwent jest gotów do:
K_K01: uczenia się przez całe życie
K_K02: refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
NJA - Komunikacja ustna
Absolwent potrafi:
K_U01: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku angielskim
K_U11: argumentować merytorycznie w języku angielskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
K_U14: przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku angielskim, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U15: w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku angielskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
K_U18: posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu
Absolwent jest gotów do:
K_K01: uczenia się przez całe życie
K_K02: refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
K_K04: prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
K_K05: współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
W zajęciach bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego w semestrze letnim uczestniczą studenci, którzy uzyskali pozytywną ocenę ze wszystkich przedmiotów NJA w semestrze zimowym.
Wszystkie przedmioty z bloku Nauka Języka Angielskiego kończą się zaliczeniem na ocenę.
Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia jest:
• wymagana liczba obecności na zajęciach,
• systematyczna praca,
• dotrzymywanie terminów wykonywania zadań.
W ocenie będą uwzględnione jedynie prace wykonane samodzielnie.
Maksymalna dozwolona liczba nieusprawiedliwionych nieobecności:
• NJA – Czytanie (kurs prowadzony w trybie mieszanym): 1 nieobecność
• NJA – Pisanie (kurs prowadzony w trybie stacjonarnym): 2 nieobecności
• NJA – Komunikacja ustna (kurs prowadzony w trybie stacjonarnym): 2 nieobecności
Szczegółowe informacje dotyczące metod i kryteriów oceniania zajęć z bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.
NJA - Egzamin
Blok przedmiotowy Nauka Języka Angielskiego na roku drugim studiów pierwszego stopnia kończy się egzaminem z nauki języka angielskiego po zakończeniu semestru letniego.
Do egzaminu NJA są dopuszczeni studenci, którzy uzyskali pozytywną ocenę ze wszystkich kursów NJA w semestrze zimowym oraz letnim.
Szczegółowy opis egzaminu oraz metody i kryteria ocenia znajdują się w sylabusie Nauka Języka Angielskiego - Egzamin.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczny
Literatura
NJA - Czytanie
• Alderson, Ch. 2000. Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press
• Cox, K. & D.Hill 2004. English for Academic Purposes, Longman
• McCarthy,M., F.O’Dell 2008. Academic Vocabulary in Use. CUP
• Swan, M. 1999. Understanding Ideas. Advanced Reading Skills. CUP.
• Warwick, L., L.Rogers. 2018. Skilfull 4. Reading & Writing. Macmillan.
• Wybrane materiały z innych źródeł (np. reklamy)
NJA - Pisanie
• Cory, H. (1999). Advanced Writing with English in Use CAE. Oxford.
• de Chazal, E. & Moore, J. (2013). Oxford EAP: Advanced/C1. Oxford.
• Gillett, A. (2024). Using English for Academic Purposes for students in higher education.https://www.uefap.org/
• On-campus Writing Lab. (2024). Purdue University. https://owl.purdue.edu/index.html
• Wybrane materiały z innych źródeł
NJA - Komunikacja ustna
• Brook-Hart, G. & Haines, S. (2014). Complete advanced (2nd ed.). Cambridge English.
• Burgess, S. & Thomas, A. (2008). Gold G1. Pearson Education.
• Hewings , M. (2017). English pronunciation in use: Advanced. Cambridge.
• McCarthy M. & O’Dell, F. (2008). English academic vocabulary in use. CUP.
• Soars, J. & Soars, L., (2019) Headway advanced (5th ed.). OUP.
• Vince, M. (2009). Advanced language practice. Macmillan Heinemann.
• Wellman, G. (1998). The Heinemann English wordbuilder. Macmillan Heinemann.
• BBC Radio / PBS podcasts
• Wybrane materiały z innych źródeł
W cyklu 2024Z:
Zobacz poszczególne kursy, aby uzyskać więcej informacji |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Studenci są ograniczeni do DWÓCH nieobecności w semestrze zimowym 2024. W wyjątkowych sytuacjach skonsultuj się z nauczycielem przedmiotu. Wszelkie prace domowe przesłane przez nauczyciela MUSZĄ mieć również trochę czasu w klasie przeznaczonego na opinie itp. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: