Fonetyka języka angielskiego dla nauczycieli II 4100-3SFDNJO
Celem kursu jest rozwijanie i kształtowanie świadomości oraz wrażliwości fonetycznej studentów; dalsze wspomaganie studentów w pozbywaniu się niekorzystnych cech własnej wymowy, a także w osiągnięciu oczekiwanej od nauczyciela języka angielskiego płynności i poprawności wymowy (w odniesieniu do wybranego za wzór/model akcentu); przygotowanie ich do samodzielnej pracy nad własną wymową angielską i nieustannym jej doskonaleniem; wprowadzenie wybranych elementów opisu fonetycznego języka angielskiego oraz zagadnień fonologicznych, niezbędnych w zakresie doskonalenia wymowy.
Program zajęć obejmuje zagadnienia teoretyczne i praktyczny trening prawidłowej artykulacji spółgłosek i samogłosek; istotne zjawiska alofoniczne i alomorficzne, fonetykę międzywyrazową; asymilacje oraz elizje; słabe i mocne formy wyrazów gramatycznych; przycisk wyrazowy i zdaniowy, rytm oraz intonację; porównanie angielskiego i amerykańskiego standardu wymowy (SES oraz GA); wybrane zagadnienia z fonetyki języka polskiego; transkrypcję fonetyczną (fonemiczną, alofoniczną). Kurs prowadzony jest w trybie mieszanym (14 godzin stacjonarnie + 16 godzin zdalnie, asynchronicznie)
W cyklu 2023Z:
Ćwiczenia kondycyjne integrujące wszystkie elementy wymowy mające wpływ na rytm i intonację w wypowiedziach ustnych, oraz płynność i zrozumiałość wypowiedzi. Stosowanie właściwych procesów alofonicznych, takich jak skrócenia i wzdłużenia samogłosek w zależności od pozycji prozodycznej i kontekstu fonetycznego, asymilacje miejsca artykulacji poszczególnych dźwięków oraz unikanie asymilacji lub procesów narzucanych przez język rodzimy. Stosowanie form słabych i redukcji samogłosek, oraz procesów elizji samogłosek i spółgłosek. Fonetyka międzywyrazowa, łączenie wyrazów. Ćwiczenie wzorców intonacyjnych i związku intonacji z pragmatyką. Regularne warsztaty i prace domowe z transkrypcji w oparciu o różne formy tekstu oraz transkrypcja ze słuchu |
W cyklu 2024Z:
Ćwiczenia kondycyjne integrujące wszystkie elementy wymowy mające wpływ na rytm i intonację w wypowiedziach ustnych, oraz płynność i zrozumiałość wypowiedzi. Stosowanie właściwych procesów alofonicznych, takich jak skrócenia i wzdłużenia samogłosek w zależności od pozycji prozodycznej i kontekstu fonetycznego, asymilacje miejsca artykulacji poszczególnych dźwięków oraz unikanie asymilacji lub procesów narzucanych przez język rodzimy. Stosowanie form słabych i redukcji samogłosek, oraz procesów elizji samogłosek i spółgłosek. Fonetyka międzywyrazowa, łączenie wyrazów. Ćwiczenie wzorców intonacyjnych i związku intonacji z pragmatyką. Regularne warsztaty i prace domowe z transkrypcji w oparciu o różne formy tekstu oraz transkrypcja ze słuchu |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe języki obce | W cyklu 2024Z: języki obce obowiązkowe | W cyklu 2023Z: języki obce obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W01
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo / fonetyka właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języka angielskiego w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym
K_W16
zna i rozumie w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku angielskim, ich prawidłowości i zakłócenia spowodowane błędami w wymowie
K_U09
dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu, poprawiając własne błędy w wymowie
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, zadania domowe z transkrypcji fonetycznej, systematyczna ocena opanowania poszczególnych dźwięków mowy i ich modyfikacji w zależności od kontekstu fonetycznego, fonologicznego i pragmatycznego. Ocena końcowa jest średnią wszystkich ocen. Materiały do pracy własnej w ramach zajęć asynchronicznych udostępniane są na stronie kursu na platformie Kampus 1 lub 2. Terminowe realizowanie zadań na platformie jest warunkiem zaliczenia.
Literatura
Allen, W.S., Living English Speech, Longmans, London, 1959.
Arnold, G. F. &. Gimson, A. C., English pronunciation practice. London University Press,
London, 1968.
Brazil, D., Pronunciation for advanced learners of English, CUP, Cambridge, 1994.
Cruttenden, A., Gimson's pronunciation of English, Edward Arnold, London, 1994, 2014.
Crystal, D., A dictionary of linguistics and phonetics, Blackwell, Oxford, 1996.
Hawkins, P., Introducing phonology, Routledge, London, 1992.
Jassem, W., Exercises in English pronunciation, PWN, Warszawa, 1995.
Jones, D. An English pronouncing dictionary, (15th ed), Roach, P.& Hartman, J. (eds), CUP, Cambridge, 1997.
Knowles, G. O., Patterns of spoken English, Longman, London, 1984.
Lindsay, G. English after RP. Standard British Pronunciation today. Palgrave Macmillan, 2019.
Mortimer, C., Sound right! Longman, London, 1975.
O’Connor, J.D., Better English Pronunciation, CUP, Cambridge, 1980.
Ponsonby, M., How now brown cow? A course in the pronunciation of English, Prentice Hall, London, 1987.
Reszkiewicz, A., Correct your English pronunciation, PWN, Warszawa, 1981.
Roach, P., English phonetics and phonology, (2nd ed), CUP, Cambridge, 1991.
Roach, P., Introducing phonetics, Penguin, London, 1992.
Sobkowiak, W., English phonetics for Poles, Bene Nati, Poznań, 1996.
Underhill, A., Sound foundations, Heinemann, Oxford, 1994.
Wells, J. C. & Colson, G., Practical phonetics, Pitman, London, 1971.
Wells, J. C., Accents of English, CUP, Cambridge, 1982.
Wells, J. C., Longman pronunciation dictionary, Longman, Harlow, 2000.
Wełna, J., English spelling and pronunciation, PWN, Warszawa, 1982.
W cyklu 2023Z:
Allen, W.S., Living English Speech, Longmans, London, 1959. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
możliwe 2 nieobecności w semestrze |
W cyklu 2024Z:
możliwe 2 nieobecności w semestrze |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: